Energie in motie: welke innovatie brengt jou in beweging?!

15 oktober 2015, 11:00

Van waterstofauto’s, robotica, slimme huizen, serious gaming om speels water of energie te besparen, domotica tot anders kijken naar vernieuwing via stand-up comedy: op de Eneco Innovation Day kwam de bezoeker vorige week oren, ogen (en tijd!) te kort om het volledig programma van marktplaats, presentaties en workshops tot zich te nemen.

De kern: voor iedere consument, slimme ondernemer en bedrijf liggen in de huidige energietransitie enorme kansen voor het oprapen. Dichtbij huis, maar ook ver daarbuiten.​

Je beha, tandenborstel en deo verbonden aan internet

In ‘de toekomst van smart home’ gaf Arjen Noorsbergen (mede-oprichter Quby en bedenker van Eneco’s Toon) tientallen voorbeelden hoe het internet of things ook ons leven in en rond huis gaat bepalen. Van matras, tandenborstel, beha, deodorant, vork, braadpan tot ketel: steeds meer apparaten worden datagedreven en krijgen daarmee een vorm van intelligentie. Al die apparaten zijn daarom ook via een app te gebruiken: ‘And it comes with an app!!’.

Noorsbergen’s boodschap was voor de meeste aanwezigen na vijf tot zes voorbeelden al zo klaar als zonnestroom. De Quby CEO vond nog meer voorbeelden echter te leuk om niet te delen en somde er liefst 31(!) op. Om ze vervolgens compleet met tellertje nog eens de revue te laten passeren. Gelukkig, zo grapte Noorsbergen, is de iPhone 10 al in de maak, een extra lange variant vergelijkbaar met je afstandsbediening thuis, met lekker veel ruimte voor nog veel meer apps.

De adoptie van veel nieuwe connected technologie rond het huis gaat de komende vijf jaar een grote vlucht gaat nemen, aldus Noorsbergen. Denk daarbij aan de slimme thermostaat, het slimmere beveiligingsysteem, de connected koelkast en de zelfrijdende stofzuiger. Het wordt daarbij hoog tijd voor een betere standaard om al die apparaten ook slim en open met elkaar te verbinden en te laten ‘praten’.

De zin van nieuwe technologie

Nieuwe technologie en innovatie is meestal een zegen. Op deze Innovation Day was er daarom (terecht) een podium voor ondermeer de elektrische auto, de waterstofauto, zonnepanelen, de eRadiator als uitgekookte huisverwarming annex computerserver en de Sustainer. Die Sustainer is een zeecontainer getransformeerd tot woning waarmee je als bewoner volledig autonoom zonder water, gas of elektriciteit leeft dankzij hernieuwbare energie en een regenwaterbuffer.

Bijzonder zinnig en juist ook van grote waarde wat verder weg van huis is allereerst de WakaWaka. De WakaWaka ken je vast al: het is een compacte lamp en oplader op zonnestroom. De WakaWaka geniet zeker ook in Nederland een grote bekendheid dankzij Maurits Groen, recent verkozen tot de nummer een in de Duurzame 100. Vanuit het principe ‘buy one, give one’ wordt de WakaWaka wereldwijd verspreid juist om mensen die niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet toch in staat te stellen hun huis of werkplek te verlichten.

Een tweede, prachtig voorbeeld hoe nieuwe technologie het leven van mensen in ontwikkelingslanden sterk verbetert is de kookoplossing van African Clean Energy. Dagelijks zijn ruim 2,5 miljard mensen afhankelijk van zo’n 0,5 miljard vuurtjes om te koken. Al dat open vuur zorgt niet alleen voor veel rook en vervuiling, maar naar schatting voor zo’n vier miljoen onnodige sterfgevallen. De ACE 1 cookstove biedt een schoon alternatief door via het ontbranden van biomassa een accu op te laden. Die accu is goed voor twintig uur kookduur, en stelt de gebruiker ook in staat apparatuur op te laden of een lichtbron te gebruiken.

