Zijn onze Flickr-foto’s in goede handen bij SmugMug?

30 april 2018, 09:00

Overnames van sociale netwerken roepen altijd veel weerstand op. De vrees is vaak dat een knusse community gestopt, verbouwd of vercommercialiseerd gaat worden. Dat geldt zeker als Google, Facebook of Microsoft de kopers zijn, maar wat nu als de acquirerende partij juist een nichespeler is? Een interessante casus is de recente verkoop van fotoplatform Flickr door Verizon aan het veel kleinere bedrijf SmugMug. Toch vrezen gebruikers voor hun data en hun platform. Terecht?

Vooropgesteld: ik heb altijd een zwak gehad voor Flickr. Als amateurfotograaf was dit vlak na de eeuwwisseling het platform bij uitstek om online mijn foto’s te publiceren. Ik heb ook jarenlang een betaalde account gehad, zodat ik meer opslagruimte kreeg en niet naar advertenties hoefde te kijken. Een heldere deal. Gek genoeg werd die na verloop van tijd door toenmalig eigenaar Yahoo teniet gedaan door de opslagruimte voor gratis gebruikers aanzienlijk te verhogen. Toen heb ik prompt mijn betaalde abonnement terug veranderd in een onbetaalde variant. Wat een sukkels.

“Yahoo liet kans liggen om met investeringen in Flickr nieuwkomers als Instagram uit de markt te drukken”

Dit soort zakelijk geklungel is kenmerkend voor Flickr. Yahoo, eigenaar sinds 2005, bleek een feilloze neus voor slechte beslissingen te hebben. Zo weigerde het grote techbedrijf te investeren in Flickr en liet het daarmee de kans liggen om meer sociale nieuwkomers als Instagram en Pinterest uit te markt te drukken.

Betere baas dan Verizon

Toen Verizon in 2016 Yahoo kocht, was direct duidelijk dat de oude boedel zou worden gesaneerd en opgeknipt. Een kleine twee jaar later is SmugMug de nieuwe eigenaar van dochtermerk Flickr. Inhoudelijk gezien een veel betere baas, want SmugMug is net als Flickr gespecialiseerd in image-hosting.

“We love photographers, we are photographers, we’ve been catering directly to photographers for a long, long time and we think we have the most insight into what photographers want from these platforms,” zo zei SmugMug-bestuurder Ben MacAskill direct n de overname tegen Business Insider.

Vrees voor verandering

Toch is er huiver bij Flickr-gebruikers van het eerste uur, ook in mijn eigen netwerk. SmugMug is immers een betaalde dienst, waardoor er gevreesd wordt dat Flickr ook alleen toegankelijk wordt voor betalende abonnees. Die angst lijkt echter ongegrond. SmugMug ontkent een dergelijke aanpassing. Bovendien lijkt Flickr juist een ideale zusterdienst om de eigen bezoekcijfers flink op te krikken.

Reëler is de vrees wat er straks met je foto’s gebeurt. Wie niets doet, gaat per 25 mei (toeval of niet: de dag dat privacywet GDPR ingaat) stilzwijgend akkoord met een switch van de algemene voorwaarden van Flickr naar die van SmugMug. Sowieso verhuizen alle foto’s naar de servers van de nieuwe eigenaar, al blijven ze wel gewoon te vinden op het vertrouwde domein Flickr.com.

“Wie niks doet gaat stilzwijgend akkoord met nieuwe voorwaarden van SmugMug”

Toch blijven veel fotografen op hun hoede. Hoewel de actieve support van Creative Commons door Flickr onaangetast schijnt te blijven (ondanks dat SmugMug zijn achterban actief aanmoedigt om eigen foto’s te verkopen), is er tegelijk vrees dat SmugMug niet actief genoeg aan de slag zal gaan met updates voor de eigen API van Flickr.

Slagkracht versus expertise

Moeten we ons nu serieus zorgen maken over Flickr in nieuwe handen? Natuurlijk is achterdocht een waardevolle eigenschap, maar laten we ook niet overdrijven: op Yahoo en Verizon is bij voorbaat veel meer aan te merken dan op SmugMug. Als kleiner bedrijf mist de nieuwe eigenaar wellicht enige slagkracht, maar dat wordt allicht gecompenseerd met specialistische vakkennis over digitale fotografie. Aan de communicatie (met onder meer een pakkende FAQ) ligt het alvast niet.

De aandacht voor de overname wordt volgens mij vooral ingegeven doordat alle verschuivingen in het digitale landschap momenteel heet nieuws zijn. Daar komt de langlopende opheft over het data-debacle van Facebook nog bovenop. Consumenten maken zich meer dan ooit zorgen over data, privacy en gratis digitale diensten. Daar kan SmugMug met twee zeer verschillende producten goed op inspelen. Belangrijk is natuurlijk wel dat de meeste gebruikers blijven. Zolang Flickr nog enige omvang behoudt, kan het zich blijven positioneren als een degelijke tegenhanger van de fotogenieke diensten Instagram en Facebook. Zelf blijf ik in ieder geval nog wel even.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!