Economisch Weerbericht (1): Web 2.0 is als de HEMA

17 oktober 2008, 07:55

{title}Het is bailout op bailout, en niet zo’n beetje ook: het casinokapitalisme, waar je geld met geld kan maken, gaat volledig op de schop. De aankomende wereldtop met de G8, de EU, India en China moet daar handen en voeten aan geven. Meer controle, en dat terwijl we met de rug tegen de muur staan. Met de rug tegen de muur, jazeker. Paul Krugman, de kersverse Nobelprijswinnaar Economie ziet de acties van de wereldwijde overheden als de allerlaatste kans om een Grote Depressie af te wenden. Natuurlijk is dat waar, want er gaan al landen failliet. Als het spel zichzelf de facto heeft opgeblazen, dan moeten de regelstellers ingrijpen. Als er nog belastinggeld is tenminste.

Waar het op uitdraait? Weten we niet. Dat zei Wouter Bos tegen Pauw en Witteman afgelopen dinsdag, op de avond van het geld. Om er aan toe te voegen, dat we het niet groter moesten maken dan het is. In elk geval moesten we geen onverantwoorde risico’s nemen. Ik hield mijn adem in bij zoveel tegenspraak, maar de journalisten zwegen, fronsend knikkend.

PW toch, hoe kun je nou laten passeren, dat we het niet weten, terwijl in dezelfde adem—wat een K-journalistiek zeg. Wat we wel weten, is dat een hele generatie bankwoekeraars, die zelf alleen maar voorspoed heeft gekend, aan de lopende band financiële constructies op de markt bracht, die niemand meer begreep. Wat betekent dan een rating nog? En hoe durf je het woord “risico” nog in de mond te nemen? Als het fundament van die indicatoren drijfzand is of erger—juist. Het meest ergerlijke is wel, dat we het al zo lang hebben zien aankomen. Maar ja, zolang het spel kan worden gespeeld, gaan we natuurlijk lekker door.

Grote vraag is wat de online-wereld zal merken van de recessie. Sneeuwwitje Loïc Lemeur heeft recent zeven Seesmic-dwergen moeten ontslaan. Wired voorspelt het einde van Web 2.0. Dat lijkt me juist, althans in de huidige omvang en op de huidige financiële basis. Maar de spirit van het sociale web is wat in de nadagen van en na het casinokapitalisme—in de nieuwe economie (eindelijk)—hoog wordt/zal worden gewaardeerd. De Nederlandse curatoren mogen dan nog steeds van mening zijn, dat de problemen aan de financieringskant zitten, maar de kans dat we de boel nog in-game kunnen oplossen, wordt met de dag kleiner.

{title}Mijn voorspelling: de recessie zal een gezonde shakeout teweegbrengen in de online-wereld. Grote spelers—waarom geen overheden?—zullen onfinancierbare Web 2.0-pareltjes voor een prikkie kunnen integreren. De spirit van het sociale web zal zegevieren, om de reden die HEMA-CEO Van Zetten dinsdagavond noemde: mensen gaan nog meer cocoonen en daar spint de HEMA garen bij.

Maandag vertrek ik naar Berlijn om mijn licht op te steken bij O’Reilly’s reizende Web 2.0-circus. U hoort nog van mij in hoeverre daar het HEMA-gevoel leeft. Volgende vrijdag is in elk geval een belangrijke dag. Dan is het 79 jaar geleden dat de Grote Depressie inzette. Ook toen ging het om een “T-slag”, om met Jerommeke te spreken.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

20 Reacties

    JaapBloem

    Dank Keesjan. Er moet een elletje bij aan het end. Zorrie.


    17 oktober 2008 om 10:58
    Michel

    Kan iemand een touw vastknopen aan dit artikel? Hij vliegt weg.


    17 oktober 2008 om 11:14
    evroekel

    @Michel: dacht dat het aan mijn vrijdagmiddag-mood lag, maar ben dus niet de enige die hier geen soep van kan maken.


    17 oktober 2008 om 11:31
    Johan

    Blogt Nico Dijkshoorn nu ook al op MF? Wat een warrig artikel…


    17 oktober 2008 om 11:33
    JaapBloem

    @Johan: LOL, dank voor de vergelijking !


    17 oktober 2008 om 11:51
    JaapBloem

    Ja jongens, kijk: niet elk bericht is nu eenmaal een Tweet. Dat waren jullie misschien een beetje verleerd of vergeten. Kgeef toe: de posting is wat infodicht, maar dat betekent niet dattie GeenStijl is. Trouwens, Nico zal de vergelijking ook hebben gewaardeerd — vandaag in De Pers weer erg ommum gelachen.

    Mijn bedoeling met het Economisch Weerbericht is niet om te pleazen, noch om onnodig te doempen. In deze numero uno heb ik gepoogd het reële spel-level te schetsen (Homo Ludens, Johan Huizinga, 1938) waarop we nu zitten. Graag inhoudelijk commentaar en niet — enfin. Want dat kan ik echt niet zereneus nermen.

    Vandaaruit gaan we verder. Ben echt onwijs benieuwd wat drie dagen O’Reilly-circus zal brengen. Had aanvankelijk niet echt de ambitie om ernaartoe te gaan, maar in deez’ barre tijden is het toch wel weer enorm spannend.

