De tijdbom die Apple iWatch heet

1 september 2014, 05:05

“Wish we could say more.” Met deze zin kondigde Apple eind vorige week officieel een speciaal evenement op 9 september aanstaande aan. Meteen sloeg de geruchtenmachine op volle toeren. Op de afbeelding bij de uitnodiging is het logo van Apple te zien. De subtiele schaduw onder het blaadje van de appel zou volgens “kenners” duiden op een zonnewijzer en dus op de lancering van de inmiddels legendarische Apple iWatch! Ook het feit dat het evenement gehouden worden op dezelfde locatie waar dertig jaar geleden de allereerste Mac aan het oog van de wereld werd getoond, duidt volgens dezelfde mensen op de lancering van een nieuwe productlijn.

Eerder dit jaar beloofde CEO Tim Cook in een interview met The Wallstreet Journal dat we in 2014 “reallly great stuff” te zien krijgen. Dat moment lijkt nu aanstaande te zijn. De tijd is er in ieder geval rijp voor. Diverse concurrenten van Apple hebben inmiddels een smartwatch in de markt gezet, de vraag is dus of Apple het zich nog langer kan permitteren om zich niet in deze strijd te mengen. De verwachtingen zijn in ieder geval hoog gespannen. In de loop der jaren heeft Apple een team van experts bij elkaar gebracht om de lancering van de nieuwe productlijn tot een succes te maken. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Alles moet tot in de details kloppen op het moment van de lancering.

Langzaamaan tikken de seconden weg tot het moment is aangebroken dat Apple haar nieuwe liefdesbaby aan het publiek toont. Tot die tijd tasten we in het donker over welke functionaliteit het apparaat allemaal zal herbergen. Waarin zal het product zich onderscheiden van haar concurrenten? Immers, “It’s time to change time”.

De verandering zit in de combinatie en integratie van de iPhone 6 met de iWatch, daarmee kan Apple zich onderscheiden van andere hardwareleveranciers. Het is zoals Raimo van der Klein in zijn artikel “Google neemt de hardware-markt niet serieus” zegt:

“In de markt van lifestyle techproducten is het juist de hardware die je aan de top van de voedselketen brengt. Daar waar wordt bepaald welke diensten uit en aan staan en content wordt gedistribueerd. Goede software is essentieel, maar hardware bepaalt het ritme van de markt. De fabrikanten van de meest sexy wearables zullen hun kaarten overigens niet op Androidwear zetten, maar kiezen voor een geïntegreerde oplossing, waar hard- en software op elkaar zijn afgestemd. Googles oplossing reduceert de bijbehorende hardware tot een stukje glas voorzien van een leren riempje. Het wordt hiermee slechts een omhulsel. Daarnaast zet het bedrijf zo indirect de deur wagenwijd open voor concurrenten als Apple, die wel een filosofie met geïntegreerde oplossingen hebben.”

Welke functies kunnen de combinatie van de iPhone 6 en de iWatch opleveren? Hoe kan Apple de tijd veranderen? In mijn ogen zit de grote verandering in de volgende functionaliteit:

  • Authentication – De combinatie van sensoren zorgt ervoor dat een drager uniek geïdentificeerd kan worden op basis van biometrische data. Het is dus niet langer nodig om je voortdurend op allerlei apparaten en (sociale) netwerken aan te loggen. Het netwerk weet wie je bent, waar je bent en wat je doet of van plan bent te gaan doen. De promotiefilm van de Nymi laat een aantal schitterende use cases zien voor deze functionaliteit. Privacy blijft hierbij wel een punt van aandacht!

  • Health & fitness – Het idee van de quantified self komt met deze apparaten in zijn volgende levensfase terecht. Niet alleen het stappen tellen, het meten van de hartslag en het monitoren van het slaapgedrag, maar ook het meten van de bloeddruk, de suikerspiegel en het bepalen van het stress niveau komen binnen handbereik. “Voorkomen is beter dan genezen” wordt nu mogelijk. De gezondheidsindustrie krijgt hiermee de broodnodige impulsen om zichzelf opnieuw uit te vinden en te vernieuwen met Apple als uiteindelijke spekkoper.

  • Banking – Het maken van een transactie kan vele malen eenvoudiger. Niet langer ingewikkeld doen met een pinpas en een pincode, maar gewoon met een handgebaar betalen. Simpelweg je hand over de kassa heen bewegen moet voldoende zijn. Niet “nod to pay”, maar “wave to pay”. Het gemak dient de mens. Apple heeft de broodnodige ingrediënten in huis om bovenstaand scenario te realiseren. Dankzij de App store en iTunes heeft ze inmiddels de creditcardgegevens van zo’n 800 miljoen gebruikers.

