Google Bard: Heeft het nog zin om goede content te maken?

Het nieuws van Bard lijkt een beetje in te dalen, het stof is gaan liggen en er is -eindelijk- tijd voor bezinning.

17 februari 2023, 11:00 3885 x gelezen

Heeft het nog wel zin om content te maken als Google zelf vragen kan beantwoorden? De chatbot van Google is nog steeds niet beschikbaar voor het grote publiek maar er is al veel over gezegd en geschreven variërend van “we vergaan met man en muis” tot “mijn leven is zinloos” (een SEO’er) en van “onheilsprofeten, er verandert vast niks” tot “het maken van content voor SEO heeft geen zin meer”.

Ho! Stop! Het maken van content voor SEO heeft geen zin meer? Laten we even een stapje terug doen en het als eerste hierover hebben.

Als je het mij vraagt zou de juiste formulering moeten zijn: ‘heeft het maken van content voor op je website nog wel zin?” Dat is namelijk in de kern wat je doet als je content. Het antwoord is opeens niet meer dan logisch; ja, natuurlijk heeft het maken van content op je website nog zin!

Stel dat als gevolg van Bard ál het SEO-verkeer weg van de hele wereld weg zou vallen (wat vast niet gaat gebeuren, maar stel) dan nóg komen er bezoekers naar je website. Je website is namelijk in heel veel gevallen de eindbaas: this is where the magic happens.

Op je website gaan klanten over tot een aankoop of ze bezoeken je site alvorens contact met je op te nemen. Zolang je een website hebt, ben je het verplicht aan je bezoeker om daar inhoud en kwaliteit te bieden.

De verwachting van je bezoekers

Bezoekers kunnen uit allerlei verschillende bronnen (kanalen) komen. Eenmaal op je website verwachten bezoekers iets van je:

  • Ze willen waarschijnlijk weten hoe hun potentiële leverancier denkt over iets (B2B);
  • Ze willen waarschijnlijk een beeld krijgen of hun potentiële leverancier wel verstand van zaken heeft (B2B);
  • Ze willen vast weten hoe jij over iets denkt (zzp’er);
  • Ze willen weten of hun rechtszaak kans van slagen heeft en daarvoor willen ze weten wat jij kunt en bereikt hebt (advocatuur);
  • Ze willen weten welke trends en ontwikkelingen jij voorziet en wat dat betekent voor hun business (B2B);
  • Ze willen weten hoe anderen een probleem hebben opgelost dus lezen graag een casus of ervaring van anderen (B2B).

Zelfs voor webshops heeft het nog steeds zin om goede content te maken, want ook daar hebben klanten verwachtingen:

  • Mensen willen nog steeds weten welk dieetvoer het beste is voor hun kat;
  • Mensen willen nog steeds weten welk speelgoed ze moeten kopen voor hun nichtje van 4 jaar;
  • Mensen willen nog steeds weten hoe je de juiste maat bepaalt voor je fietshelm;
  • Mensen willen nog steeds weten welke racefiets geschikt is voor beginners.

Als je jouw bezoekers verder wilt helpen dan kun je dus niet zonder content!

Mogelijke veranderingen in SEO

Natuurlijk zal de komst van Bard het nodige gaan veranderen, dat is niet meer dan logisch. Elke actie heeft consequenties. Wat er precies verandert dat weten we helaas niet, daarvoor heeft Google ons gewoonweg te weinig informatie gegeven. Wel kun je wat dingen aan zien komen. Zo is het niet raar om te verwachten dat Bard zal leiden tot meer no-click searches: mensen die met het antwoord van Bard genoegen nemen en niet verder gaan zoeken.

Ik: Ik wil nieuwe zonnepanelen kopen maar twijfel of het slim is. Wat is wijsheid?

Bard: Het kopen van nieuwe zonnepanelen is een flinke investering. Ga uit van een bedrag tussen de x en x euro. De terugverdientijd van zonnepanelen ligt tussen de x en x jaar. Wel is het goed om rekening te houden met het salderingsbeleid van de overheid. Momenteel is dat x en x. Denk daarbij ook nog aan zus en zo. 

Het kan zijn dat ik op zo’n moment denk: ok, voor nu weet ik even genoeg. Dit is verkeer wat je vroeger wellicht op je site zou hebben gehad, maar je straks mogelijk gaat mislopen. Vervelend, maar niet het einde van de wereld. Het kan echter ook zijn dat ik denk: hier wil ik meer over weten. Hoewel Bard op dit moment niet aangeeft waar de kennis vandaan gehaald is (en dus geen linkje of “bron” noemt), zien we wel iets anders interessants, namelijk de sites in de ‘read more’, zie afbeelding..

Een plek op een prime-time positie om zichtbaar te zijn met je content. De cruciale vraag is: valt Bard zodanig in de smaak dat de consument zich daarop focust en vervolgvragen stelt of vindt de consument het stiekem heel fijn om verder te lezen op een van deze websites? Andersom kun je op zich ook verwachten dat verkeer naar productpagina’s overeind zou moeten blijven staan, die intentie kan Bard namelijk niet overnemen.

