De stoerste content op de meest onverwachte plekken

Heb je al nagedacht over je pensioen? Kom je naar ons museum? Wil je fastfood bij ons komen bezorgen?

29 augustus 2023, 11:00 1628 x gelezen

Het zijn van die vragen die je misschien niet meteen van je stoel laten veren. Des te mooier is het dat rondom deze onderwerpen  aansprekende content is gemaakt en dat je op 12 september een (gratis) kijkje onder de content-motorkap krijgt.

Het kostte het Rijksmuseum járen om (nagenoeg) alle werken van Johannes Vermeer naar Amsterdam te halen. Het museum haalde – toen het eenmaal gelukt was – dan ook alles uit de kast om het publiek aan te spreken. Dat deden ze, met een zeer doelgroepgerichte contentstrategie, want een doorgewinterde museumbezoeker wil je trakteren op andere verhalen dan de bezoeker die dankzij Vermeer voor het eerst in’‘het Rijks’ komt.

Marijke Smallegange, head of digital marketing, communication & commerce bij het Rijksmuseum, komt er alles over vertellen op 12 september tijdens een bijeenkomst van CS, het Genootschap van Contentstrategen. Van brochures tot video’s, socials, live-sessies, lezingen, podcasts en tv-programma’s, alles kwam voorbij in de campagne. En tóch steeds met een herkenbaar thema, want alles stond in het teken van “Dichter bij Vermeer”.

Schrijf je in voor de bijeenkomst van 12 september!

Een iets minder sexy onderwerp om content over te maken lijkt pensioenen. Je herkent het vast; je weet dat je daar nog een keer goed naar moet kijken, maar je doet het waarschijnlijk toch niet. En alle campagnes van pensioenaanbieders proberen die boodschap bij jou tussen de oren te krijgen.

Pensioenfonds Zorg & Welzijn pakte een andere insteek. Op de YouTube-formats “Eerste week, laatste week” en “ZorgisZo” kwamen honderdduizenden (!) kijkers per aflevering, en zo lukt het om jonge werknemers toch te laten nadenken over het onderwerp ‘pensioenen’.

Tim Meuleman, oprichter en managing partner van C2B, komt over deze campagne vertellen tijdens dezelfde bijeenkomst.

En dat is niet alles: C2B was ook het bureau achter “Pizza Maffia”, de campagne die de grote winnaar was van de Grand Prix Content Marketing 2022. Hoe C2B voor New York Pizza op dit onderwerp kwam, hoe de link met maffia positief uitpakte (met dank aan een hele vette knipoog), daarover vertelt Tim. En, net zo belangrijk, hoe New York Pizza dankzij deze campagne in één klap van het tekort aan bezorgers af was.

Grand Prix Content Marketing

Zoals gezegd won de campagne “Pizza Maffia” tijdens de Grand Prix Content Marketing 2022 een gouden Award in de categorie B2E (business-to-employee) en een bekroning in de categorie Video. Ook hielp de campagne New York Pizza aan de titel ‘Merk van het jaar’ en werd C2B uitgeroepen tot ‘Bureau van het jaar’. Mocht je zelf nog willen meedingen voor de GP CM van dit jaar, stuur dan je case(s) in vóór 13 september a.s.!

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!