Een goede merknaam – met een beetje hulp van wetenschap

4 april 2022, 13:00

Was het nou een 1 aprilgrap of toch niet? Dyson komt met een draagbare luchtreiniger – zegt het. Verder in deze Week van Koot aandacht voor Common Thread Collective dat een handige gids deelde over hoe je kunt slagen op TikTok, Nike’s 3D-reclamebord buiten het station Shinjuku in Tokio, aandacht voor een post over Recursief Publiceren en natuurlijk de overname van Podcastmaker Dag en Nacht door Podimo: ‘Toch maar het bewijs dat de podcast inmiddels is uitgegroeid tot een serieus fenomeen.’

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 De futuristische nieuwe hoofdtelefoon van Dyson. En tegelijkertijd ook een luchtzuiveraar voor je gezicht

Dyson is een schoolvoorbeeld van een echt innovatief bedrijf. In de basis zijn het altijd producten die problemen oplossen (best handig) maar tegelijkertijd altijd met een design/ontwerp waar je als gebruiker blij van wordt. Dit najaar komt er weer een bijzonder nieuw product van Dyson op de markt. Een luchtzuiveraar voor je gezicht die je direct ook kunt gebruiken als koptelefoon. Zes jaar geleden, ruim voor corona, begon Dyson aan de ontwikkeling van een nieuw product. Het was een draagbare luchtreiniger, waarvoor een zuurstofmasker en een rugzak nodig waren. Zo’n 500 prototypes later kondigt het bedrijf de Dyson Zone aan. Het komt dit najaar op de markt. Het is nog steeds een draagbare luchtreiniger, maar de rugzak is weg. Nu is de machine verborgen in een stevige kopkoptelefoon, die gefilterde lucht naar een vizier leidt dat over je neus en mond zit. Het apparaat zit boordevol ruisonderdrukkende technologie en stelt je in staat om naar muziek te luisteren of zelfs gesprekken aan te nemen terwijl je schone lucht inademt; het filtert 99% van de deeltjes tot 0,1 micron.

#2 Your TikTok Ecommerce Guide: Tactics, Examples & How to Succeed without Dancing

TikTok heeft elke dag 650.000 nieuwe gebruikers toegevoegd en versloeg Google door onlangs het meest bezochte domein ter wereld te worden. Gelukkig hoef je niet te kunnen dansen om klanten te werven met TikTok. Nay Cook van Common Thread Collective heeft een handige gids gedeeld over hoe je kunt slagen op TikTok. Enkele highlights: Creators (makers) zijn de levensader van de app. Ze geven vorm aan trends, creëren communities en bepalen de cultuur van de app. Livestreams. Dit is een geweldige manier om direct contact tussen het merk en de gebruiker tot stand te brengen. Een livestream met FAQ’s over producten, educatieve inhoud, interviews met experts uit de branche, demo’s of inhoud ‘achter de schermen’. Winkelfuncties. Als je een Shopify-winkel hebt, kun je een tabblad in je TikTok-account maken waar gebruikers door je producten kunnen bladeren en ze kunnen kopen. En natuurlijk in deze gids mooie voorbeelden.

#3 TikTok Guide (preview)

Mocht bovenstaande gids nog een aantal vragen onbeantwoord laten dan is hier vast een preview van Stacked Marketer. Het behandelt in chronologische volgorde onderwerpen als:

  • Hoe groot ze zijn
  • De ‘short’ videorevolutie die TikTok creëert
  • Hoe TikTok een krachtig marketingkanaal wordt voor iedereen merk

Een gids met actuele gegevens, feiten en statistieken over hoe TikTok zich verhoudt tot de rest van de sociale-mediawebsites zoals Facebook en Instagram.

Een antwoord op de vraag waarom mensen meer tijd op TikTok doorbrengen in vergelijking met Facebook en hoe TikTok het snelst groeiende sociale-medianetwerk ter wereld is geworden. Cases van verschillende merken inclusief statistieken. Ten slotte tips hoe u kunt slagen met TikTok.

#4 Today’s creator economy was built on subscribers and patrons. What comes next?

