Ervaringen van 2,5 jaar een SaaS bedrijf runnen

Tijdens deze zomerperiode kijk ik terug op 2,5 jaar een SaaS bedrijf runnen. We hebben veel geleerd!

11 augustus 2022, 11:00 2463 x gelezen

In januari 2020 ben ik samen met Derk-Jan Statema gestart met ons SaaS bedrijf Aimy. We bieden met Aimy salonsoftware aan voor met name de kappersmarkt. Inmiddels bedienen we meer dan 750 salons (van zzp’er tot ketens) en verwachten we eind 2022 op meer dan 1.000 salons te zitten. In de afgelopen 2,5 jaar heb ik veel geleerd over de opbouw van een bedrijf, het vinden van de beste klanten, het vinden van de juiste partners en ook over hoe je een schaalbare IT infrastructuur kunt neerzetten.

Start jong enthousiast en gedreven, maar wees realistisch

Derk-Jan en ik zijn als twee gedreven ondernemers gestart. We hadden veel innovatieve ideeën (vonden we) en daarmee wisten we meteen een positie in de kappersmarkt te bemachtigen. We ontwikkelden een Whatsapp bot voor het ontvangen van product advies. Daarin kon je met een aantal vragen in Whatsapp direct zien welk product het best bij je past en maakten we een Whatsapp bot voor het maken van een afspraak. Dit leverde meteen bij de “innovators” in de kapperswereld aandacht op, maar eigenlijk was ons “core-product” nog helemaal niet ready.

Voor onze doelgroep is het van belang dat de dagelijkse processen, zoals agenda management en kassa, soepel en simpel verlopen. Wanneer dit niet het geval is gaat het personeel van de kapsalons morren en uiteindelijk zal de ondernemer niet tevreden zijn. Innovatie is goed, maar je moet ook zeker zijn van een goede basis. Door meteen de “innovators” en beste salons in de markt te bedienen, heb je ook een afbreukrisico wanneer de basis niet op orde is. Kortom: zorg voor een goede balans, luister en wees geduldig. En zeg af en toe eens “nee”, of wacht totdat je er echt klaar voor bent.

Zoek de juiste partners

Om snelheid te maken voor een startup is het van belang dat je de juiste partners om je heen selecteert. In het begin was dit voor ons een goede IT-partner en een angel-investeerder die geloofden in ons idee. Vervolgens hebben we meer commerciële partners aan ons gebonden, waardoor we samen met deze partners konden groeien.

Het belang van een goede investeerder is voor ons echt groot geweest. Onze angel investeerders hebben ons vanaf dag 1 helpen groeien. Zij wisten ons naast het financiële aspect ook goed te helpen met een netwerk en het verder ontwikkelen van een ondernemerschaps mindset.

Voor een startup is het van cruciaal belang dat je continu wordt gepusht en dat je iemand hebt tegen wie je zaken kan aanhouden. Voornamelijk voor belangrijke beslissingen is dat van belang, zoals met welke partners ga je werken (bijvoorbeeld: commerciële partners) en hoe zou je nog harder zou kunnen groeien. Vaak kon dat al door de simpele vraag te stellen: “Hoeveel salons hebben we aangesloten?”.

Haal IT in huis

Een andere belangrijke partner voor ons is de IT partner waar we mee zijn gestart. Wij hebben bij onze start gekozen om naast onze CTO ook een offshore development team te hebben. Dit zorgde er gelijk voor dat we voor een relatief laag bedrag veel meters konden maken. Maar, als je snel groeit dan vraagt je IT landschap andere keuzes.

Doordat we snel meters hebben gemaakt met deze partner waren we genoodzaakt om na 1 jaar ook weer zaken opnieuw te bouwen. Dit heeft voor vertragingen en leergeld gekost. Om deze reden raad ik aan om met een duurzaam team te werken en de core dicht bij je in huis te halen. Wij hebben hiervan geleerd door een eigen team op te bouwen. Bovendien is het raadzaam om meteen gebruik te maken van cloud services als Azure. Dan hoef je later immers geen migraties meer te doen.