    NFC behoort tot de mogelijkheden, maar interessanter voor Apple is een combinatie van iBeacons (urls voor de fysieke wereld) met een extra Bluetooth LE-chip (wat ook het batterijverbruik ten goede komt). Hiermee hebben ze namelijk de potentie om een compleet nieuw betalingssysteem te lanceren. Iedereen zijn eigen Wallet in de Apple-cloud!

  • Home – Het internet of things komt dankzij de Apple iWatch letterlijk binnen handbereik. Elk apparaat dat een connectie heeft met het internet kan dankzij de iOS8 Homekit gekoppeld worden aan de smartwatch. Het aan en uit doen van de verlichting, het instellen van de thermostaat, het sluiten van de gordijnen, het besturen van de (Apple) TV, tot aan je koelkast toe. Alle apparaten kunnen simpelweg met je armband worden bediend mits ze via een API ontsloten kunnen worden.

  • Virtual assistent – Tot nu toe is er nog lacherig gedaan over Siri. Het is niet meer dan een leuke gimmick. Punt is dat Siri te weinig weet over het individu. Wil Siri de vertaalslag kunnen maken van de digitale naar de fysieke wereld, dan moet ze gebruik kunnen maken van allerlei sensoren. Het gaat immers niet om de digitale transformatie, maar om de fysieke transformatie!

    Zoals eerder gezegd zorgt de combinatie van de iPhone en de iWatch ervoor dat het netwerk weet wie je bent, waar je bent, wat je doet en wat je van plan bent te gaan doen. Het netwerk kan ons dus op de menselijke maat bedienen doordat het ons als geen ander kan doorgronden. Het netwerk ‘voelt’ ons aan en voelt met ons mee. Het is empatisch en onderhoudt een uiterst intieme relatie met de gebruiker. Dus niet overstelpen met berichten, maar op het juiste moment, op de juiste plaats, de juiste informatie sturen die mensen ondersteunt bij het nemen van een beslissing of ondernemen van een actie. We gaan dus van IT naar AI, zoals ook onderstaande figuur laat zien.

De ‘seks’ ontbreekt nog in de smartwatches die momenteel in de markt verkrijgbaar zijn: het zijn ietwat lompe apparaten met beperkte functionaliteit. Wel zijn het experimenten die de weg vrij maken voor de volgende golf van IT: wearable computing. Net zoals Apple destijds deed met de lancering van de iPod, de iPhone en de iPad, kan het bedrijf uit Cupertino met haar allereerste smartwatch een statement maken. Door het te positioneren als een luxe lifestyleproduct heeft het de potentie om een aantal bestaande markten volledig op zijn kop te zetten en te vernieuwen. De smartwatch van Apple kan dus wederom een uiterst disruptieve innovatie zijn. Het is letterlijk een tijdbom waarvan de tijd langzaam wegtikt.

Bronnen

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jan Punt

    Ik kocht een Ipad en bracht het ding na een week weer terug. Ik denk graag zelf na en wil op een pc op tabled kunnen veranderen wat ik zelf wil. Bij Apple is dat (bijna) onmogelijk. Voor mij dus geen Apple in het algemeen en ook niet in het bijzonder.


    1 september 2014 om 11:05
    MichaelB

    Ben het eens met Jan. Ben geen fan van Apple omdat ik zelf graag iets erop wil zetten zonder (redelijk moeilijk) gebruik van ITunes.


    1 september 2014 om 11:25
    Maarten Overeem

    Een mooi artikel! Vooral het deel over Virtuele Assistent spreekt me erg aan. Ik heb een eigen softwarebedrijf en ik zie dat wij, de nieuwe generatie bouwers, heel anders tegen software aankijken. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat het internet zoals wij het nu kennen gaat veranderen van een plek waar we zoeken (met een browser) naar een persoonlijke assistent. Iemand die jou informatie aanbiedt op het moment dat je het nodig hebt. Wearable technology gaat hier ook een rol in spelen. Steeds minder belangrijk wordt je telefoon, steeds belangrijker je online ‘identiteit’ waaraan/waaruit je met verschillende apparaten informatie krijgt aangeboden op het juiste moment.


    1 september 2014 om 13:57
    gerardmark

    Hij zou in 2015 releasen, ik ben zeer benieuwd naar de compatibility met gezondheids apps en sport accessoires.


    17 oktober 2014 om 12:30
    Solias

    Wellicht tijd voor een update? Mag de Apple iWatch inderdaad een disruptieve innovatie genoemd worden??


    22 februari 2019 om 15:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!