In de categorie minder zinnig

Het draadloos opladen van je telefoon lijkt zinvol maar verwijs ik toch graag naar de categorie ‘minder zinnig. Door je smartphone op een plaat te leggen is het technisch mogelijk om je telefoon op te laden. Dit is voor ondermeer McDonalds en enkele hotelketens naar verluidt voldoende reden om deze oplossing enthousiast te omarmen.

De standhouder van de Charging Company gaf daarbij aan dat de energieopbrengst zo’n 70 procent is, maar de gebruiker daarmee “wel mooi af is van die stekkertjes en draadjes.” Tientallen procenten energieverlies dus, alleen maar om mijn stekker niet meer in het stopcontact te hoeven steken? Bizar dat sommige partijen dit serieus nemen. Hopelijk was de vertegenwoordiger van de Charging Company op deze Innovation Day een slecht voorbereide stagiair die eigenlijk niet met het publiek, laat staan uw blogger ter plekke had mogen spreken en ligt het werkelijke verhaal genuanceerder.

Een idee is helemaal niets waard

In sneltreinvaart nam Ruud Hendriks een vol auditorium mee in de wereld van ondernemen in een (energie)wereld in transitie. Als voormalig lid van de raad van bestuur van Endemol houdt Hendriks als initiatiefnemer van Startupbootcamp Amsterdam zich nu vooral bezig om Nederland en Europa meer ondernemend te maken. “Je hoeft niet per se een onderneming te starten, maar je moet wel ondernemend zijn om relevant te blijven in een wereld die continu innoveert.”

Volgens Hendriks is een idee zelf helemaal niets waard: “Het gaat om de uitvoering en om uitmuntend teamwork.” Hendriks geeft de voorkeur aan een super enthousiaste ondernemer met een redelijk vernieuwend idee, dan een autistische ‘Willie Wortel’ zonder de kracht om zijn idee ook tot wasdom te brengen.

Grote bedrijven en innovatie

Juist grote bedrijven hebben soms moeite met innoveren, aldus Hendriks. Zo gold bij Johnson & Johnson jarenlang het motto ‘2 strikes, you’re out’. Bij twee fouten of tweemaal je target niet gehaald, was ontslag het automatische gevolg. Dit leidde vooral tot een cultuur van indekken, risico-aversie en middelmaat. Dichterbij huis kreeg Hendriks van een lid van de Raad van Bestuur van KPN enige tijd geleden de vraag: “dat Skype, dat gaat toch nooit geld verdienen?”.

Innovatie wordt nog vaak geassocieerd met een compleet nieuwe, disruptive technologie lanceren. Innovatie kan echter ook bestaan uit het combineren van bestaande technologieën, het introduceren van een businessmodel (denk aan exponentieel groeiende organisaties zoals Uber of Airbnb) of het verfijnen van het idee van een ander. Hendriks: “je hoeft niet altijd de eerste te zijn met innovatie, je moet wel de beste zijn om het verschil te maken.”

Roeptoeteren (en oproep)

Tijdens de koffie roeptoeterde een ondernemer wat zuur in mijn rechteroor dat hij “elke dag bezig was met innovatie, niet alleen op Innovation Day”. Ik had zelf niet de indruk dat Eneco oproept om vooral één dag per jaar aan innovatie te doen. Ik kijk daarom uit naar een volgend innovatieplatform in energie en meer tastbare voorbeelden hoe consumenten, ondernemers en bedrijven – zowel B2C als B2B alsjeblieft – nog slimmer handen en voeten geven aan de energietransitie. Voorbeelden en inspiratie zijn welkom als comments hieronder of op twitter via @phasselsmonning.

Paul Hassels Mönning
managing partner bij dutchmarq

B2B hands-on strateeg in digitale marketing & sales en klantpsychologie. Oprichter dutchmarq. Ruim 25 jaar ervaring in marketing/sales/technology in professionele dienstverlening, ICT, duurzaamheid en energie. Interesses: inbound marketing & sales, BD, CSR. Auteur Brainbound Marketing, nieuwe online verkoopstrategieën in b2b. Trainer in oa B2B marketing & sales alignment, inbound marketing & sales en social selling: zie B2B Sales Academy.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!