Is dit een voorproefje van de kansen van Web3? Want als je goed kijkt zie je de noodzaak om anders te gaan denken en werken. De afgelopen jaren is het aantal creators/makers enorm toegenomen. Alleen al in 2020 en 2021 is hun aantal met 48% gestegen en de groei vertraagt vooralsnog ​​niet. Met een overvloed aan talent voelen gevestigde creators de druk toenemen. Want zelfs wanneer het werk van een maker door het lawaai heen breekt, is de kans kleiner dat fans en makers met elkaar in contact komen. Dus is het noodzakelijk om te diversifiëren en minder afhankelijkheid te zijn van één platform. Voor veel makers is dit een interessante afweging: ze kunnen niet gewoon op één plek bestaan, maar genieten van de voordelen en de gemeenschap die uniek zijn voor elk platform. Dit biedt ook kansen voor bedrijven en diensten die de scheppende economie als geheel willen ondersteunen. Met elk nieuw onderdeel in een makersnetwerk van platforms, etalages en social media-accounts, nemen de kansen voor de creators toe. Maar structuren zullen steeds meer gaan verdwijnen waardoor de vloeibaarheid zal toenemen.

#5 Nike 3D

26 maart is een dag waar sneakerheads over de hele wereld heel bekend mee zijn: Nike Air Max Day. Het vieren van de Air Max begon in 2014, en ter gelegenheid van het 35-jarig jubileum haalde Nike Japan alles uit de kast en creëerde een 3D-reclamebord buiten het station Shinjuku in Tokio. De ruimte is typisch de thuisbasis van de Shinjuku-kat, een geliefde, meer dan levensgrote kat die omgaat met forenzen en voorbijgangers. De Nike Air Max-advertentie begint met een oversized Nike-box. Vervolgens worden verschillende Air Max-ontwerpen vertoond en eindigt de advertentie met de Nike-doos die terug in het reclamebord beweegt, met hulp van de Shinjuku-kattenpoot. Kijk hier maar eens hoe spectaculair dat is en lees tevens hoe je zo’n “billboard” kunt maken.

#6 Recursief Publiceren

Dan even een iets moeilijker verhaal. De mannen achter Every publiceren regelmatig vuurpijlen en inzichten die soms een nieuw inzicht propageren. Deze week had Nathan Baschez een post over Recursief Publiceren. Wat mij betreft interessant genoeg om mee te nemen in deze weekupdate. Allereerst even omschrijven van recursief eigenlijk betekent. Recursief is een procedure wanneer op een uitgangspunt toegepast om een bepaald resultaat te krijgen, vervolgens weer op dat resultaat kan worden toegepast om een volgend resultaat te krijgen. Dit nieuwe systeem eindigt met een recursieve lus, in plaats van te eindigen in een rechte lijn. In de wereld van media zou dat het volgende kunnen betekenen:

  1. Talent komt met idee
  2. Publiceert inhoud op een relatief open platform
  3. Een of ander publiek ziet het
  4. Het platform meet de eerste reactie van het publiek en geeft succesvolle inhoud automatisch een boost aan meer mensen waarvan het denkt dat ze deze graag zouden willen zien
  5. Nieuw publiek ziet het
  6. GA NAAR 4

Door recursief publiceren draait deze lus steeds sneller en wordt de cultuur bijna letterlijk opgeklopt en chaotisch. Dat maakt het voor redacteuren bij lineaire uitgeverijen moeilijk. Je kunt het bijna voelen als je naar een Hollywood-film kijkt en je kunt zien dat de schrijvers moeite hebben om iets te maken dat tegelijkertijd vermakelijk is, maar binnen de grenzen van de ‘norm’-cultuur moet blijven. Maar de internetcultuur trekt steeds meer mensen naar binnen en genereert daardoor subculturen. Keer op keer hebben we bewijs gezien dat goedkope, vreemde internetinhoud soms aantrekkelijker kan zijn dan norm-inhoud met een hoge productiewaarde. In het verleden was het moeilijk om Hollywood-entertainment te vergelijken met internetinhoud, omdat ze zulke verschillende vormfactoren hadden: de ene is kort, de andere is lang. De les die Nathan hieruit trekt, is dat mensen tot op zekere hoogte om productiewaarde geven, maar ook om memetische nieuwigheid. Toon me een origineel en meeslepend idee of wereldbeeld, en ik zal aandacht besteden, zelfs als de productiewaarde zo-zo is.

