De Vibe Shift komt eraan, armpitdetox en de TikTok-oorlog

22 februari 2022, 10:00

De Metagids #10 – Waar maken we ons in hemelsnaam druk om?

Niemand weet precies hoe het eruit ziet, maar een ding is zeker, er zit een verandering aan te komen. Tenminste daar heeft iedereen het de afgelopen week aan de andere kant van de Grote Oceaan het over. In het inmiddels geruchtmakende artikel “A Vibe Shift Is Coming. Will any of us survive it?” beschrijft Allison Davis hoe ze aan haar water voelt hoe er op dit moment een verandering van Zeitgeist plaats vindt. Een verandering die maar eens in de tien jaar voorkomt. Meteen rijst de vraag op: waar maken we ons dan in hemelsnaam druk om?

“A vibe shift is the catchy but sort of too-cool term Monahan uses for a relatively simple idea: In the culture, sometimes things change, and a once-dominant social wavelength starts to feel dated.”

Wat deze Vibe Shift anders maakt dan voorgaande trendbreuken is dat we nu uit een periode van lockdown komen. Een periode waarin de tijd in slow motion aan ons voorbij is gekabbeld. Afgezien van het feit dat we ons zelf opgesloten hadden om het virus buiten de deuren te houden, is er weinig spannends gebeurd. Alles was immers gesloten. Als samenleving hebben we massaal de pauzeknop ingedrukt. Niets was hip. Er was geen FOMO. Er was geen verandering die de mode, het nachtleven, muziek, gedrag en cultuur als geheel beïnvloedt. Het was een groot zwart gat.

Er was simpelweg geen vibe.

Het artikel van Davis is fantastisch om te lezen. Voor iemand die zich niet verdiept in de laatste sneakermode, zich weinig of niet bezighoudt met kledingmerken, of luistert naar de muziek van Drake val je van de ene verbazing in de andere. Maar wat mij nog het meest verbaast is dat Davis beweert dat er de afgelopen twee jaar niets gebeurd is, terwijl we IMHO in een enorme stroomversnelling terecht zijn gekomen. We zijn door de Coronapandemie gekatapulteerd in de toekomst. Hetgeen voor 2030 gepland stond is in 2020 noodzakelijkerwijs al gerealiseerd. Concreet betekent dit dat internetcultuur nu groter is dan popcultuur. Het verklaart ook meteen waarom Web3, NFTs, digitaal eigendom en de metaverse zo in zwang zijn. De Vibe Shift had wat mij betreft niet groter kunnen zijn.

De afgelopen twee jaar is Sander Duivestein ondergedoken in de wereld van deepfakes, nepnieuws, samenzweringstheorieën, influencers, virtuele mensen, generatie Z, memes, crypto, NFTs, Web 3.0, virtual reality en de Metaverse. Dit heeft geresulteerd in het boek Echt Nep waarin wordt geschetst hoe nep en echt dwars door elkaar heen lopen en hoe het mogelijk is dat nep meer waard is dan echt. In De Metagids duidt hij wekelijks op Marketingfacts wat de impact van de Metaverse op onze economie en maatschappij is.

De artikelen die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

Armpitdetox

#armpitdetox – Je verzint het niet, maar de jongeren op TikTok prediken een nieuwe lifehack waarbij je niet langer met stinkende, klotsende oksels rondloopt. Onder de hashtag armpitdetox zijn meerdere filmpjes te bekijken waarin wordt uitgelegd hoe je een gezichtsmasker op je oksel moet smeren om fris en fruitig door het leven te gaan. Echt, geloof mij, het werkt!

NFT Mania

NFT mania – “Wat is er aan de hand in de kunstwereld? Sommige kunstenaars ontvangen plotseling miljoenen voor hun digitale kunstwerken door de introductie van zogenaamde NFT’s. VPRO Tegenlicht ontmoet een voorhoede van digitale kunstenaars op de grootste internationale kunstbeurs in Miami. Een wonderbaarlijke nieuwe wereld toont zich.” Verder dan wonderbaarlijk komt deze documentaire niet. Ik vraag mij ernstig af of je als leek na het kijken van deze documentaire iets wijzer bent geworden. Nergens is er een goede definitie van een NFT, een animatie die iets uitlegt. Wat is digitale schaarste, wat is waarde, wat is Web3? Het wordt allemaal heel povertjes belicht. Gemiste kans.

NFT Screenshot

Why you can’t just screenshot an NFT. Iemand die wel goed uitlegt waarom een NFT waarde heeft is videojournaliste Cleo Abram. Onlangs heeft ze de grote stap gemaakt, heeft ze Vox verlaten en is ze voor zichzelf begonnen. Onder de titel HUGE probeert ze wekelijks iets onbegrijpelijks begrijpelijk te maken. En daar slaagt ze duidelijk beter in dan de VPRO.

De TikTok oorlog

De TikTok oorlog – Al een paar weken volg ik de invasievoorbereiding in de Oekraïne op de voet. Niet via de traditionele media, maar via TikTok, Telegram en Discord. Beelden op deze sociale media laten zien hoe hoe tanks, gevechtshelikopters, bommenwerpers en soldaten zich in grote getallen naar de Oekraïense grens begeven. We zijn ooggetuige van de meest grondig gedocumenteerde invasievoorbereiding in de geschiedenis van oorlogsvoering. De Golfoorlog (1990-1991) noemden we destijds een Video Game War, over de rug van TikTok en andere sociale media zien we nu een Meme War ontstaan. Russische veiligheidschefs hebben inmiddels een reclamecampagne hebben gelanceerd waarin de troepen worden opgeroepen geen gebruik te maken van TikTok uit angst om militaire geheimen prijs te geven. Het spervuur aan digitale beelden is echter zo groot dat het aan digitale manschappen ontbreekt om feit van fictie te onderscheiden.

Goldman Sachs en J.P. Morgan go Metaverse

De financiële wereld ontdekt de metaverse. Partijen als Goldman Sachs en J.P. Morgan hebben inmiddels ook het licht gezien. Beiden hebben hun visie rondom de aankomende Metaverse op papier gezet. Twee rapporten die je gelezen moet hebben.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!