Gokbedrijven, beheers jezelf!  

Ik smeek je: laat die take-over voor wat het is.

29 juni 2023, 09:18 1623 x gelezen

Dit weekend gaat het verbod op ongerichte reclame voor gokbedrijven in. Nu is het aan de goksites om verantwoord om te gaan met de mogelijkheden die ze nog wel behouden. Ik roep de gokindustrie op niet vooral niet te opdringerig te worden want dan zou een totaal verbod in het verschiet kunnen liggen…

Het zal geen geheim zijn dat er in de Tweede Kamer weinig fans zijn van online gokken. Met name de leiders van de ChristenUnie en SP hebben uitgesproken dat zij het liefst een totaal verbod op online gokken zouden zien. Het feit dat de wet die online gokken reguleert sinds 1 oktober 2021 in het leven is geroepen omdat er al veel werd gegokt in Nederland, lijkt hen weinig te doen. Hun denkwijze lijkt te zijn: wat je niet ziet, is er niet.

Ik vermoed dat de meeste Kamerleden begrijpen dat toezicht houden op een gereguleerde markt, die nu ook belasting betaalt, beter is dan het ongereguleerde digitale Wilde Westen van vroeger. Echter, niemand lijkt de moed te hebben om dit te verdedigen. De ChristenUnie en SP hebben doelgerichte acties uitgevoerd om de zichtbaarheid van online gokken te beperken. Het Besluit Ongereguleerde Reclame Kansspelen op Afstand (Besluit ORKA), dat deze zaterdag ingaat, is hiervan het meest prominente voorbeeld. Na deze datum zullen gokreclames op televisie en banners langs snelwegen en in bushokjes tot het verleden behoren.

Onder dit besluit is gerichte reclame nog steeds toegestaan. Als je als adverteerder kan aantonen dat jouw advertentie nauwelijks gezien wordt door jongvolwassenen, mag je online blijven adverteren. Bij grote platforms zoals Facebook, Google, en DPG kun je precies instellen welke leeftijdsgroep je wilt bereiken. Websites met minder geavanceerde technologie, zoals veel affiliates, hebben in veel gevallen waarschijnlijk meer moeite om aan deze criteria te voldoen. Het feit dat websites die informatie verstrekken over (en promotie maken voor) online kansspelen juist bijdragen aan het kanaliseren van online gokken in Nederland, lijkt nog niet echt doorgedrongen bij de beleidsmakers.

Als hoofdredacteur van een affiliate-website – CasinoNieuws.nl, een onafhankelijke nieuwsbron over de Nederlandse gokindustrie die ook partnerschappen heeft met online gokbedrijven – heb ik mijn eigen mening over het Besluit ORKA. Maar in deze bijdrage aan Marketingfacts wil ik me richten op een ander punt. Ik wil deze kans aangrijpen om gokbedrijven op te roepen om zich in te houden.

Het was een gebrek aan zelfdiscipline dat ons in deze situatie bracht, hoe voorspelbaar dat ook was. Het bombarderen van elk reclameblok in de eerste maanden na regulering, heeft de critici een sterk argument gegeven.

De strijd van de tegenstanders van online gokken is echter nog niet gestreden. Als ze een nieuwe strohalm vinden, is een totaalverbod niet uit te sluiten. En hoewel er talloze argumenten zijn waarom dat een zeer slecht idee zou zijn, lijken de huidige politieke machten daar weinig voor open te staan.

Een banner is één ding, maar een totale overname van een website is een heel ander verhaal. Niets is zo opdringerig als een website die volledig is bekleed met banners aan alle kanten voor één merk. De take-over is ongetwijfeld een effectief hulpmiddel voor adverteerders, maar het is ook een vorm van reclame die opvalt en mensen kan irriteren. Als mevrouw Bikker (ChristenUnie) of meneer Van Nispen (SP) geconfronteerd worden met deze vorm van reclame wanneer ze hun favoriete nieuwssite bezoeken, voorspel ik de eerste kamervragen nog voor het weekend voorbij is.

Laten we ons beheersen en minder opdringerige methoden gebruiken in plaats van deze overweldigende aanpak. Ik begrijp dat gokbedrijven, met de meeste andere marketingkanalen nu gesloten, mogelijk verleid worden door deze vorm van reclame. Het is aanlokkelijk om voor de totale overname te gaan, vooral als je als nieuw online casino nog marktaandeel moet winnen. Maar de mogelijke gevolgen zijn veel ingrijpender dan de mogelijke voordelen op korte termijn. Daarom zeg ik: doe het niet!

Ik hoop dat de goksites, verenigd in brancheverenigingen, geen patstelling bereiken met de online casino’s die daar niet bij aangesloten zijn. Die verdeeldheid heeft al tot nieuwe irritaties bij politici geleid toen sommige sites de bushokjes bleven volplakken terwijl anderen dat niet deden. Nu is het tijd voor eenheid en samenwerking om het gemeenschappelijke doel te bereiken; een duurzame gokindustrie met aandacht voor een verantwoorde omgang met een product dat risico’s met zich meebrengt. Daar is reclame voor nodig, maar dan wel op een beheerste manier!

Dit artikel wordt door contentpartner CasinoNieuws.nl aangeboden aan de lezers van Marketingfacts. Casinonieuws.nl brengt onafhankelijk nieuws over casino’s.

Frank Op de Woerd
Hoofdredacteur bij CasinoNieuws.nl

Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl, de grootste Nederlandse nieuwswebsite die zich toelegt op de wereld van online kansspelen. Regelmatig besteedt hij op zijn website aandacht aan de wereld van marketing rondom online kansspelen, waar hij onder andere de cijfers van Nielsen over de reclamedruk in Nederland publiceert. Ook schuift hij regelmatig aan bij radio-programma’s en podcasts om duiding te geven bij de diverse ontwikkelingen op dat gebied.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!