#7 Podcastmaker Dag en Nacht overgenomen door Podimo

De NOS bracht het deze week als groot nieuws Een van de grootste podcast-uitgevers van Nederland, Dag en Nacht, komt in handen van de Deense abonnementsdienst Podimo. Het bedrijf begint volgende maand een eigen platform in Nederland. Dat is toch maar het bewijs dat de podcast inmiddels is uitgegroeid tot een serieus fenomeen. Om dat nieuws een beetje te kunnen duiden is het wel aardig om de nieuwsbrief van Audio Agency Airborne er nog even op na te slaan. Zij komen met vier inzichten naar aanleiding van deze overname:

  1. Podcasts financieren met CPM’s is ingewikkeld

Podcastuitgevers genereren inkomsten met CPM’s. Het gemiddelde tarief is zo’n beetje 35 euro, daarvoor krijgt een adverteerder dus 1000 plays. Dat niet veel. Niet verwonderlijk dat Dag en Nacht en Tonny Media nu kiezen voor een andere route.

  1. Betalen voor kwaliteit

Met abonnementsdienst Podimo zal het in de routine van podcastluisteraars komen dat ze betalen voor kwalitatieve producties. Dat zal waarschijnlijk op termijn leiden tot een groter kwalitatief aanbod.

  1. Nieuwe kansen voor adverteerders

Nu veel shows achter de betaalmuur verdwijnen wordt het voor adverteerders lastiger om via digital audio hun publiek te bereiken. Adverteerders zullen met eigen producties juist eerder opvallen. Zeker als deze hoogwaardig geproduceerd zijn.

  1. Strijd tussen platformen

Nu Podimo veel podcasts achter de betaalmuur gaat zetten, zal er een platformenstrijd ontstaan. Vergelijkbaar is met de ‘streaming wars’ rond video-betaaldiensten.

#8 Guide: How to do community-based marketing

Er is mede door de ontwikkelingen van Web3 een beweging gaande richting de community. De community als marketing en marketingcommunicatie beweging. Het bouwen aan en werken met een community wordt dus steeds belangrijker. Ten eerste zijn communities gevuld met “early adopters”, die bereid zijn een product te proberen in ruil voor toegang tot geavanceerde innovaties. Ten tweede zijn communities waar mensen in een niche samenkomen, tools en best practices bespreken en delen. Het is een zelfgekozen groep die jouw ideale klanten omvat, waardoor het een perfecte plek is om actief te zijn bij het zoeken naar klanten.

In deze gids lees je alles over de manier waarop je om kunt gaan met een community.

#9 Taal en Merknaam

Een merknaam bedenken die internationaal ook werkt en niet tot gevolg heeft dat deze merknaam in sommige landen voor hele vervelende bijwerkingen zorgt. Hier een handige checklist.

#10 WhatsApp

WhatsApp als marketingcommunicatieinstrument. Hoe het werkt en wat je ermee kunt doen lees je in deze gids.

# Podcast van de Week

Audio agency Airborne selecteert elke week een bijzondere audioproductie. Deze keer is het “Overheard” van National Geographic

De precieze definitie van een ‘branded podcast’ lijkt simpel. Namelijk: een podcast die wordt gemaakt in opdracht van een merk of een bedrijf. Ondertussen schuiven uitgevers steeds meer op naar de kant van merken. Een merk als National Geographic is daar een mooi voorbeeld van. Het ‘merk’ bestaat al sinds eind 19e eeuw. Dat werd in eerste instantie gedaan via een magazine, maar inmiddels is het één van ‘s werelds sterkste mediamerken. Sinds 2019 verschijnt er elke week een nieuwe aflevering van de podcast ‘Overheard at National Geographic’. In deze podcast hoor je de verhalen die rondgaan op het hoofdkwartier van National Geographic. Fotografen, documentairemakers en andere ontdekkingsreizigers vertellen over hun avonturen. De podcast sluit aan bij een documentaire die via Disney+ te bekijken is, waardoor het uiteindelijk ook weer bijdraagt aan het grotere geheel van het mediamerk National Geographic.

Het zijn heerlijke verhalen om naar te luisteren en die de avonturier in jezelf ontwaken. De hoogwaardige productiekwaliteit draagt daar voor een groot deel aan bij. De verhaallijn, het sounddesign, de muziek… het zit allemaal heel goed in elkaar en er is veel aandacht aan besteed.

Vorige week werden voor de eerste keer de Ambies uitgereikt, de Oscars voor audioproducties. Deze show won – terecht – in als ‘Best Knowledge, Science or Tech Podcast’.

Luisteren naar “Overheard” kan met deze handige afspeellijst op Spotify. Waar je ook alle andere Podcasts van week kunt vinden.

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder leiding van Sylvie Verbiest want ze is weer terug op haar vertrouwde plek. Jeroen de Bakker als tafelheer. Natuurlijk ook weer de gesproken column van Tino Stuij.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief