Ford overweegt om helemaal te stoppen met adverteren

CEO Ford: 'Ons model is in de war. We besteden 600 of 700 dollar per voertuig om het te promoten'.

8 juni 2022, 10:02 2941 x gelezen

James Farley, CEO van Ford, is ‘er niet van overtuigd dat we openbare reclame nodig hebben’ nu de autofabrikant overstapt van de verbrandingsmotor naar elektrische voertuigen. Ford besteedde in 2021 nog meer dan drie miljard dollar aan advertenties. Maar voor de Lightning en E-Transit elektrische bedrijfsvoertuigen van Ford had het volgens eigen zeggen helemaal geen reclame nodig, terwijl de advertenties voor de Mustang Mach-E elektrische auto’s zelfs moesten worden stopgezet ‘omdat we voor twee jaar zijn uitverkocht’.

De autobaas deed die uitspraak vorige week op de Alliance Bernstein conference. Er wordt met een schuin oog gekeken naar marktleider Tesla dat vorig jaar vrijwel niets heeft uitgegeven aan traditionele advertenties, en evengoed het toonaangevende EV-merk in de VS en daarbuiten is. ‘Ons model is in de war,’ zei Farley. ‘We besteden 600 of 700 dollar per voertuig om het te promoten, en we besteden niets na de garantieperiode aan de klantervaring.’ Die benadering zegt hij te willen omkeren.

Het traditionele bedrijfsmodel van Ford omvat winstgevende onderdelenhandel, gebaseerd op 10% tot 20% van de klanten die terugkeren naar het merk. Het zou volgens Farnley veel beter zijn als Ford probeerde een ecosysteem te ontwikkelen waarin 100% terugkwam, meer toegespitst op  ervaringen, en dát als ‘onze marketing’ te beschouwen. ‘Je koopt een Ford Model E en na een jaar ontvang je een volledig gedetailleerd rapport van het voertuig. We controleren of al je software up-to-date is – en krijgt een volledig verjaardagsfeest voor je voertuig’.

luuk ros
Team Lead Content & Community bij DDMA

Bij DDMA verantwoordelijk voor het aansturen van het team dat het kennisaanbod van onze vereniging samenstelt, met een mix van congressen, kennissessies en publicaties. Samen met onze commissies zorgen we ervoor dat de leden van DDMA altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie en wetgeving. Daarnaast verantwoordelijk voor de positionering van DDMA - als autoriteit op het gebied van o.a. privacy en ethiek - en onze standpunten over actuele dossiers. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts), negen jaar bij NIMA en inmiddels dus bij dé branchevereniginmg voor data driven marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!