Marketing: Test zoveel mogelijk verkoopkanalen uit

Het idee van een SaaS bedrijf is mooi; je hebt een IT-platform en dat is enorm schaalbaar. Een ander belangrijk onderdeel van je groei is echter het vinden van klanten. Wij hebben in de afgelopen 2,5 jaar veel uitgetest en geprobeerd en dat doen we nog steeds. Kanalen die we hebben geprobeerd zijn online marketing, kappersmagazines, vertegenwoordigers op basis van commissie, direct calling en partnerships. Elk van deze kanalen hebben we steeds afgezet tegen het aantal klanten die we binnenhalen, return on investment en type klanten die we binnenhalen.

Tijdens het groeien van je bedrijf heb je ook nog te maken met bugs in de software. Helaas verlies je hierdoor weleens een klant, maar anderzijds win je er ook veel. Onze conclusie is wel dat je het vooral in de mix moet doen en dichtbij huis moet houden. Immers mensen die de inhoud goed weten (weten waar ze het over hebben), goede service verlenen en de relevantie voor jouw bedrijf voelen kunnen het enthousiaster en meer gedreven over brengen. Hiermee ondervang je ook bugs eenvoudiger. Zo viel voor ons het kanaal vertegenwoordigers op basis van commissie af. En de inzet van online marketing, dat dien je in deze context met mate te doen.

Partnerships zoals met een kappersmagazine of producent (die een warme band heeft met de salon) werken goed, maar zorg wel dat je altijd vanuit de inhoud bezig bent. Zo blijf je relevant en zal je niet veel hoeven te pushen. Ook dien je echt je product op een goed niveau te brengen. Wij merkten na 2 jaar bouwen aan de software, dat referral opeens hard ging lopen. Dus naast push marketing, creëer je dan ook een goede pull marketing.

Zorg voor een goed team, hoge kwaliteit service en cultuur

Op het moment dat je SaaS bedrijf snel gaat verkopen en je product nog volop in ontwikkeling is, moet je dat gaan compenseren met hoge service. Zeker in het eerste jaar was dit voor ons het geval. De markt was immers een bepaalde basis van concurrenten gewend. Het is van belang om een goed team te hebben staan voor het beantwoorden van vragen, het snelle verbeteren en om een continue feedback loop mogelijk te maken.

Maar wat is  goed?

Een goed team, het houdt voor ons in dat het development team snel feedback kan oppakken, dat het goed wordt begeleid (in combinatie met een product owner en een agile manier van werken) en dat support klaar staat. Een aantal zaken hebben we de afgelopen jaren opgepakt en werken goed voor ons bedrijf:

  • We voeren elk kwartaal een tevredenheidsonderzoek uit onder onze klanten. Twee belangrijke vragen die we stellen zijn; tevredenheid product (voor development team) en tevredenheid service. De tevredenheid service zien we continue op >9,4. Hier hebben we onze eerste jaren mee gecompenseerd. Nu zien we de tevredenheid product ook groeien naar >9. Deze cijfers bespreken we met het team en we maken als integraal team afspraken met elkaar. Samen werken we naar een doel (“we doen het samen”). Dit werkt motiverend, maar samenwerken is ook gewoon erg leuk 🙂
  • We werken in korte sprints; samen in Prio meetings waar IT en commercie aanwezig zijn. We maken keuzes voor ontwikkelen. Een balans zoeken is soms lastig; de wensen van klanten staan vaak voorop, maar we leren als bedrijf om beide kanten goed te verwerken (IT en commercie).

We staan pas aan het begin

In deze blogpost heb ik enkele van onze ervaringen op een rij gezet, natuurlijk is er nog veel meer te vertellen. Door continu open te staan voor verbeteringen op inhoud, maar ook op het proces weet je je als bedrijf snel aan te passen en kan je groei realiseren. Wij staan pas aan het begin en hebben veel zin om aankomende jaren nog meer te leren en te groeien!

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!