De concurrenten van Beau bij triple play

17 juni 2005, 04:43

Wie zijn behalve Scarlet de andere aanbieders van ‘triple play’ en in hoeverre zijn hun pakketten bruikbaar voor de consument? Een stand van zaken.

KPN biedt sinds vorig jaar al digitale televisie via de ether aan, waarbij klanten die ook telefonie en of internet van KPN hebben, korting krijgen: 3 tot 6 euro per maand.

KPN werkt eveneens samen met Digitenne, dat naar verwachting in de loop van 2006 landelijk te ontvangen is. Maar ze probeert ook via de kabel de huiskamer binnen te dringen, al gunnen de kabelmaatschappijen haar die mogelijkheid tot nu toe niet.

Intussen werkt ze aan de mogelijkheid om televisie via de telefoonverbinding (adsl) naar de huiskamer te brengen. Nog dit najaar verwacht ze digitale televisie over internet te kunnen aanbieden.

Uit een onderzoek van Trendbox blijkt dat de meeste consumenten KPN op korte termijn als de succesvolste aanbieder van triple play zien. Datzelfde onderzoek wijst bovendien uit dat 95 procent van de ondervraagden geen idee heeft wat met triple play wordt bedoeld.

De interesse voor deze ge?egreerde systemen van telefoon, pc en tv is echter groot. Na uitleg over triple play bleek volgens Trendbox dat 6 procent van de ondervraagden zo’n systeem al in huis heeft.

Andere spelers op de markt bieden triple play volledig aan via de kabel (breedband) of via de telefoon (adsl). Kabelaars zoals UPC, Essent, Casema, Multikabel (Noord-Holland) en CAIW (Naaldwijk) zijn al op de markt met drie-in-?-producten. Het nadeel van kabelaars is dat zij gebonden zijn aan bepaalde regio’s en dat hun diensten daarbuiten niet beschikbaar zijn voor belangstellenden.

Ten slotte zijn er ook nog internetproviders die via adsl triple play kunnen aanbieden. De opmerkelijkste speler hierbij is Versatel. Zij wil vanaf augustus voetbalwedstrijden uit de eredivisie op het televisiescherm brengen.

Kabelmaatschappij Delta kan in samenwerking met haar dochter, de internetprovider Zeelandnet, ook alles leveren: televisie, internet en telefoon.

De uitbreidingen van de netwerken en de technische ontwikkelingen beginnen hun vruchten af te werpen: snel internetten, digitale televisie en goedkoper bellen.

Steeds meer huishoudens hebben inmiddels de beschikking over breedbandinternet. Dat kan internet zijn via de televisiekabel (kabelinternet) als via de telefoonlijn (adsl). Breedbandinternet is breed genoeg voor meerdere actitiviteiten tegelijk: televisiekijken, surfen op het internet en telefoneren.

Dat maakt het aantrekkelijk voor de aanbieders van deze afzonderlijke producten om ze in ? pakket aan te bieden. Wie nu te maken heeft met een kabelaar, een telecomaanbieder en een internetprovider, kan straks kiezen voor ? leverancier die consumenten met combinatiekortingen als klant probeert binnen te halen.

Of die aanbiedingen inderdaad voordeliger zijn, zal nog moeten blijken. Want behalve de abonnementen krijgt de afnemer te maken met bijkomende kosten, zoals aansluiting, installatie, aanschaf modem en digitale ontvanger.

Wie zich bindt aan een partij zit voorlopig vast, want de contracten gelden doorgaans voor een jaar. Zomaar overstappen naar een goedkopere of betere aanbieder is er dan niet bij.

Gezien de ontwikkelingen op dit terrein is het niet onverstandig de kat nog even uit de boom te kijken. En let bij de aanbiedingen vooral ook op de voorwaarden.

http://www.ad.nl/artikelen/InternetenPC/1117519176723.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!