Je bekijkt een artikel van Beeckestijn Business School
partner

De Toekomst van SEO: Het Belang van Relevantie in Tekstoptimalisatie

Ontdek de sleutel tot succesvol conversiegericht schrijven: de balans tussen verleidelijke teksten en SEO.

24 oktober 2023, 07:03 1303 x gelezen

Leer hoe je de lezer overtuigt en activeert zonder de menselijkheid te verliezen. Vergroot je vindbaarheid en maak een sterke eerste indruk op Google’s ‘homepage’.

Een van de meest gestelde vragen over conversiegericht schrijven draait om het balanceren tussen pakkende (kop)teksten en SEO. Hoe verkrijg je een hoge rangschikking in Google zonder dat de teksten als robotachtig aanvoelen? Of anders geformuleerd: hoe kun je teksten schrijven die zowel conversiegericht zijn als goed vindbaar in Google?

Onmisbaar in SEO Copywriting: De Lezer Overhalen

Wanneer een bezoeker enkel zoekwoorden ziet in de kop- en doorlopende teksten, wordt het emotionele deel van het brein uitgeschakeld. Hierdoor wordt de lezer niet aangezet om verder te lezen. Vindbaar zijn in Google is een hulpmiddel, geen einddoel op zich. De kern van schrijven blijft het aanmoedigen van de lezer om in actie te komen, om een bepaalde handeling te verrichten. Om dit te realiseren, moet het onbewuste emotionele brein geactiveerd worden. Het onbewuste emotionele brein wordt systeem 1 genoemd. Het bewuste brein, dat afwegingen en keuzes maakt, wordt systeem 2 genoemd. Belangrijk om te onthouden bij het schrijven: systeem 1 stuurt systeem 2 aan. Het is dus van belang om in te spelen op de onbewuste emotie.

De Kunst van Verleiding: Google als Jouw Virtuele Eerste Indruk

Beschouw Google als jouw virtuele etalage. Hoe maak je een goede eerste indruk? Pas je verleidingstechnieken toe in Google? Vaak zie je bij de meta titel en beschrijving simpelweg het woord ‘home’, of er is helemaal geen aandacht aan besteed en is het leeg gelaten. Hiermee laat je een belangrijke kans liggen om een sterke eerste indruk te maken. Het valt op dat Google steeds vaker een fragment uit de tekst in de meta beschrijving haalt waar het zoekwoord in voorkomt.

Toch is het nog steeds de moeite waard om aandacht te schenken aan je meta omschrijving. Zal Google deze weergeven? Het is een uitstekende gelegenheid om de lezer extra te overtuigen om jouw website te bezoeken. Als je het leeg laat, zal het algoritme van Google automatisch iets kiezen en is het de vraag of je daarmee de aandacht trekt.

Carglass en Autotaalglas zijn meesters in dit spel. Elk detail is doordacht. De eigen merknaam komt op het laatst in de titel. Cijfers en pictogrammen zijn visuele blikvangers en de tekst stuurt rechtstreeks aan op een oproep tot actie.

Wat maakt een effectieve meta-omschrijving succesvol?

Het begint net als bij het schrijven van langere teksten met het definiëren van je doel en belofte aan de lezer. Wat zal de lezer bereiken door deze pagina te bezoeken? Voeg hier krachtige woorden aan toe die het emotionele systeem 1 prikkelen, en je bent goed op weg naar een sterke inhoud.

Veel Content Management Systemen (CMS’en) bieden automatische plug-ins (zoals bijvoorbeeld Yoast SEO) die je praktische begeleiding bieden. Denk hierbij aan het maximaliseren van het aantal tekens. Heb je geen dergelijke plug-in? Optimus Online raadt een lengte tussen de 120 en 150 tekens aan. Google zal namelijk na 160 tekens automatisch de beschrijving inkorten. Er zijn ook tools zoals de Google SERP Snippet Optimization tool die je helpen bij het schrijven van een meta-omschrijving van de juiste lengte.

Een doeltreffende meta-omschrijving wekt nieuwsgierigheid op, vertelt waar de webpagina over gaat en nodigt uit tot verder klikken. Ben je klaar om aan de slag te gaan met jouw meta-omschrijvingen? AI-hulpmiddelen zoals ChatGPT zijn hierbij uitstekende assistenten.

De Kern van Google’s Prioriteit: E-E-A-T Ontcijferd

De term ‘Google E-E-A-T’ wordt de laatste jaren steeds vaker genoemd. Het neemt nu een centrale plek in binnen SEO-strategieën. De afkorting E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid). In dit artikel ontdek je wat deze afkorting precies betekent, hoe je het kunt optimaliseren en waarom het van essentieel belang is voor jouw online succes.

Voor Google draait alles om één ding: vindt de gebruiker op de website het juiste antwoord en vertrouwt hij de bron? Google streeft naar websites die een betrouwbare informatiebron vormen en bezoekers oprecht helpen door duidelijke en uitgebreide antwoorden te bieden. En ja, deze inzet dient niet alleen het belang van Google, maar komt ook jouw online impact ten goede.

Lees het artikel

Make impact

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School  helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar nieuwe kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij, download een van de whitepapers of volg een opleiding of training. #kennisdelen 

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!