Google: Van zoekmachine naar antwoordmachine

Het lijkt erop dat ze bij Google nu echt de eerste stappen kunnen zetten in hun transformatie.

11 mei 2023, 10:37 2400 x gelezen

Het is bijna oud nieuws, maar toch niet helemaal. Dat Google druk bezig is met AI weten we allemaal. Maar toch is elke update van de zoekgigant nieuwswaardig. Deze week kwamen ze met weer een nieuwe update die toch zeker de moeite van het bespreken waard is.

Google on steroids

Het lijkt wel alsof de geboorte van ChatGPT een vlammetje heeft doen ontwaken in Palo Alto. Als we de verhalen moeten geloven, was de schok ook bij Google immens. Met het succes van ChatGPT en de inlijving door Bing kwamen de vervelende gevolgen voor Google. New York Times berichtte zelfs dat Samsung en Apple overwogen om niet langer Google als standaard zoekmachine aan te bieden op hun devices maar Bing. En weet wel: het gaat hier om contracten ter waarde van tientallen miljarden. Alle reden dus voor Google om het gaspedaal in te drukken.

Google start met generative AI

Al in het bewuste New York Times artikel geeft Google aan dat het onder de naam ‘project Magi’ aan de slag gaat met generative AI, AI die in staat is tot het genereren van content/informatie. Er werd al aangekondigd dat nieuwe elementen zullen worden toegevoegd, maar enkel voor gebruikers in de VS en alleen op Engelstalige zoekopdrachten.

Gisteren liet Google de eerste concrete nieuwe ontwerpen zien tijdens het I/O congres. Ook hierbij is duidelijk aangegeven dat we deze ontwikkelingen alleen in de VS gaan zien. Desondanks vind ik dat je moet weten wat er gebeurt, alleen dan kun je je erop voorbereiden. Laten we naar wat voorbeelden kijken en bespreken wat er gebeurt.

Google: kun je een trainingsplan voor me maken voor 10km

In een opvallende promovideo zie je dat Google laat zien dat je als gebruiker kan vragen om een trainingsplan te maken om 10 km te kunnen rennen. Real time stelt Google het plan voor je samen, van week tot week.

Het vervelende nieuws: mensen hoeven niet meer door te klikken voor een antwoord.

Het goede nieuws: lange tijd leek het erop dat Google geen bronnen/websites zou tonen bij de antwoorden. Dat doen ze nu -na ladingen kritiek uit de SEO-wereld – toch wel. Als Google jouw content interessant vindt, heb je kans dat jouw content wordt getoond bij het antwoord. Als we het goed kunnen zien in de aangeleverde screenshots kan het zowel om websites gaan als video’s die ‘ergens op het web’ draaien. Zo zien we het voorbeeld dat Google in de suggesties een video laat zien van een personal trainer die je mee uit rennen neemt.

Google: Waar kan ik beter op vakantie gaan met 3 kinderen en een hond, Bryce Canyon of Arches?

Ook hier zie je dat je een vraag kan stellen aan Google en dat ze real-time een antwoord voor je maken. Vermoedelijk zie je rechts de websites die als input hebben gediend bij het tot stand komen van het antwoord. Onder het antwoord zie je mogelijke vervolgvragen waar je op door kunt klikken. Wat je daar weer onder ziet, benoemt Google niet. Zijn het de ‘gewone’ organische resultaten of hoort dit bij het nieuwe element en is het een bron? De tijd zal het uitwijzen.

Commerciële vragen

Verder zien we nog een aantal andere voorbeelden waarin Google wordt gevraagd welk product het beste is in een bepaalde situatie. Je ziet ook hier dat Google met een antwoord komt en daaronder producten toont.

Mogelijk gaat het in het paarse vlak om organische vermeldingen. Ik vermoed dit omdat je daaronder duidelijk een ander vlak ziet met gesponsorde vermeldingen. Dat zou goed nieuws betekenen; er is nog een mogelijkheid voor gratis verkeer.

Wel is het handig om niet te vroeg te juichen. Wie namelijk op een product klikt, gaat niet meteen naar een shop. In de VS werkt Google al langere tijd op een andere manier: klik een product aan en je ziet de verschillende shops waar je item het kunt kopen. Hier kun je als gebruiker kiezen op basis van prijs, levertijd, verzendkosten etc. Je krijgt dus pas verkeer als je het product tegen goede condities aanbiedt. De tijd dat verkeer op een listerpagina binnenkwam en zelf maar moest uitzoeken of er online niet een andere shop goedkoper was, is in de VS echt al even voorbij.

