Een goede briefing voor content

'No Brainer’s content brief template'. Alleen de naam maakt het briefingformulier al spannend.

17 oktober 2022, 14:45 3172 x gelezen

De wonderlijke wereld van de Bots. De toekomst volgens Ben Evans. De beste content briefings templates. Vergaderen in 3D. En natuurlijk nog wat opvallende AI toepassingen. Dát en  veel meer in de verse Week van Koot.

#1 Bots

Mede door de (mogelijke) overname van Twitter door Elon Musk is er weer aandacht gekomen voor de “bots”.  Wat zijn dat eigenlijk, en wat is de impact op onze eigen business? Volgens Wikipedia is een bot (komt van robot) een computerprogramma dat op een autonome manier taken kan uitvoeren die normaal door mensen worden uitgevoerd. De bot kan bijvoorbeeld een computerspel spelen, een webpagina raadplegen, chatten, of een bericht op een site (bijvoorbeeld een forum of wiki) plaatsen. In tegenstelling tot mensen kunnen bots hun taken continu en in een hoog tempo uitvoeren, zonder daarbij fouten te maken. Wired heeft de afgelopen dagen een prachtige serie verhalen geschreven over “bots” die het inzicht geven in de werking van de “bots”. Zo zijn niet alle bots per definitie slecht. Bots houden bijvoorbeeld de bewerkingen van Wikipedia-pagina’s bij via IP-adressen die zijn gekoppeld aan parlementen in landen als het VK, de VS en Australië. Deze week zag Parliament WikiEdits, de Britse versie, een poging tot opschonen van de Wikipedia-pagina van Kwasi Kwarteng, de Britse kanselier, door iemand met een Brits parlements-IP. Maar in relatie tot de advertentiebusiness kunnen bots wel degelijk een behoorlijke bedreiging vormen. Bots vervuilen het internet. Volgens sommige schattingen maken nep-onlinegebruikers maar liefst 40 procent uit van al het webverkeer. Onderzoekers die gespecialiseerd zijn in reclamefraude beschrijven een Kafkaësk systeem waarbij bedrijven miljoenen betalen om te adverteren voor bots en hun ‘meningen’ te onderzoeken. Toch is de digitale advertentie-industrie zo gewend geraakt aan het werken met opgeblazen aantallen dat maar weinigen bereid zijn de valse klikken te ontmaskeren die grote delen van de online-economie aandrijven. In juni publiceerde de Association of National Advertisers (ANA) een blogpost waarin werd geschat dat advertentiefraude Amerikaanse adverteerders jaarlijks 120 miljard dollar kost. Kortom, voldoende aanleiding om je te verdiepen in het bestaan en de werking van Bots.

#2 Benedict Evans: Three Steps to the Future

Met dank aan Monique van Dusseldorp voor het doorsturen van de link is hier weer een frisse update van Benedict Evans. Evans die zijn carrière is begonnen in de telecomwereld en daarna consultant was bij o.a. Andreessen Horowitz heeft inmiddels een behoorlijk positie verworvan in de wereld van media en tech. Zijn veelgelezen nieuwsbrief is daarvan wel het bewijs. Maar gelukkig staat de man ook af en toe nog ergens op een podium waar een camera bij aanwezig is zodat ook wij kunnen meekijken. In deze talk van Evans de meest opwindende thema’s in de technologie van vandaag en zijn transformatieve visies voor 2025 of 2030: crypto, web3, VR, metaverse … en al het andere. Neem plaats in de rollercoaster voor een half uur overvloed aan info.

#3 Content Briefing

Wat is een goede briefing voor content. Als je hier het woord “content” tenminste generiek kunt gebruiken. Je kunt dan natuurlijk zelf een briefing template bedenken of ergens van het internet een template kopiëren. Maar minstens zo interessant is de gedachte om even te kijken naar de bestaande templates van de “grote” content bureaus en adviseurs. Content Harmony heeft 19 van deze content briefing templates keurig op een rijtje gezet en ze zelfs nog een doc format gezet zodat je ze kunt downloaden en bewerken. Hoe lekker is dat? Inculsief deze van “No Brainer’s content brief template” Alleen de naam maakt dit briefing formulier al spannend.

#4 Collaborative Ad’s

‘Collaborative Ads’ stellen een merk in staat om producten en diensten onder de aandacht te brengen van een specifieke doelgroep gekoppeld aan de mogelijkheid om bij een koopintentie de consument direct door te sturen naar een lokale partner/verkoper. Dit binnen de Meta datafunnel zodat het gehele proces inzichtelijk wordt gemaakt. Met als doel om de directe respons op hun advertenties op Facebook en Instagram te maximaliseren. Dit is natuurlijk natuurlijk allemaal niet helemaal nieuw of spectaculair. Maar het wel aardig om de verhalen achter deze introductie van Meta even te bekijken. Geeft altijd weer inzicht in mooie cases en toepassingen. Dus kijk hier naar de Collaborative Ads Summit 2022.

