Expedia & Travelocity gaan ook offline verkopen
Zowel Expedia als Travelocity openen deze maand kleine retail shops in en nabij hotels. Beide bedrijven hopen daarmee nieuwe klanten aan te trekken die nog niet online reizen boeken en ook te profiteren van de verkoop van bijvoorbeeld tickets voor lokale voorstellingen of sightseeing tours.
De traditionele reisbureaus hadden online al moeite en krijgen er nu dus ook offline concurrentie bij. “We felt we could make a pretty good business here by bringing our credibility to a space where there is no brand,” aldus Jamie McDonald van Expedia.
De kiosks worden zeker geen full-service reisbureau’s; Klanten die enkel een vliegticket willen of hotel willen boeken worden doorverwezen naar Expedia.com.
Henry Harteveldt van Forrester Research ziet het als een goede stap om meer los te komen van de verkoop van losse tickets en meer naar de verkoop van packages. Ook Bricksmeetbyte.com gaf eerder al aan dat de reisbureaus het juist daar van moeten hebben komende jaren.
Volgens Henry Harteveldt veranderen online reisbureau’s langzaam aan de manier waarop zijn tickets verkopen en proberen de consument bepaalde prijsverschillen uit te leggen. Zo introduceert Travelocity deze week ‘Flight Navigator’ met uitgebreide info over de vlucht, zoals beenruimte, maaltijden aan boord en het aantal resterende plaatsen tegen deze prijs etc. Travelocity hoopt bij de consument duidelijk te kunnen maken dat de 20 dollar hogere prijs het echt waard is en daarmee extra inkomsten te genereren.
bron: New York Times
Lijkt me een succesvolle stap. Grappig genoeg laten de ‘stenen’ reisorganisaties nog weinig zien van interactie tussen outlets en internet. Verlamd door de beperkingen van hun (reserverings)systemen?
Zou ‘bricks and clicks’ dan toch iets betekenen?