De toekomst is gegenereerd

De Metagids #66: Het einde van Hollywood zoals we het kennen lijkt in zicht.

9 mei 2023, 11:06 1390 x gelezen

Sinds vorige week hebben meer dan 11.000 scenarioschrijvers van tv-series, talkshows en films in Hollywood hun toetsenbord opgeborgen. Ze staken vanwege slechte arbeidsvoorwaarden en lage lonen. Voorheen werden ze extra betaald wanneer een serie een groot succes bleek te zijn, met de komst van de diverse streamingdiensten is hier een streep doorheen gezet en verdienen ze een normaal salaris. Naast hun salariseisen zijn ze ook bang om vervangen te worden door kunstmatige intelligentie (AI). Ze eisen dat AI niet gebruikt mag worden om scripts te schrijven.

Bron: Reddit / comments.  

Het einde van Hollywood zoals we het kennen lijkt echter in zicht. Generatieve kunstmatige intelligentie maakt een nieuwe vorm van entertainment mogelijk die op het lijf geschreven is. Het is auto-tainment die realtime gegenereerd wordt.

De toekomst van Netflix: Kies zelf je favoriete acteur

Deze week zag ik ook weer twee opvallende voorbeelden online voorbij komen die weergeven hoe zo’n toekomst eruit kan komen te zien. Neem bijvoorbeeld Netflix. In de toekomst kun je zelf je favoriete acteur uitkiezen die de hoofdrol in een serie speelt. Denk aan de serie Breaking Bad, waarin niet Bryan Cranston de rol van Walter White aka Heisenberg speelt, maar Nicholas Cage. Of denk aan Spotify waarbij je zelf kunt kiezen welke zanger jouw favoriete lied zingt (lees ook Metagids #65).

Het idee dat media speciaal voor jou gegenereerd worden door kunstmatige intelligentie biedt tal van mogelijkheden. Trevor Noah, de voormalige talkshowhost van The Daily Show, legt dit in een oude podcast schitterend uit. Als voorbeeld neemt hij onderwijs. In het huidige systeem kan niet iedereen even snel meekomen. AI kan dit probleem oplossen door een achterblijvende leerling in zijn of haar eigen tempo op maat te bedienen.

Social media nog giftiger

Natuurlijk brengt deze technologie naast de vele kansen ook een aantal bedreigingen met zich mee. Doordat iedereen zijn eigen realiteit met deze tools kan creëren, brokkelt de gezamenlijk gedeelde realiteit – wat de basis vormt voor onze democratie – in rap tempo af. Afgelopen weekend publiceerde Eric Schmidt, de voormalige CEO van Google, samen met psycholoog Jonathan Haidt, in Atlantic Magazine een artikel “AI Is About To Make Social Media (Much) More Toxic” over bovenstaande problematiek. Zij schetsen een vijftal oplossingen:

  1. Verifieer alle gebruikers, inclusief bots
  2. Label door AI gegenereerde audio- en visuele inhoud
  3. Eis gegevenstransparantie
  4. Maak duidelijk dat platforms aansprakelijk kunnen zijn voor de keuzes die ze maken en de inhoud die ze promoten
  5. Verhoog de leeftijd van “internetvolwassenheid” tot 16 jaar en dwing deze af

Nu denk ik niet dat we met deze vijf stappen alle problematiek opgelost hebben. Maar het is een goede aanzet. Veel vaker zouden we een debat moeten hebben over de impact van deze nieuwe vorm van kunstmatige intelligentie. Eentje die het niveau “van magie” overstijgt.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags
ai,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!