De Facebook 20%-regel is niet meer

13 juni 2016, 11:00

De geruchten deden al een tijd de ronde, maar het afschaffen van de 20%-tekstregel van Facebook is per direct helemaal uitgerold. Dit betekent dat advertenties niet meer afgekeurd worden als deze te veel tekst bevatten. De verandering is niet groots aangekondigd, maar heeft wel direct invloed op je campagneresultaten.

Hoe zat het ook alweer?

Sinds september 2012 handhaaft Facebook de regel dat advertenties niet meer dan 20 procent tekst mogen bevatten. De regel is destijds ingevoerd:

“To help advertisers achieve their business goals while providing people with an enjoyable experience on Facebook, we’ve had a policy limiting excessive text (more than 20%) on images in ads.” (Bron: Facebook Business Update)

Advertenties worden dus niet langer afgekeurd om de hoeveelheid tekst in je afbeelding.

Wat zijn de gevolgen van de aanpassing?

Reden tot juichen is er niet direct. De hoeveelheid tekst in je afbeelding oefent vanaf nu direct invloed uit op je campagneresultaten. Advertentie-afbeeldingen worden in vier categorieën ingedeeld:

  1. Afbeeldingstekst “OK”: je beeld bevat weinig of helemaal geen tekst. Dat beloont Facebook!
  2. Afbeeldingstekst “Low”: je afbeelding bevat een beetje tekst. Bereik wordt licht beperkt.
  3. Afbeeldingstekst “Medium”: afbeeldingen bevatten gemiddeld veel tekst. Bereik wordt in sterkere mate beperkt.
  4. Afbeeldingstekst “High”: de advertentieafbeelding bevat veel tekst. Het wordt moeilijk om je doelgroep überhaupt te bereiken. Facebook straft deze advertenties direct af en is geen fan van veel tekst. Je moet meer bieden om de doelgroep te kunnen bereiken in de Facebook tijdlijn.

Kort samengevat: hoe meer tekst, hoe minder bereik en hoe hoger de CPC om je doelgroep toch te bereiken. Vice versa geldt nog steeds: hoe minder tekst, hoe beter de doelgroep bereikt wordt tegen een goede CPC.

Hieronder volgt de officiële aankondiging van Facebook:

“Starting June 8, we are rolling out a new solution will allow ads that were previously disapproved due to our text policy to run, but with less or no delivery. The acceptable amount of text in ads on Facebook will remain largely similar to today, with preference toward minimal text (around today’s guidelines) in ad images. Ads with higher amounts of text will get less or no delivery at all.” (Bron: Facebook Business Update)

Wat verandert er in mijn werkzaamheden?

Eigenlijk verandert er niet veel in de directe werkzaamheden. Bij het opzetten van de campagnes worden deze niet afgekeurd als de advertentie te veel tekst bevat. Maar reken je niet te snel rijk, want bij (te) veel tekst zal het bereik lager, en de CPC hoger, uitvallen. Doordat je geen waarschuwing krijgt, heb je dit niet direct door. Raadpleeg daarom altijd het rasterhulpmiddel om niet benadeeld te zijn.

Het grote voordeel is dat campagnes niet langer afgekeurd worden en mocht nieuw beeldmateriaal nog in ontwikkeling zijn, kan een campagne alvast live worden gezet.

Zijn er uitzonderingen op de regel?

Waar regels zijn, zijn ook uitzonderingen. De tekstregel had al een aantal uitzonderingen en deze zullen blijven gelden. Tekst wordt niet als “tekst” gezien bij:

  • Comics & cartoons
  • Boeken en albumhoezen
  • Verpakkingen (alleen als het gehele product te zien is)
  • Affiches voor concerten, festivals, films, sportevenementen enzovoort
  • Screenshots uit bijvoorbeeld games of mobiele apps
  • Beleidsteksten

Let op: logo’s, getallen en watermerken worden wél als tekst gezien! Houd hier dus rekening mee. Trucage wordt ook opgemerkt. Dus tekst op een product plaatsen, werkt niet.

Hoe weet ik of mijn afbeelding te veel tekst bevat?

Er is (nog) geen nieuwe tool geïntroduceerd om de categorieën voor tekst te meten. Gebruik daarom gewoon de oude Facebookcheck.

