Dit is de eerste Nederlandse horecaformule die klimaatpositief gaat ondernemen

2 juni 2020, 13:00

Wouter Staal (Yoghurt Barn): ‘Slechts handjevol bedrijven opereert CO2-neutraal’

Alle locaties van yoghurtketen Yoghurt Barn sloten hun deuren in maart. Dat kostte heel veel omzet. Sinds gisteren zijn ze weer open. Hoe ziet oprichter Wouter Staal de toekomst van zijn bedrijf? In ieder geval klimaatpositief.

Yoghurt Barn ging al voor de aankondiging op 15 maart dicht. Wouter Staal merkte dat het in de eerste twee weken van maart druk was in zijn winkels en hij wilde zijn verantwoording nemen.

Dertien locaties gingen die zondag om 15.00 uur dicht. Hij was blij dat de overheid een paar uur later volgde met de mededeling dat de horeca moest sluiten. In de weekenden werden de Yoghurt Barn-lunchrooms in de binnensteden (negen stuks) opengegooid, maar de high traffic-locaties zoals op Schiphol en in de Amsterdamse Foodhallen bleven dicht.

“We waren aan een lekker jaar bezig”

Wouter Staal: “De eerste drie weken na sluiting hadden we nul procent omzet.” Dat was schrikken, want in januari, februari dit jaar zat Yoghurt Barn op 15-20 procent meer omzet dan in 2019. “We waren aan een lekker jaar bezig.”

Behoorlijke schulden opgebouwd

“Met de locaties die in de weekenden weer open waren voor take-away, pakten we tien procent van de omzet”, zegt hij. Met de tegemoetkomingen van de overheid dekt de yoghurtketen bij lange na niet alle kosten, zoals huur, energiecontracten, WiFi, personeel en verzekeringen. “Zoals het er nu naar uitziet, heb je in drie maanden behoorlijke schulden opgebouwd.” Staal heeft 240 mensen in dienst, vooral studenten die 15-20 uur per week werken. “Gelukkig hebben we relatief weinig overhead, we hebben geen hoofdkantoor bijvoorbeeld. De regio- en locatiemanagers zijn nodig, de mensen op de werkvloer hebben een 4- en 0-urencontract. Die kunnen nu niet inzetten, dat is zuur.”

“Je kunt nu niets eens een week vooruitkijken”

Op de vraag hoe hij kijkt naar het komende half jaar zegt hij dat dit echt heel moeilijk is. “Je kunt nu niets eens een week vooruitkijken. Je weet niet wat er gebeurt. Gaan we naar een tweede lockdown, welke overheidsmaatregelen worden genomen?” Ook het weer open zijn vanaf 1 juni is spannend. “Gaan we naar 30 procent omzet? 60 procent? Geen idee.”

Earth Day-verjaardag

Maar Yoghurt Barn zit niet stil, het heeft in een razendtempo een bestelwebsite gelanceerd – deze tijden vragen om snelle creativiteit – die extra omzet oplevert, zegt Staal. En ook een hele grote stap voorwaarts: op 22 april is zijn bedrijf live gegaan met de strategie om klimaatpositief te ondernemen. Yoghurt Barn is de eerste Nederlandse horecaformule die dit doet. Dat kondigde het bedrijf op de vijftigste verjaardag van Earth Day – en midden in de corona-uitbraak – aan.

Staal: “Door onderzoek te doen, kwam ik erachter dat er wereldwijd maar een handjevol bedrijven is dat CO2-neutraal opereert. Het komt zeker nog niet voor in de Nederlandse horeca. Dus besloot ik dat het goed was om dit te gaan doen. Zodra de deuren van onze Barns weer openen, draagt elke gast die ons bezoekt daarom bij aan een beter klimaat.”

Kijk dan het hele interview met Staal:

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief