Elk merk een app, asap!

28 september 2015, 14:56

Als je echt voordeel wilt halen uit het gericht communiceren met klanten op basis van hun locatie, met behulp van geofencing en iBeacons, is er een aantal basisbeginselen om voor ogen te houden. Een van de belangrijkste is dat je toestemming nodig hebt van klanten om met ze te communiceren via hun smartphone. Dat kan alleen via een app. Dit vraagt wat inspanningen van beide partijen, maar het levert ook heel wat op: interactie met je trouwste klanten.

Als je een app hebt, en je wilt gebruikers berichten sturen op basis van hun locatie, moeten die gebruikers drie stappen zetten. In het geval van iOS en de nieuwe Android M zijn dat:

  1. Installeer de app van een merk op je persoonlijke device.
  2. Opt-in om het gebruiken van je locatie toe te staan.
  3. Sta push-notificaties toe.

Met andere woorden: als uitgever van een app moet je je eigen publiek samenstellen door gebruikers aan te trekken. Je doel is om zoveel mogelijk klanten jouw app te laten installeren en hen actieve gebruikers te laten worden met wie je contact kunt leggen en kunt interacteren. Dit principe geldt ook bij e-mailmarketing, waar je eerste stap het opbouwen van een database is. Het verschil met een app is, dat je de boodschap precies in de broekzak van je klanten terecht kunt laten komen. Letterlijk.

Nog iets om rekening mee te houden, is dat het iets meer van klanten vraagt om een actieve gebruiker van een app te worden dan om ‘slechts’ ontvanger van een mailing te zijn. Ze moeten de app downloaden, installeren en vervolgens toestemming geven om locatievoorzieningen aan zetten en berichten te accepteren. Het zijn dus de ‘beste’, trouwste klanten die dit voor jou over hebben. Zij zijn je loyaalste pleitbezorgers.

Heb je ooit de uitspraak gehoord dat je beste salesmedewerker een blije klant is? Dat geldt hier ook. Mobile marketing maakt het mogelijk om gepersonaliseerde berichten te sturen naar klanten in het algemeen, maar vooral ook naar je trouwste klanten die veel eerder zullen helpen om je boodschap verder te verspreiden. Onderschat de kracht van blije klanten niet. Leer ze kennen en ze zullen je belonen.

Marketing zonder app

Het strekt tot aanbeveling om een publiek op te bouwen in je eigen app, maar er is een manier om technologieën als geofencing en iBeacons te gebruiken als je er nog geen hebt. Dat werkt als volgt: je kunt een aanbieding (bijvoorbeeld een kortingsbon) sturen via e-mail, naar wie je wilt; bijvoorbeeld als bijlage. Als de ontvanger de bijlage naar zijn smartphone downloadt, zit de aanbieding in zijn digitale portemonnee en kan deze hetzelfde effect veroorzaken als een app die wordt getriggerd op basis van locatie. Volgens hetzelfde principe kun je ook QR-codes delen.

Verder dan de app

Nog een voordeel van het inzetten van je eigen app: je kunt een gebruiker bereiken op een van zijn connected devices, dus niet alleen op de mobiele telefoon. Zelfs als je app niet geïnstalleerd is op een bepaald apparaat. Bijvoorbeeld: in plaats van het sturen van notificaties naar iemands smartphone, kun je ook interacteren via zijn smartwatch. Afhankelijk van de boodschap, zou zelfs de desktop-pc een geschikte outlet kunnen zijn.

Ten slotte, om de loop van de omnichannel queeste te sluiten, denk aan e-mail. Zou het niet prettig zijn om te weten dat als een klant je winkel bezoekt, je niet per se op dat moment hoeft te communiceren met hem? Daarvoor in de plaats kun je zijn bezoek ook later opvolgen met een relevante e-mail. Zo combineer je verschillende kanalen met als basis één enkele app, geïnstalleerd op één device.

Ik zou zeggen: ieder merk een app, asap!

Bruno Bin
Marketing Director bij Notificare

Ik ben marketingtechnologie-deskundige met interesse in snelgroeiende startups. Momenteel werk ik als Marketing Director bij Notificare.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!