De tien dingen die je moet weten over iOS 14.5 en SKAdNetwork
Hoewel de implementatie van de benodigde code in een app erg meevalt, zullen sommige zaken wel anders verlopen dan voorheen.
Binnen de mobile app-industrie zijn de privacywijzigingen die Apple wil doorvoeren met de iOS 14 update al een tijd het gesprek van de dag. Sinds afgelopen 1 april worden apps die zich volgens Apple niet houden aan de nieuwe regels niet meer goedgekeurd bij nieuwe releases. Onderstaande een overzicht van de tien belangrijkste dingen die je hiervoor moet weten.
1. Wat verandert er met iOS 14.5?
Als de update is doorgevoerd wordt de zogenaamde advertiser ID of ook wel IDFA alleen nog gedeeld met de apps en onderliggende software als de gebruiker daar expliciet toestemming voor geeft. Vergelijkbaar met de cookiewetgeving, kan je nu als gebruiker alleen maar ‘gevolgd’ worden als je daar via de prompt pop-up toestemming voor geeft.
2. Wat is IDFA?
Deze IDFA is een persoonlijke identifier die nu bijvoorbeeld door gratis apps met een verdienmodel van advertenties wordt gebruikt, om jou relevante advertenties te laten zien op basis van je eerdere klikken of gedrag in de app. Daarnaast wordt het ook gebruikt door app-marketingbedrijven om te kijken via welke banner/bron een gebruiker een app downloadt om daarmee campagneresultaten te verbeteren.
Uit de markt horen we dat Apple sinds 1 april actief apps weigert
3. SKAdNetwork
Wil je als app owner je app nog wel promoten, dan heeft de invoering van iOS 14 dus wel gevolgen voor het optimaliseren van je campagnes. Een van de oplossingen is om je app klaar te maken om het SKAdNetwork te implementeren. SKAdNetwork is de methode die Apple in het leven heeft geroepen om het toch mogelijk te maken de effectiviteit van campagnes geanonimiseerd inzichtelijk te maken, zonder dat je dit op individueel niveau door kunt meten. De IDFA is dan niet meer nodig.
4. Onze ervaring met SKAdnetwork
We kozen ervoor te werken met een eigen SKAdnetwork ID. Zo kunnen we ook met de nieuwe privacyregels van Apple in iOS 14 inzichtelijk maken waar de installs van onze app-adverteerders vandaan komen. We kunnen de campagne op die manier zo goed mogelijk optimaliseren voor het juiste type gebruikers en meten welke uitingen het beste werken. Als certified agency partner werken we ook nauw samen met de bestaande attributienetwerken als Adjust, Appsflyer en Branch.
5. Wanneer wordt iOS 14.5 doorgevoerd?
Uit de markt horen we dat Apple sinds 1 april actief apps weigert als ze niet voldoen. Voor de consument is alleen de beta-versie nog beschikbaar. Dus het lijkt nu toch heel snel te gaan gebeuren. De nieuwste update iOS 14.5-beta heeft de settings zoals eerder beschreven. Nadat het in de nazomer van 2020 werd uitgesteld om de industrie meer tijd te geven om zich voor te bereiden, lijkt het nu toch echt zo ver te zijn.
6. Moet ik wel of geen opt-in vragen?
Om dat na te gaan is het handig om te onderzoeken óf en zo ja waarvóór je op dit moment de IDFA gebruikt. Heeft je app een verdienmodel met advertenties dan is het zeer waarschijnlijk dat je de IDFA gebruikt om je advertentie-inkomsten te maximaliseren en de juiste advertentie aan de juiste gebruiker te tonen. Wanneer je als app-uitgever meerdere apps onder je bedrijf hebt, wordt IDFA vaak gebruikt voor crosspromotie. Dan is het wel handig om dit inzichtelijk te hebben, om de impact te gaan bepalen.
Kom je erachter dat je de IDFA helemaal niet gebruikt, dan is het wellicht raadzaam om (voorlopig) even te wachten met het vragen van de opt-in. Zo kun je na de invoering zien wat de rest van de industrie gaat doen en daarmee leren van de best practices.
7. Het verhogen van het percentage opt ins
Wil je wel de opt-in vragen, dan is het zaak om het percentage zo hoog mogelijk te maken. Dat kun je op verschillende manieren doen. Vraag in ieder geval pas om de opt-in als de gebruiker een ‘blij’ moment heeft in je app en de app vertrouwt. Ook kun je gebruikmaken van mobile CRM-tools zoals Leanplum, Braze en Notificare om de schermen voor de daadwerkelijke prompt van Apple zo goed mogelijk in te kleden en de gebruiker uit te leggen waaróm je dit vraagt. A/B-testen met deze messaging flows kan het percentage opt-ins voor iOS 14 bijna verdubbelen.
Facebook heeft zelfs een heuse fitty met Apple
8. Hoe zit het met Google, Facebook en andere advertentienetwerken?
Als je je IOS-app promoot via Google, Facebook of andere netwerken, ga je hier waarschijnlijk wel wat van merken. Het aantal verschillende campagnes is beperkt en de data die je terugkrijgt van de conversies zijn minimaal. Waar je eerder op verschillende in-app-events kunt optimaliseren, zul je daarin nu keuzes moeten maken. Dit, omdat ook zij alleen via het SKAdnetwork conversiedata van Apple terugkrijgen en dit minder gedetailleerd is dan voorheen. Facebook heeft zelfs een heuse fitty met Apple hierover.
9. Wat zijn de mogelijk struikelblokken m.b.t. SKAdNetwork?
Apple’s SKAdNetwork is tot op heden nog enorm gelimiteerd in wat het kan. Hoewel de implementatie van de benodigde code in een app erg meevalt, zullen sommige zaken wel anders verlopen dan voorheen. Er kan per app-install bijvoorbeeld slechts één keer een signaal worden teruggestuurd naar het SKAdNetwork. De hoeveelheid data die daarin kan worden meegestuurd is daarnaast ook erg gelimiteerd.
10. Hoe kan ik optimaal gebruik maken van het SKAdNetwork?
Om optimaal gebruik te maken van het SKAdNetwork moet men vantevoren een duidelijk beeld hebben van de in-app events die belangrijk zijn voor de core business van de app. Het SKAdNetwork zal na een nieuwe app install 24 uur wachten, waarna er een signaal vanuit de app naar Apple’s SKAdNetwork kan worden verstuurd. Er moet goed worden nagedacht over de vraag welke data er in die 24 uur beschikbaar is en kan worden meegestuurd. Daarnaast is het ook mogelijk om die 24 uur te verlengen en te wachten tot er meer data beschikbaar is.