De QR-code: een gebeten hond of woest aantrekkelijk?

15 juli 2015, 11:00

Stel, je komt ergens in een krant of tijdschrift een advertentie tegen. In die advertentie word je uitgenodigd een QR-code te scannen. Je maakt dan kans om 100.000 euro te winnen of een andere mooie prijs. Meedoen kost niets en je hebt nog maar één uur de tijd om aan de game deel te nemen. Wat doe je?

Natuurlijk pak je je smartphone of tablet en scant de code. Ook als je nog geen scan-app hebt, of die scanner ondertussen van je toestel hebt verwijderd, ben je zelfs bereid de scan-app – opnieuw – te downloaden. Na de scan kun je deelnemen aan de game en wint een leuke prijs. Het is niet de ton waarop je gehoopt had, maar toch, je voelt je goed.

De moraal van dit verhaal

De QR-code is slechts een schakeltje dat de beperkte statische ruimte op drukwerk kan verbinden aan de onmetelijke dynamische ruimte van cyberspace. Is het daardoor waardevol? Zeker, mits de content op het gedrukte medium naadloos aansluit op de content op het internet en voldoet aan de verwachting van de lezer. Het is niet alleen de content achter de QR-code, maar juist ook de context waarin de QR-code wordt ingezet. Als aan die voorwaarden wordt voldaan, kan een QR-code van grote waarde zijn. Maar kun je je ook voorstellen wat er gebeurt als dat niet het geval is?

Teleurstelling

Dat is wat er overblijft als een QR-code niet aan de basisvoorwaarden voldoet. Verkeerde inzet van een QR-code kan zelfs tot imagoschade leiden. Geen wonder dat zoveel marketeers en pseudomarketeers de QR-code de rug toe hebben gekeerd omdat ze er niet in zijn geslaagd de geweldige meerwaarde die een QR-code voor communicatie- of informatiedoeleinden kan bieden, te benutten. Ondertussen is de QR-code de gebeten hond bij de mislukte ‘marketeers’ omdat de QR-code niet zou werken. ‘Hand in eigen boezem’ zou beter op zijn plaats zijn. Een heroverweging waard zelfs, omdat als een QR-code verstandig wordt ingezet het altijd meerwaarde biedt. De QR-code niet voor marketing inzetten waar het zinvol en mogelijk is, is kansen missen, zeker als je weet dat de potentie van de QR-code nog steeds bijzonder groot is.

Onderzoek

Recent onderzoek door internetonderzoekbureau Flycatcher toont aan dat de QR-code veel meer wordt gebruikt dan algemeen wordt aangenomen. Er is dus geen sprake van afname van het aantal gebruikers, integendeel. Volgens het onderzoek scant ruim 50 procent van de Nederlanders wel eens een QR-code. De potentie van QR-codes is bij jongeren het groots. 95 procent van die groep is in het bezit van een smartphone, waarvan ruim 90 procent weet wat een QR-code is en hoe je moet scannen. Nu nog geschikte content om die doelgroep te verleiden aan de scan te gaan en ze blij te verrassen.

In tegenstelling tot de toename in gebruikersaantallen is het aanbod van QR-codes drastisch teruggelopen. Een geluk, als je ziet dat de kwaliteit van het QR-code-aanbod voor marketingdoeleinden aanzienlijk is verbeterd.

Ondanks de opkomst van andere, nieuwere media zoals AR, NFC, RFID en recenter iBeacons, zijn er nog volop mogelijkheden om media te verrijken met de kracht en de veelzijdige toepassingsmogelijkheden van de QR-code. Maak de QR-code vooral woest aantrekkelijk, dan gaat het altijd goed.

Internetpionier Frans Hendrikx is onafhankelijk communicatieadviseur, marketingconsultant, QR code toepassingsspecialist, blogger en auteur van diverse white papers en boeken waaronder “QR codes succesvol inzetten!” 2013; “Weg met de Opruiming!” 2015, “Woest aantrekkelijk voor consumenten!” 2017 en zijn recente boek "SCHATTEN ONTHULD simpel met QR-codes" 2019. Frans helpt organisaties, zelfstandige ondernemers en zzp’ers met advies, personal coaching en training effectiever te worden door communicatie te optimaliseren naar de huidige standaard. De focus ligt daarbij vooral op digitale toepassingen die aansluiten bij cross- en omni channel communicatie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bart van den Bogaard

    Zag dit artikel voorbij komen de titel greep me wel aan! De QR code kan ook gebruikt worden zoals voor het koppelen van toestellen en vervolgens veilig te communiceren zoals bij de Kanta Messenger of Threema gebeurd!


    15 juli 2015 om 11:53
    Jord Cuiper

    Woest aantrekkelijk, wij zien dat een groot deel van onze gebruikers (fanly app) nog steeds kiest om de QR code te gebruiken i.p.v. van een automatische check-in via beacon technologie. Meer dan 75% van de 33.000 spaarmomenten op fysieke retail locaties vonden plaatst door het scannen van de QR code. De QR code is dan niet zo sexy, maar nodigt uit om actie (scannen) te ondernemen. Zeker als dit ondersteunt wordt door een goed werkende app en er een directe benefit aan gekoppeld zit.


    17 juli 2015 om 10:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!