Wat betekent dit voor ons?

Nu nog even helemaal niks, deze nieuwe features zien we alleen in de VS en is momenteel alleen toegankelijk via een wachtlijst. Maar het is naïef om te denken dat wij eraan gaan ontkomen: Google móét veranderen. De tijd dat je 10 linkjes kreeg en het zelf maar moest uitzoeken, lijkt echt tot een einde te komen. Dat is niet raar, ook ons gedrag – dat van de consument dus – verandert. We willen informatie snel, snackable en to the point. Google gaat dat faciliteren.

Met de andere ontwikkelingen in Google, zie je dat de zoekgigant verandert. Misschien is het wel breder dan een antwoordmachine, het wordt een antwoord- en entertainmentmachine, een leuke plek om online uit te hangen en content te vinden.

Wie mag meeliften met Google?

Maar natuurlijk zal Google gaan afwegen wie mee mag liften en wie niet, met andere woorden: wie tonen we in onze antwoorden en wie niet?

Waar je vroeger mee kon doen in SEO door content te maken rondom keywords, dat te optimaliseren en met (gekochte) links relevantie kon aantonen, lijkt ook die tijd voorbij. Google wil niet dat de partij die het beste is in SEO bovenaan staat: Google wil de partij tonen die daadwerkelijk de beste informatie heeft, die als autoriteit en expert wordt gezien en betrouwbaar is. En daar zijn ze hard mee aan de slag.

Google slaat namelijk nogal een slecht figuur als in het antwoord onjuiste informatie wordt gebruikt van bronnen/mensen die ook niet dé autoriteit zijn binnen hun vakgebied.

De vraag is hoe goed Google in staat zal zijn om de experts te herkennen. Ik vermoed dat dit met vallen en opstaan gaat gebeuren. Maar goed om te benadrukken: een expert wordt je niet door een SEO-saus toe te voegen aan je content en links te kopen. De links en vermeldingen waaruit expertstatus blijkt, zijn niet te koop. Als Google erin slaagt de experts in kaart te brengen, is het vrij eenvoudig om daarna alle experts in kaart te brengen: volg hun online spoor. Het is dan niet direct een netwerk van links, maar van autoriteiten. Hoewel uit links kan blijken dat iemand in het netwerk van autoriteiten zit, valt het te hopen dat inhoudelijke autoriteiten de toegang tot expert status (en daarmee hun naam) niet verkopen aan de hoogste bieder.

Wie mee wil doen, zal dan moeten investeren om in dit netwerk terecht te komen. Dat gaat hand in hand met het maken van goede content, geen SEO-content en het hebben van een goed verhaal waarmee je indruk maakt. Zal het tijdstip dichterbij komen dat shortcuts niet meer getolereerd worden?

Wat betekent dit voor jou?

Er komen interessante tijden aan waarbij er nog genoeg open vragen zijn: op welke zoekopdrachten gaat Google met generative AI aan de slag en op welke niet? Welke rol is er voor SEO en welke voor Ads? Hoe lang mogen we verkeer uit SEO nog als vanzelfsprekend zien en hoe lang is dat nog een juiste KPI? Hoe gaat de consument reageren op de nieuwe elementen van Google? Zal Google in staat zijn om echte autoriteit en goede content te herkennen? En vooral: wanneer zien we dit in Nederland?

Nog heel veel vragen dus. Een aantal van deze vragen moet jij jezelf stellen en er zelf een antwoord op gaan formuleren. In dit artikel schets ik een beeld van hoe ik de ontwikkelingen zie en interpreteer. Maar doe dit vooral ook zelf, wellicht kom je wel tot andere conclusies en bedenk jij een ander actieplan.

Hoe dan ook: eigenlijk is het wel goed dat we hier altijd achterlopen op de VS. Dat geeft ons ook echt de tijd om zelf na te denken over de ontwikkelingen en wat dit voor ons betekent en daarop te anticiperen.

Chantal Smink
Strateeg Organische Kanalen en SEO bij Chantalsmink.nl

Chantal Smink is Strateeg Organische Kanalen. Ze heeft 13 jaar ervaring met SEO en is auteur van het boek 'Handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO (2022)'. Daarnaast heeft ze een goed beluisterde podcast over SEO & Organische Marketing op Spotify. Chantal vindt het belangrijk om bedrijven te vertellen over de veranderingen in Google, SEO en hoe dit de aanpak van organische marketing verandert. Staar je niet blind op hoe je denkt dat het werkt, kijk naar hoe het aan het veranderen is.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!