Gebruikers Firefox negeren advertenties
Het Duitse bedrijf Adtech is er achter gekomen dat gebruikers van Internet Explorer minstens vier keer zo vaak op advertenties klikken dan gebruikers van Firefox, zo bericht CNET.
In de maanden oktober en november is gemeten dat maar 0,11 procent van de gebruikers van Firefox geklikt hebben op een advertentie, terwijl 0,5 procent dit deed bij de gebruikers van Internet Explorer. Een ander interessante uitkomst is dat Firefox gebruikers meer op targeted ads als Google ads klikken dan op traditionele banners. Het onderzoek is gebaseerd op 1.000 Europese websites die op de hostingserver van Adtech staan.
De vraag is echter wat hier de reden voor is. Firefox heeft standaard een pop-up blocker, maar elke Internet Explorer gebruiker met Windows XP Service Pack 2 heeft dat ook. Daarnaast hebben veel mensen een pop-up blocker ge?nstalleerd van een derde partij. Dus of dat de nummer ??n reden is kan men betwijfelen. Een andere reden kunnen Firefox extensies als Adblock en Filterset.G zijn. Met behulp van deze extensies zien gebruikers bijzonder weinig advertenties. Op die manier is het logisch dat de CTR flink lager is.
De voornaamste reden is mijns inziens dat gebruikers van Firefox beter bekend zijn met surfen en in technologisch opzicht vaak een voorsprong hebben tegenover Internet Explorer gebruikers. Hierdoor zullen ze minder snel op een verschijnenden pop-up klikken omdat ze denken dat het een systeembericht is en over het algemeen minder snel klikken op opvallende advertenties.
Het onderzoek gaat niet speciaal over pop-ups, maar over online ads in het algemeen. Firefox gebruikers zijn meer ervaren en misschien ook wel meer doelgericht aan het surfen. Ze laten zich niet zo snel ‘van de wijs brengen’ door op allerlei advertenties te klikken.
Zijn er nog geen voorbeelden bekend van websites waar firefox-gebruikers andere ads krijgen dan de gebruikers van Internet Explorer. Lijkt me niet meer dan logisch voor in voorbeeld de it-branche
@ Spike: die zijn er wel degelijk. Bijvoorbeeld nu de campagne van Google/Firefox/AdSense. Als je met FF op zo’n advertentie klikt, krijg je alleen te zien dat je de Google Toolbar kunt downloaden, terwijl met IE je Firefox met toolbar kunt downloaden.
Dat is zo 1-2-3 het enige voorbeeld dat ik nu kan verzinnen
Ik ben benieuwd of je bij firefox gebruikers doordat ze gerichter surfen ook een hogere conversiegraad ziet.
Zoals dat artikel ook al zegt: Firefox gebruikers zouden dus ook veel bewuster op ads kunnen klikken, en is hun klik in essentie wellicht meer waard.
Roy was me voor 🙂
Marco: perfect 🙂
Fabian: dat is niet gebaseerd op het feit dat de bezoeker van een andere doelgroep is. Het zou volgens mij nieuw zijn als Firefox gebruikers bijvoorbeeld meer technologiegerelateerde advertenties te zien krijgen dan IE gebruikers.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!