eBay overweegt overname Skype

9 september 2005, 05:12

Er wordt al een tijd gediscussieerd over wie nu eindelijk Skype gaat overnemen. Nadat eerdere gesprekken met Microsoft, News Corp en Yahoo op niets uitdraaiden zou nu Ebay geenteresseerd zijn. De marktleider op het gebied van veilingsites zou naar verluidt 5 miljard dollar over hebben voor de internettelefoniespecialist. Skype zou ongeveer 50 miljoen dollar inkomsten genereren en volgens de Wall Street Journal 2 tot 3 miljard dollar waard zijn.

Inmiddels maken diverse nieuwssites en weblogs melding van een mogelijke overname. Wall Street Journal (via The Inquirer) was gisteren de eerste die met dit nieuws naar buiten kwam.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Stijn

    Ik geloof niet in een Hype 2.0, de luchtkastelen zijn ondertussen wel onderuit gehaald en waar bedrijven 6 jaar geleden al tonnen waard waren als ze ‘internet’ in hun bedrijfsnaam of businessplan hadden, is de situatie nu wat realistischer (ook al zijn het gigantische bedragen waar over gepraat wordt).

    Zowel de online bestedingen als de online reclamebestedingen stijgen nog steeds en als je kijkt naar de hoeveelheid tijd die de consument aan elk medium besteed, is de verwachting dat zeker die laatste nog wel even blijven stijgen. Overnames van internetbedrijven met een lange termijnvisie als Skype lijken mij dus onderdeel van een gezonde economie.


    9 september 2005 om 06:11
    Strebertje

    Dat Skype zoveel waard is vind ik erg sterk.

    Skype-out is lang niet altijd rendabel voor de consument, en er zijn steeds goedkopere alternatieven in de markt.

    Als ik de oprichters van Skype was dan zou ik lekker snel verkopen, goed cashen (plus de VC’s die erachter zitten) en op naar de volgende uitdaging.


    9 september 2005 om 06:31
    Bas

    Dat het weer aantrekt is duidelijk. Dat er soms weer overdreven wordt is ook helder, want overal waar iets aantrekt schiet het uiteindelijk altijd door.

    De afweging die je altijd moet maken is simpel: wat kost het om te kopen, wat kost het om hetzelfde te maken? Met internet en dit soort initiatieven is het altijd lastig, want een merk is héél belangrijk, gebruikers zijn heel belangrijk, en de kosten om die binnen te halen zijn vaak lastiger berekenbaar, daarom betaald men er relatief veel voor.

    Ik neem overigens aan Marco dat jij met de verkoop van een minderheidsbelang in marketingfacts toch ook wel miljonair bent geworden 🙂 (soory, kon het niet laten)

    Maar de hype zoals welleer zal het niet meer worden. Die was gebaseerd op een “ongelimiteerde” inflow van VC in starters. Deze overnames zijn meer het (misschien te duur) opkopen van an sich goede, gezonde bedrijven met potentieel. Het enige wat dit in mijn optiek aangeeft is dat er weer geld is en ondernemers weer beloond worden voor hard werken middels een exit.

    Misschien kan je het een ander type hype noemen, geen VC in, maar het opkopen van lopende bedrijven.


    9 september 2005 om 07:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!