Dé checklist om een onweerstaanbare offerte te maken #ADV

15 juni 2015, 08:30

Dus je hebt hoogstwaarschijnlijk een nieuwe klant? Goed gedaan! Tijd voor een offerte. En een offerte, die is puur om je prijzen door te geven, toch? Niet helemaal. Je wilt een onweerstaanbare offerte maken en dat is méér dan een veredelde prijslijst. Er zijn namelijk heel wat zaken waar je aan moet denken als je je klant wilt overtuigen écht voor jou te kiezen. In dit artikel geven we je 6 handige tips voor een onweerstaanbare offerte. Wil je meer weten? Probeer dan eens onze gratis CRM demo uit, waarmee je naast je relatiebeheer ook direct online offertes uitstuurt en laat ondertekenen.

1. Een offerte maken: de no-brainers

We beginnen bij het begin. Grote kans dat deze punten al op je offerte staan, maar we vermelden ze toch even voor alle volledigheid:

  • Vermeld eerst jouw gegevens en die van de klant
  • Vergeet de datum niet
  • Als je veel offertes verstuurt, is een offertenummer handig
  • Heb je algemene voorwaarden? Stuur ze dan direct mee

2. Zorg voor een mooie lay-out mét logo

Denk eraan: je offerte is het eerste document dat een nieuwe klant van jou ontvangt. Het is dus je kans om een perfecte eerste indruk te maken. Maak daarom offertes met een verzorgde lay-out en mét je logo erop uiteraard. Een online tool als Teamleader maakt mooie offertes voor je, in de template en huisstijl die jij opstelt. Je doet slechts éénmaal de moeite om een template op te stellen, die je vervolgens iedere keer kunt gebruiken voor je daarop volgende offertes.

3. Vermeld zo veel mogelijk details

Om je prijs te rechtvaardigen, is transparantie essentieel. Vermeld op je offerte zo nauwkeurig mogelijk de prijs van je materialen en werkzaamheden (uren). Werkzaamheden zijn niet 100 procent precies in te schatten, maar doe toch een goede poging. Zo weet je klant ongeveer waar hij aan toe is.

4. Schrijf een goede begeleidende tekst op maat

Je hebt het natuurlijk druk. Maar als je érgens het verschil kunt maken, is het in je begeleidende tekst. Zie het zo: met je aanbod en prijs overtuig je het hoofd van je klant, met je tekst stel je hem ook gevoelsmatig gerust.

Met deze tips maak je je offerte tekst heel wat aantrekkelijker:

  • Ga ervan uit dat je offerte sowieso geaccepteerd wordt. Je tekst zal die zelfzekerheid dan ook uitstralen.
  • Schrijf in de geschikte stijl. Dus geen stijve taal voor iemand met wie je een gezellig kopje koffie hebt gedronken. Maar ook liever geen ‘je’ en ‘jij’ voor die directeur waarmee je één keer hebt gebeld.
  • Vermeld altijd het resultaat voor je klant. Als in: ‘Beste mevr. Peeters, hierbij vindt u mijn offerte voor het volledig repareren van uw buitenzwembad met 10 jaar garantie.’
  • Herhaal de vragen en wensen die je opvielen in het verkoopgesprek. Bijvoorbeeld: ‘Het ontwerp zal worden uitgevoerd in okergeel en mauve zoals besproken.’
  • Nodig uit om feedback te geven als er iets niet duidelijk is of ontbreekt. Zo laat je zien dat je klantvriendelijk bent.

5. Laat je offerte nalezen

Een schrijffout gemaakt? Dan komt je offerte opeens heel wat minder professioneel over. Iedereen kan hulp gebruiken om dt- en andere foutjes te spotten. Laat je offertes dus even nalezen door een collega.

6. Maak het je klant zo gemakkelijk mogelijk

Het liefst heb je je offerte ondertekend terug. Maar als dat met de post moet, kost dat je klant relatief veel tijd. Gelukkig kun je je offertes nu ook online laten ondertekenen. Zo kan je klant in Teamleader in één scherm je offerte becommentariëren, downloaden en accepteren.

Aan de slag!

Dankzij de huidige technologieën maak en verstuur je je professioneel ogende offerte sneller dan ooit. Besteed de nodige aandacht aan je tekst en offertedetails en de deal is zo goed als binnen. Veel succes!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!