Je kan wellicht zelfs wat meer verkeer naar productpagina’s verwachten áls Bard producten gaat benoemen in het antwoord. Hoe dat werkt? Laten we het volgende voorbeeld eens bekijken waarbij ik fictieve trends als uitgangspunt neem.

Ik: Ik zoek een cadeau voor m’n nichtje van 4 jaar, wat is een leuk cadeau?

Bard: Op dit moment is het Hokiepokie-monster helemaal hip voor kinderen van die leeftijd. Mensen zeggen dat kinderen zich uren kunnen vermaken met het Hokiepokie-monster en dat het op de verlanglijst van veel kinderen staat. Anderen noemen de Multirunners als nieuwste rage, deze poppetjes hebben hun eigen televisieserie en zijn bijzonder populair. Leuk aan het Hokiepokiemonster en de Multirunners is dat het zowel onder jongens als meisjes populair is.

Op het moment dat Bard zúlke antwoorden zou geven, zou mijn volgende zoekopdracht kunnen zijn: [Hokiepokie monster] of [Multirunner poppetje] en dan kom ik uit op een productpagina of listerpagina, al dan niet via SEA. Maar ook dan wil ik nog steeds op jouw site wat interessants lezen over dit product naast de standaard productinformatie.

Zelf de hort op gaan

En dan is er nog een andere mogelijkheid, waar ik het in het artikel “Chatbot Bard: wie is er wendbaar genoeg” al over had: kom uit de reactieve modus en zorg dat mensen jou proactief gaan opzoeken, dat ze jouw merk onthouden omdat het de moeite waard is om te onthouden. Deze aanpak is sowieso slim als je verwacht dat SEO met man en muis ten onder zal gaan. In alle andere gevallen lijkt het mij trouwens ook geen slechte zet: het zal je basis, het fundament verstevigen en je minder afhankelijk maken van de welwillendheid van de grote kanalen.

Ik noem in dit voorbeeld altijd Coolblue: Coolblue heeft van bijna elk product video’s waarin een productspecialist iets vertelt en laat zien. Als ik een nieuw apparaat zoek, dan kom ik altijd even langs Coolblue om te kijken wat zij erover zeggen.

Voor B2B-spelers zal dit waarschijnlijk nog meer spelen en dan komen we op het vlak van demand generation. Als jouw bedrijf altijd goede inhoudelijke content deelt op Linkedin, een podcast heeft, als spreker op een beurs of congres aanwezig was en ook nog eens altijd goede content op de website heeft staan, dan moet je niet raar staan opkijken als potentiële leads om die reden op het moment suprême bij je aankloppen. Hiervoor zijn er wel wat belangrijke voorwaardes: je móet bekend staan vanwege je inhoud en je móet expertise en autoriteit uitstralen. Daarvoor heb je hele goede content nodig.

Maak content niet voor SEO, maak het voor je klant

Ik zou dus zeker niet willen zeggen dat het geen zin meer heeft om goede content te maken. Sterker nog: in een tijd waarin bedrijven de contentcreatie kunnen uitbesteden aan ChatGPT is het misschien nog wel belangrijker om het anders te doen, is het wellicht nóg belangrijker om wel tijd, moeite en aandacht aan je content te besteden.

Dit benoemde ik al in het artikel “CMO we móeten het even over SEO hebben”: maak geen content voor SEO, maak het voor je klant. De lat komt dan meteen stuk hoger te liggen: van keywords naar inhoud en toegevoegde waarde. En één ding weten we zeker: goede content die gemaakt is voor je gebruiker sluit naadloos aan op wat Google van je wil. Moet je voorstellen welke kansen er opeens open liggen als Google wel ‘bronnen’ gaat vermelden of als jouw pagina onder het antwoord van Bard tussen de ‘Read more’ komt te staan.

Het blijft echter wel de uitdaging om met een andere mindset naar content te gaan kijken en het anders af te rekenen: is content nog een marketingmiddel dat je afrekent op verkeer en bijdrage in de omzet of is het eigenlijk gewoon een hygiëne factor die niet verwaarloosd moet worden?

Chantal Smink
Strateeg Organische Kanalen en SEO bij Chantalsmink.nl

Chantal Smink is Strateeg Organische Kanalen. Ze heeft 13 jaar ervaring met SEO en is auteur van het boek 'Handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO (2022)'. Daarnaast heeft ze een goed beluisterde podcast over SEO & Organische Marketing op Spotify. Chantal vindt het belangrijk om bedrijven te vertellen over de veranderingen in Google, SEO en hoe dit de aanpak van organische marketing verandert. Staar je niet blind op hoe je denkt dat het werkt, kijk naar hoe het aan het veranderen is.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!