Dit is de eerste AR-toepassing die écht supergaaf is
Maar ook: waarom je de nieuwste essay van Rutger Bregman moet lezen en ander interessant nieuws
Twitter kondigde deze week aan dat alle medewerkers voor altijd thuis mogen werken als ze dat willen. Google en Facebook werken thuis tot minstens 2021. Is dit het begin van het nieuwe normaal? De intelligente werkplek? Voor al het overige (marketing)nieuws is hier De week van Koot.
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
1. Rutger Bregman
‘Het tijdperk van het neoliberalisme loopt ten einde. Wat komt ervoor in de plaats?’ Dit is de titel van het nieuwste essay van Rutger Bregman op De Correspondent. Ik ga er eigenlijk vanuit dat velen van jullie het al hebben gelezen (of beluisterd). Maar stel nu dat dit niet het geval is, dan zou ik je aanraden toch even de tijd te nemen voor dit essay. Als we namelijk proberen na te denken over de huidige situatie is het niet geheel onbelangrijk om dat ook vanuit een historisch perspectief te doen. Hopelijk is het een aanleiding om mee te nemen in de beslissingen die we allemaal de komende tijd moeten gaan nemen of over moeten adviseren.
2. Rechter- versus linker-breinadvertenties
Orlando Wood, auteur van het reeds eerder hier besproken boek ‘Lemon’ presenteert zijn laatste onderzoeksresultaten naar het effect van specifieke Covid-19-campagnes vergelijken met campagnes van vóór de pandemie. Advertenties die verbinding maken met de rechterhersenhelft (het verleden, parallelle merkwerelden, personages, gevoel voor plaats en gemeenschap) zijn effectiever dan ooit. Advertenties die mechanistisch zijn (linkerhersenhelft) zijn minder effectief dan ooit.
Opnieuw een pleidooi voor empathie, drama en menselijkheid versus ratio en oplossingen
Opnieuw een pleidooi voor empathie, drama en menselijkheid versus ratio en oplossingen. Opvallend is dat campagnes met langlopende karakters (Jumbo en voorheen onze Vrienden van Amstel) een soort effectieve verzekering zijn voor dit soort onverwachte gebeurtenissen. De presentatie van Wood kun je hier bekijken, de sheets vind je hier en de onderbouwde tekst is hier terug te vinden.
3. AR Copy Paste
Dit is echt geweldig. Nog niet beschikbaar maar je kunt al wel vast intekenen. Bijna te mooi om waar te zijn maar het is voor het eerst een toepassing van augmented reality waarbij je echt voelt dat het supergaaf is. Het heet AR Copy Paste. Wil je weten wat het is en hoe het werkt vooral even kijken naar de video op de site van AR Copy Paste. Top!
4. Live Streaming Video Guide
In dit videotijdperk zullen steeds meer bedrijven en merken gaan experimenten met video. En dan niet alleen met het streamen/uitzenden van reeds geproduceerde video maar steeds vaker ook met live-video. Welke social-mediaplatformen zijn geschikt voor live-videostreaming, hoe werkt dat dan en zijn er tips als je van plan bent om dit te gaan doen? Al die antwoorden vind je in deze live streaming video guide. Handig en overzichtelijk.
5. LinkedIn Stories
We hadden Stories op Snapchat. De markt brak pas echt open toen Instagram het fenomeen Stories kopieerde en daar meer dan succesvol mee werd.
TikTok is eigenlijk niets anders dan een Stories-platform
TikTok is eigenlijk niets anders dan een Stories-platform. En Stories zullen ongetwijfeld ook werken in de zakelijke markt, zal LinkedIn hebben gedacht. Daarom heeft het nu ook Stories op zijn platform geïntroduceerd. Dus ook de zakelijke gebruiker kan nu helemaal los met video!
6. Future 100 2020 version 2.0
De Future 100 is ieder jaar een prachtig hoogtepuntje in deze week van Koot. Ook dit jaar besprak Wunderman Thompson Intelligence de honderd belangrijkste trends in behoeften van consumenten en de manier waarop merken daarop kunnen inspelen. En toen kwam… Gelukkig hebben ze inmiddels een update gemaakt en hebben we nu de Future 11 2020 version 2.0. Je kunt hem via de site van Wunderman downloaden. Er zijn twintig ‘oude’ trends aangepast omdat die nu nog relevanter zijn dan in januari. Dus wil je weten waar er mogelijk kansen ontstaan, dan zou ik hier zeker even naar kijken.
7. De eerste 1.000 gebruikers
Lenny Rachitsky heeft een aardig idee voor zijn blog. Je kunt als lezer een vraag stellen en hij gaat vervolgens op zoek naar het antwoord. Zo was hier de vraag: ‘Hoe komen de inmiddels grote apps aan hun eerste 1.000 deelnemers?’ Volgens Rachitsky zijn daar zeven manieren voor. Hij bespreekt deze zeven methoden en geeft van iedere methode een aantal voorbeelden. Zeer interessant om deze verschillende technieken te bekijken en wellicht te gebruiken.
8. Content Creators making money
Een andere interessante blog is die van Blake Robbins. Hij maakt prachtige analyses van kwesties die spelen in ons vakgebied. In deze uitgave gaat hij op zoek naar het antwoord op de vraag hoe content creators geld kunnen verdienen. Interessant om te kijken of je als merk of bedrijf met deze kennis kunt inspelen op de behoefte van de content creators en daardoor exposure voor je merk kunt realiseren.
9. Animal Crossing
AOC staat voor Alexandria Ocasio-Cortez en zij zou wel eens de eerste vrouwelijke president van de VS kunnen gaan worden. Ze heeft een interessante manier gevonden om volgers te vinden en voor zich te winnen. Dat doet ze namelijk op een zeer onorthodoxe manier, ze maakt gebruik van de Nintendo-game Animal Crossing. Juist in tijden van lockdowns zijn games een veelgebruikt middel om de tijd door te brengen. Animal Crossing is game waarbij je op een verlaten eiland je eigen paradijs kunt bouwen. Vervolgens kun je bij elkaar op bezoek gaan en een gesprek voeren. Misschien een idee voor Nederlandse bestuurders?
10. Apple Spoken News
Apple maakt ook een beweging richting audio als het om nieuwsberichten gaat. Opnieuw een bewijs dat steeds meer mensen er de voorkeur aan geven om middels audio nieuwsinformatie te krijgen. Dit is toch wel interessant om in de gaten te houden aangezien deze communicatievorm dus steeds breder gezocht zal worden door consumenten.
#Bonus
Epic heeft een nieuwe ‘unreal engine’ ontwikkeld om de kwaliteit van games nog echter en realistischer te maken. Deze week hebben ze wat eerste beelden laten zien wat deze machine kan. Kijk maar eens naar deze video.
Tot volgende week!