In rood de vakken die als tekst gelezen worden. De hoeveelheid aangekruiste vakken bepaalt het percentage tekst.

De afbeeldingen worden door een systeem gekeurd. Ook al bevat het totaal misschien geen 20 procent tekst, als de tekst over meerdere vlakken is verdeeld, wordt deze alsnog als +20 procent beoordeeld.

Door het slim plaatsen van tekst in de rasters, wordt de afbeelding toch als goed bestempeld. Banner 1 of banner 2 presteren puur op tekstniveau verschillend qua bereik en CPC.

Doordat dezelfde tekst in minder vakken staat, wordt dit gezien als minder 20 procent

Concluderend

Het wegvallen van de regel betekent niet dat Facebook de toename van tekst in advertenties nu promoot. Sterker nog, Facebook zal advertenties met meer tekst op andere manieren categoriseren en hier consequenties aan verbinden. Hoe meer tekst in de afbeelding, hoe moeilijker het wordt jouw doelgroep te bereiken en hoe meer je moet betalen voor een weergave of klik.

Raadpleeg daarom altijd de rastertool om zeker te zijn dat jouw banner optimaal is!

Jordy Griffioen
Online Marketing Consultant bij Netprofiler

Jordy is online marketing consultant bij Netprofiler. Hij is jaren actief met SEA, social media advertising aan zowel bureau als klantkant. Bij Netprofiler helpt hij bedrijven uit diverse sectoren met strategie en aanpak om succesvoller te zijn in online marketing. Netprofiler helpt o.a. Ziggo, KvK, Zorg en Zekerheid, Futurumshop en WNF op het gebied van digital analytics, usability en traffic optimalisatie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Michael

    Geld deze verandering dan ook voor berichten die je promoot en niet inzet als advertentie?

    In het verleden schoot ik zo ook nog wel eens onder de radar toen de regel van 20% nog wel gold.


    13 juni 2016 om 14:27
    griffi

    In principe geldt het “promoten” van berichten ook als adverteren. Het was inderdaad mogelijk dat je er op deze manier nog doorheen glipte, hoewel deze vorm van adverteren niet altijd ideaal is. Dit zal, naar alle waarschijnlijkheid, ook het geval blijven. Als de advertentie wel handmatig gekeurd wordt, zal het echter alsnog negatief effect hebben op je bereik en kosten.

    Dus om het maximale uit je campagnes te halen, blijft het waardevol om altijd onder die 20% te blijven!


    13 juni 2016 om 15:26
    Bryan van Putten

    Dit is zeker een positieve ontwikkeling. Liever een beperkt bereik dan helemaal geen bereik. Hoewel wij als marketeers ook wel moeten beseffen wat het verschil is tussen mooi en lelijk; een afbeelding met tekst wordt al snel té druk.


    13 juni 2016 om 19:25
    Hermy van Orsouw

    Gaat dit een bepaalde datum in ? Ik krijg zojuist een melding binnen dat mijn bericht is afgekeurd ivm meer dan 20 % tekst.


    14 juni 2016 om 06:03
    Denny

    Klopt(e) die facebookcheck in het artikel dan altijd?


    14 juni 2016 om 09:28
    Mariette

    Mijn advertentie van vanmorgen is zojuist ook afgekeurd ivm de 20% regeling. Dus het is nog niet bij iedereen uitgerold…


    14 juni 2016 om 10:23
    Loek

    Eindelijk! Dit belachelijke systeem was om gek van te worden. Vaak werden mijn advertenties afgekeurd terwijl ik volgens de rastertool ruim aan de eisen voldeed. Hoop dat dit zsm bij iedereen uitgerold wordt :).


    14 juni 2016 om 14:42
    feetje

    Ben je dus nog aan willekeur overgeleverd op Facebook. Met het instellen van de vier categorieën bepaalt fb nog steeds je uiteindelijke bereik van een gepromoot bericht of advertentie, ze maken alleen de boodschap schijnbaar wat zachter. Sigaar-uit-eigen-doos-gevoel…


    20 juni 2016 om 15:40
    Minke

    Bij mij is het nog niet uitgerold hoor, kreeg een nelding dat mijn advertentie was afgekeurd vanwege teveel tekst!


    22 juni 2016 om 13:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!