Je bekijkt een artikel van Beeckestijn Business School
partner

Goede teksten schrijven: een goede voorbereiding is het halve werk

Een goede tekst speelt in op emotie en maakt lezers nieuwsgierig. Teksten met impact raken de juiste snaar bij de lezer. Maar hoe doe je dit?

13 juni 2023, 06:51 961 x gelezen

En hoe zorg je dat mensen je tekst überhaupt gaan lezen? 40% van het succes van jouw teksten zit in de voorbereiding. Hoe bereid je je goed voor? Ontdek het in dit artikel.

Wat is het eerste dat jij doet als je een tekst schrijft? De grappigste anekdote voor in je inleiding bedenken? Vul jij een leeg A4tje met woordgrapjes die jouw webtekst kunnen vullen? Geeft je ChatGPT de prompt om een tekst over onderwerp A te schrijven? Of start je met het maken van een persona en het opschrijven van de lezersvragen? Volgens experts Wim van der Mark en Martin van Kranenburg kan je het beste met dat laatste beginnen. De auteurs van het boek ‘Schrijven voor het brein’ delen in de podcast aflevering van Studio Beeckestijn allerlei tips voor het schrijven van teksten met meer impact.

40% van het succes van je tekst zit dus in je voorbereiding. Het is belangrijk om je voor het schrijven in te leven in de lezer. Wat wil hij of zij horen? In zijn neuromarketing & copy nieuwsbrief op LinkedIn deelt Martin een aantal vragen die belangrijk zijn om van te voren te beantwoorden:

  • Voor welk segment is deze landingspagina, nieuwsbrief, mail, blogpost?
  • Wat moet de lezer doen? Wat is de primaire call-to-action?
  • Wat is jouw belofte? Het brein van je lezer wil een glasheldere belofte.
  • Hoe bewijs je die belofte?

Zorg voor herkenning in je teksten

Deze ingrediënten vormen de basis voor jouw tekst. Herkenning is het magische woord bij teksten schrijven. De tekst die je schrijft gaat niet over jou (als organisatie). Een goede tekst gaat over je bezoeker, je lezer. Als de eerste zinnen op je homepage of in je e-mail alleen over jou gaan en niet over de universele lezersvragen, haakt het brein af.

Als jij goed weet wat de vragen zijn van je lezers, dan weet je wat je moet schrijven. Schrijven is luisteren. Om in het brein van je lezer te kruipen zal je eerst enorm geïnteresseerd moeten zijn naar wat hem of haar beweegt.

Schrijven is het beantwoorden van vragen

Je wilt dus als het ware in gesprek met het brein van je lezer. De dialoogmethode van Siegfried Vögele leent zich daar goed voor. Dit kan via website, nieuwsbrief, social media kanalen of een persoonlijk bericht. Je gaat in gesprek met de lezer zonder dat hij/zij/hen dat zelf direct door heeft.

In hun trainingen besteden Wim en Martin ook veel aandacht aan deze methode. Werken met de dialoogmethode geeft de tekst structuur, maar maakt schrijven ook makkelijker. Je hoeft niet meer vanaf de start zelf te verzinnen waar je over gaat schrijven. Het schrijven van een tekst is met de dialoogmethode niet meer dan het beantwoorden van lezersvragen.

Hoe bepaal je de lezersvragen?

De lezersvragen vormen dus (kapstok) van jouw tekst. Maar hoe weet je welke vragen je lezer heeft? Op LinkedIn omschrijft Martin een aantal standaardvragen die de standaard website bezoeker waarschijnlijk heeft:

  • Is dit wel voor mij?
  • Wat heb ik er (nu) aan?
  • Wat moet ik dan doen?
  • Hoe werkt dat?
  • Wat zijn de risico’s?

Met een goede dosis inlevingsvermogen en kennis van je klant in de vorm van personas en customer journey kom je ook een heel eind met het bedenken van lezersvragen specifiek voor jouw website. Daarnaast kan je ook ChatGPT gebruiken. Wees je er wel bewust van dat ChatGPT vooral fijn is voor inspiratie, het is een voorspellende tool en kent dus niet altijd de waarheid. Een prompt als ‘Welke vragen hebben marketing professionals over het schrijven van een goede webtekst?’ Geeft zo al 10 vragen die jij kan beantwoorden.

Tips voor een betere headline

Je weet nu welke vragen jouw lezer heeft. De belangrijkste vraag kun je direct in je kop verwerken zodat het meteen de aandacht trekt en de lezer zich herkent. Bij de dialoogmethode roept de headline ook direct nieuwe vragen op. Deze vraag beantwoord je in de diverse sub titels en alinea’s. Zo ontstaat er structuur in je tekst en schrijven wordt hiermee belangrijker. Zolang de lezer antwoord blijft krijgen, blijft hij lezen.

Bij webteksten en productomschrijvingen adviseren Wim en Martin om in de kop te benoemen wat de resultaten zijn. Krijg je van een bepaald product meer focus en energie? Verwerk dit in je kop.

Zelf aan de slag met lezersvragen, de dialoogmethode en teksten schrijven?

Tijdens de training Schrijven voor Online leer je hoe je in de huid van de lezer kruipt. Je leert van experts Martin van Kranenburg en Etienne Donicie hoe je de kwaliteit en effectiviteit van je online teksten verbetert. Daarnaast ga je aan de slag met personas, neuromarketing en het vlotter en actiever maken van je teksten.

Bekijk het programma

Dit artikel is gebaseerd op verschillende bronnen waarin Wim van der Mark en Martin van Kranenburg hun kennis delen. Waaronder de podcast ‘Zo maak je meer impact met online teksten’ van Studio Beeckestijn en de LinkedIn nieuwsbrief neuromarketing & copy van Martin.

Make impact  

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar nieuwe kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij, download een van de whitepapers of volg een opleiding of training. #kennisdelen 

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!