    Jammer dat ik sommigen — hoeveel eigenlijk? — nu al tot waanzin heb gedreven. Maar we gaan gewoon door. Of niet. Zeg het maar. praat mee en lees me de les: OVER DE INHOUD ESVEEPEE. Aan metageneuzel hebben we weinig.

    Grüsse, Jaap


    17 oktober 2008 om 18:42
    media

    @Jaap: je hebt gelijk, zal niet meer zeuren over lange en diepe zinnen. Heb laatste jaar teveel getwitterd en was gewend geraakt aan korte duidelijke zinnetjes van max. 140 karakters 😉

    Maar nu terug naar de inhoud, want daarover heb ik de afgelopen weken wel degelijk eea geschreven. Met name over de mogelijke korte termijn gevolgen van de kredietcrisis op online advertising (en daarmee indirect op alle startups en bedrijven die financieel afhankelijk zijn van advertising).

    Mijn persoonlijke verwachting is dat er een versnelling zal plaatsvinden in de verschuiving van betalen op basis van bereik (CPM-model) naar betalen op basis van respons (CPx-model). Startups en bedrijven die nog zijn gebaseerd op oude advertentiemodel zullen het daardoor moelijk krijgen (en wellicht niet overleven).

    Consumenten zullen nog meer dan voorheen op prijs gaan inkopen. Voor online betekent dit dat vergelijkingssites, marktplaatsen en prijsvechters daarbij garen zullen spinnen. In die zin sluit ik me dan ook helemaal aan bij de conclusie van Van Zetten.

    Om te zien waar we nu staan en we iets kunnen zeggen over de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan, zou ik graag een soort online barometer willen hebben. Even uit de losse pols wat parameters die daarin zouden kunnen worden meenemen: online advertentietarieven, aantal mensen die vergelijkingssites en markplaatsen bezoeken, aantal mensen die kiezen op basis van prijs. Wellicht kunnen we ook iets met moodanalyse op blogs en fora (op termen als kredietcrisis, niet gekocht, te duur, etc).

    Terugkomend op je vraag wel of niet doorgaan, doorgaan natuurlijk. Je laat je toch niet uit veld slaan door een paar twitteraars die op vrijdagmiddag lopen te zeiken? 😉


    17 oktober 2008 om 20:31
    evroekel

    @Marco/Jaap: les 1 voor elke marketeer is zorgen voor aansluiting met je doelgroep. Er zijn de nodige mensen die de draad kwijt raken in Jaap zijn betoog. Krijg bijna de indruk dat we plotseling niets meer aan trekken van serieuze reacties op dit weblog onder het mom dat het vrijdagmiddag is en we dus (per definitie?) zeiken?

    Maar als Jaap zich wil richten op een niche die zijn betoog in deze vorm graag aanhoren, prima weet ik welke artikelen ik kan overslaan 😉


    18 oktober 2008 om 07:32
    Gosse AdB

    @Jaap:

    Sorry, ik kan er geen chocolade aan vastknopen en kan er ook geen touw van maken…


    18 oktober 2008 om 10:50
    Ronald van den Hoff

    Met de tekst: ” ….mogen dan nog steeds van mening zijn, dat de problemen aan de financieringskant zitten, maar de kans dat we de boel nog in-game kunnen oplossen, wordt met de dag kleiner”, sla je de spijker op de kop.

    Wie nu nog denkt dat bedrijven kunnen blijven bestaan op een wijze waarbij internet vooral actie-matig wordt ingezet en de ogen sluitend voor de realiteit van alledag: sweet dreams.

    De samenleving gaat drastisch veranderen, deze crisis is slechts de trigger! En wie denkt ” ik ga gerust slapen want de overheid onder aanvoering van JP en Wouter letten op de zaak” verdient niet beter dan het lot van de eerste de beste Ijslandse bank.


    18 oktober 2008 om 11:05
    JaapBloem

    Wat ik nog even kwijt wou: Arjo Klamers “oikos” IS de HEMA: cocoonen en je tokootje aankleden. Met een heerlijk Zuidafrikaans slurpwijntje van de LIDL: voor 1 euro 99 — lekker 3 flessen kopen dus. En de volgende dag een gedenkwaardige koppijn. Weet je ook weer waarom je geleefd hebt.

    Schop NU mijn cultuurpessimistische vrinden over het achterbalkon de deur uit. Morgen nog overhemden strijken en dan off to Berlin, alwaar de monumenten deze week in het kunstzinnige kunstlicht baden.

    Vanitas Vanitatis !


    19 oktober 2008 om 18:35
    rivellus

    Niemand lijkt te begrijpen wat er met de kredietcrisis speelt. Wat valt er niet te begrijpen? ‘We’ hebben massaal en jarenlang ons onroerend goed overgewaardeerd. En nu moeten we dat gaan betalen.

    Deze post is een voorbeeld van alle angst die nu de kop opsteekt. En we weten allemaal dat angst een slechte raadgever is.

    Kop er bij houden dus allemaal!


    20 oktober 2008 om 06:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief