Eenderde verzekeraars misleidt consument

6 september 2004, 17:31

Dertig procent van de verzekeraars overtreedt de wet bij het aanbieden van producten als beleggingshypotheken en pensioenverzekeringen. In rekenvoorbeelden in offertes wordt gebruik gemaakt te hoge rendementen. Daarmee overtreden de verzekeraars de richtlijnen van de wettelijk verplichte Financi?le Bijsluiter. Dit blijkt uit onderzoek van MoneyView Research in opdracht van de Consumentenbond.

Veel verzekeraars rekenen in hun offertes met een netto-rendementspercentage, waarin de kosten die de consument moet betalen niet zijn doorberekend. Juist bij verzekeringen waarbij gebruik gemaakt wordt van beleggingen, kunnen die kosten flink oplopen. Het werkelijke rendement valt daardoor procenten lager uit. Duizenden consumenten zullen hierdoor uiteindelijk fors minder pensioen ontvangen dan gedacht. Afnemers van beleggingshypotheken zullen hun huis niet binnen de voorspelde termijn kunnen afbetalen.

De Autoriteit Financi?le Markten (AFM) doet volgens directeur Peter Post van MoneyView te weinig om de misstanden bij de verzekeraars aan te pakken. Twee jaar geleden, na de invoering van de Financi?le Bijsluiter, kwam het onderzoeksbureau al met soortgelijke conclusies, maar actie van de AFM bleef uit. Post: “De AFM deed onze constateringen toen af als kinderziektes.”

Post denkt dat het de beurswaakhond aan voldoende kennis van het ingewikkelde verzekeringswezen ontbreekt. Ook heeft de toezichthouder geen indrukwekkende sancties. “Nu spreekt de AFM de verzekeraars aan op de onderling afgesproken Code Rendement en Risico. De strengste sanctie die daarop staat is dat de verzekeraar niet meer mag vermelden dat hij die code onderschrijft.”

De Consumentenbond wil een witboek van goedgekeurde verzekeraars opstellen, waarin klanten kunnen zien of ze juist worden voorgelicht. Na een eigen enqu?te over de komende Wet Financi?le Dienstverlening doet de bond woensdag in de Tweede Kamer een aantal voorstellen die de financi?le wereld moeten reguleren. De bond wil een openbaar register voor tussenpersonen, de afschaffing van ??nmalige provisie voor tussenpersonen en een geschillencommissie die klachten over alle financi?le producten behandelt. Een klager moet nu nog voor elk product naar een andere instantie.

Bron: Novum

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!