#5 Meta Quest Pro

Nu we toch bij Meta zijn aangekomen ook nog maar even deze introductie. Deze week toonde Meta de Meta Quest Pro. Voor een kleine 1800 Euro mag je de trotse eigenaar worden van deze VR headset. De Quest Pro is volgens Meta zelf 50 procent krachtiger dan de Quest 2, op dit moment de krachtigste VR-bril van het bedrijf. De Quest Pro krijgt ook camera’s aan de binnenkant van de bril, die de oogbewegingen van de drager registreren. Deze camera’s kunnen door games en programma’s gebruikt worden om de ervaring af te stemmen op waar de gebruiker naar kijkt op dat moment. Ook kunnen hiermee gezichtsuitdrukkingen herkend worden. De vraag is natuurlijk wel hoe fijn het is als Meta informatie krijgt over het kijkgedrag van de gebruiker? Iets met privacy? Het opvallende aan deze introductie is dat de primaire focus voor de toepassingen niet direct in het te verwachten domein van ‘gaming” liggen maar naar een toepassing voor de zakelijke wereld. Zoals ze zelf zeggen: “Een geheel nieuwe manier om te werken, maken en samen te werken”. Heel benieuwd of we inderdaad straks allemaal door de huiskamer lopen met de door een werkgever gefinancierde Quest Pro op ons hoofd om deel te nemen aan de dagstart.

#6 Starlink

Maar het kan ook anders. Vergaderen in een 3D omgeving zonder dat je een vervelende headset op je hoofd moet zetten. Een jaar geleden introduceerde Google “Starlink”. Een revolutionair videosysteem. En nu, een jaar later, mocht een reporter van The Verge de proef op de som nemen. En het resultaat blijkt behoorlijk indrukwekkend.

#7 Google Search On

De afgelopen week hebben we al gesproken over de beweging waarbij we kunnen constateren dat informatie, naast tekst, steeds meer voorzien gaat worden van beeld. Google is in dat geval een mooi voorbeeld. Van de ouderwetse 10 resultaten op de eerste search resultaat pagina gaan we inmiddels naar een multimedia setting. Deze week kwam de presentatie beschikbaar van het Search On event dat Google gebruikte om deze nieuwe ontwikkelingen te introduceren. Dus in plaats van lezen kan je hier even kijken naar een 8 minuten durende video met alle highlights.

#8 Wonderland Dreams

Pre-pandemie herinner je misschien nog de interactieve tentoonstelling Museum of Ice Cream met zijn gigantische put met extra grote plastic hagelslag. De ideale achtergrond voor het maken van perfecte foto’s voor sociale media. Restaurants hebben ook steeds vaker hun inrichting en voedselaanbod veranderd om Instagram-waardiger te zijn, zoals het verkopen van milkshakes vol decadente toppings of met goud bedekte donuts. Maar door de opkomst van TikTok is er een duidelijk minder gepolijste esthetiek waarbij makers performen doen in hun rommelige slaapkamers en badkamers. Daarom is er nu de Wonderland Dreams-tentoonstelling en -bar, gehuisvest in een winkelruimte in de buurt van Bryant Park in New York City. Het is bijna een toneelstuk naar het boek “Alice in Wonderland” van Lewis Carroll. Een mooie vorm van ‘echte” immersive media in social media times.

#9 Fake AI podcast

De ontwikkelingen in de wereld van AI gaan razendsnel. Zo was er deze week opeens een spraaksynthesebedrijf gevestigd in Dubai dat een fictief podcast-interview publiceerde tussen Joe Rogan en Steve Jobs. Met realistische stemmen die digitaal zijn gekloond van beide mannen. Het 19 minuten durende interview is volgens de makers geheel geschreven door een large language model zoals bijvoorbeeld GPT-3. Als je de podcast beluistert dan voel en hoor je wel de oneffenheden. Maar het feit dat dit gewoon gemaakt kan worden is best wel scary.

#10 Interieur

Dus sluiten we deze week af met gewoon een leuke toepassing uit de wonderlijke wereld van AI. Maak een foto van je huiskamer en het de AI-software laat je een wereld van mogelijkheden zien om je interieur te veranderen.

Tot volgende week!

 

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

1 Reactie

    Mooi stuk Gert.
    Ik volg Elon Musk op Twitter op de voet.
    Iedere keer dat hij Tweet over bots, krijgt ie 100 reacties van bots. Te hilarisch.


    19 oktober 2022 om 13:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!