Facebook wordt je persoonlijke krant met PostPost

30 januari 2011, 09:33

Je kent dat wel, je wordt wakker op zondagochtend en dan ga je eerst kijken wat er allemaal gebeurd is in Social Media land terwijl je sliep.

Twitter timeline doorscrollen, Facebook pagina doorscrollen en, wat ik ook altijd doe, even de statistieken van mijn websites analyseren.

Omdat ik gisteren een advertentieblunder website heb gelanceerd, wilde ik ook wel zien hoe de bezoekers daar kwamen en er was iemand gekomen via postpost.com. PostPost.com?

Nieuwsgierig als ik ben, ben ik meteen dit meteen even gaan uitzoeken.

Verrijken van Social Netwerken.

PostPost is een applicatie die aan Facebook is geschreven. Oftewel hij maakt gebruik van de info die Facebook via een API doorgeeft en waarmee alle data op een andere manier gepresenteerd of geanalyseerd kunnen worden. Net als dat je bijvoorbeeld een CV in LinkedIn kunt maken of je data uit LinkedIn naar Facebook kunt kopiëren via Branchout. Dit zijn de realtime mash-ups die deze sociale netwerken nog interessanter maken. Er zijn heel veel van dit soort toepassingen en hun aantal zal zeker groeien dit jaar. Dit zijn de applicaties die Facebook en LinkedIn meerwaarde geven, wat alleen maar ten goede zal komen van de beurswaarde.

PostPost

Via de website van PostPost.com kun je eerst een video kijken die uitlegt wat het doet. Makkelijk, dus die zet ik hier even neer.

Aan de slag

Eerst zorg je dat je ingelogd bent op Facebook. Maar dat ben je waarschijnlijk altijd al 🙂

Daarna ga je naar de website van PostPost

En klik je op Connect with Facebook.

Toestemming

Vervolgens geef je PostPost toestemming om informatie uit jouw Facebook pagina te halen.

FF wachten.

PostPost gaat nu alle updates van je vriendjes binnenhalen. Als je veel actieve vriendjes hebt, duurt dit even.

Klaar is Clara

Jawel, je hebt nu je eigen zondagskrant gemaakt op Facebook met alle meuk die je vriendjes geplaatst hebben. Daarbinnen kun je nu op onderwerpen zoeken, of alleen de video, foto’s, of linkjes bekijken.

Toegevoegde waarde?

Wat heb je hier nu aan zul je denken? Dat zul je zelf moeten beoordelen. Ik vind het wel een leuke manier om even snel door alle updates te bladeren.

Nu weet ik bijvoorbeeld dat mijn vriend Sander enorm lekkere koffie kan maken, dus daar ga ik maar even langs.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Rufzak

    Meh, ik zit niet echt te wachten op een krantje waarin ik kan zien hoe dronken al mijn Facebookvrienden zijn. Ik ben bang dat dat het enige nieuwswaardige is wat ik lees in mijn Facebookstream. Maar ik kan snappen dat mensen dit wel interessant vinden, het lijkt een beetje op Paper.li, alleen met wat meer functies dan.


    30 januari 2011 om 10:21
    CoachSander / vriend Sander

    Thnx mate.


    30 januari 2011 om 10:39
    Rob Boeyink

    Waar ik op zit te wachten is een echte persoonlijke pagina (of krant maar net hoe je het wilt noemen) afgestemd op mijn persoonlijk interesses en voorkeuren zonder dat ik daarbij allerlei zaken moet instellen en blijven instellen.

    Ik vind dit soort initiatieven totaal geen toegevoegde waarde bieden. Het is misschien 1 keer leuk om het krantje te bekijken maar dan houdt het ook op. Dit zelfde geldt ook voor initiatieven zoals Paper.li


    30 januari 2011 om 13:13
    Anne

    Wat grappig zeg! Ga het zeker even uitproberen!


    30 januari 2011 om 20:08
    Bart Brouwers

    Heeft inderdaad veel weg van paper.li. Of ipad-apps als Pulse of Flipboard. Allemaal leuk trouwens.


    30 januari 2011 om 22:03
    Eijkb

    Wat een boel moeite om je eigen linkje even onder de aandacht te brengen. Succes met je website over advertentieblunders.

    Wel een grappig idee overigens, buiten het feit dat 99% van je voorbeelden op je website gerelateerd is aan contextfouten. Om die te voorkomen moet het script wat de plaatsing verzorgd wat slimmer worden. Dat is net zo lastig als wat Rob Boeyink hierboven vraagt: nog persoonlijker zonder dat je dit zelf moet instellen. Nu is Facebook daar druk mee bezig, ze schenden je privacy aan alle kanten om aan de vraag van Rob te voldoen.


    31 januari 2011 om 08:00
    Jan Willem Alphenaar

    @Eijkb Om niet de suggestie te wekken dat dit bedoeld was om een eigen website te promoten, heb ik de link weggehaald. 🙂

    Dat was eigenlijk alleen bedoeld om de aanleiding van dit artikel weer te geven.

    Het klopt overigens dat 99% van advertentieblunders gebaseerd is op contextfouten. Dat maakt het soms ook wel leuk en helaas ook wel eens schokkend.


    31 januari 2011 om 08:04
    John

    Mooi staaltje nieuwe techniek! Leuk!


    31 januari 2011 om 08:14
    Eijkb

    @Jan Willem Alphenaar: Er is niets mis met je link publiceren in een dergelijk artikel. Echter betreft het artikel één service in een markt die meerdere gelijke services kent. Het zou dan getuige van enig journalistiek inzicht als concurrenten ook genoemd en / of getest worden. Ik heb overigens zelf geen belang bij een dergelijke dienst, mocht je dat denken. Daar dit niet gebeurd leek het mij meer een kapstok voor je eigen link, zoals wel vaker gebeurd hier op Marketingfacts, getuige mijn lijst van reacties op dergelijke incidenten. Nu lijk ik een azijnpisser, maar ik vind dat een blog als marketingfacts, ondanks de marketingachtergrond, best wat objectiever mag zijn zo nu en dan 😉


    31 januari 2011 om 10:55
    Jan Willem Alphenaar

    @Eijkb Ik ben volledig voor diezelfde objectiviteit. Dus vandaar de link verwijderd 🙂


    31 januari 2011 om 11:07
    jeroenmirck

    OK, Postpost is dus een soort Paper.li. Waarom noem je die dienst niet?


    1 februari 2011 om 07:55
    Jan Willem Alphenaar

    @jeroenmirck Volgens mij, correct me if I’m wrong, zit er een groot verschil in Paper.li.

    Los van dat ik moe wordt van al die Dailys die iedereen op Twitter gooit met Paper.li, moet je bij Paper.li ook in Facebook zelf allerlei zoektermen ingeven. Dat is een voordeel, maar maakt het meteen een andere tool dan PostPost.

    Bij PostPost zie je gewoon alles uit je ‘vrienden’-netwerk op Facebook. Eigenlijk een andere view op de timeline met filtermogelijkheden.


    1 februari 2011 om 08:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief