Je bekijkt een artikel van Unravel
partner

De 5 meest gemaakte fouten op webshops

Veel webshop eigenaren zijn onbewust dief van hun eigen portemonnee. Onschuldige fouten kunnen duizenden omzet verschil betekenen.

18 augustus 2022, 10:23 1785 x gelezen

Goed om te weten: kleine aanpassingen kunnen een enorme impact hebben – en dan bedoelen we echt klein. Zo zien we bijvoorbeeld dat het aanpassen van slechts 1 (!) woord in een belangrijke zin of Call to action al kan leiden tot 10% meer conversie. Ben je benieuwd welk dit woord dit was? Lees dan snel verder.

In dit blog delen we namelijk 5 veelgemaakte fouten in webshops. En uiteraard vertellen we je ook hoe je deze fouten kunt ombuigen naar een succesvol en webdesign met resultaat. 

1. Onnodige prijspijn 

Er is één ding wat wij mensen niet leuk vinden aan het doen van een aankoop. Je raadt het vast al: we hebben het over de betaling. En dat is niet voor niets. Geld uitgeven doet namelijk pijn. Letterlijk. 

Zo blijkt namelijk dat het zien van een euroteken hetzelfde hersengebied actief maakt als het ervaren van een kleine pijnprikkel. En dit zien we terug in onze A/B tests. Halen we het euroteken weg bij een prijs, dan gaan mensen meer kopen. 

Maar niet alleen het euroteken kan hier verschil maken tussen een bezoeker die zonder tas, hamer of zonnebril je website verlaat en een bezoeker met een orderbevestiging in de mail. 

Ook de manier waarop prijzen worden weergegeven kan van een twijfelende bezoeker een klant maken. Zo zijn er honderden technieken die – zonder de daadwerkelijke prijs aan te passen – de perceptie van de hoogte van deze prijs beïnvloeden. 

Eén daarvan is de fysieke grootte van een prijs. Volgens een psychologisch concept dat we cognitive embodiment noemen hangen bepaalde fysieke concepten samen met mentale concepten. En ook dit zien we terug in de harde cijfers. Weergeven we een prijs in een kleiner, lichter en in een dunner lettertype? Dan betaalt dit zich uit in hogere verkoopcijfers. 

Zo simpel kan het zijn!

2. Caroussels 

Hoewel een carrousel een creatieve manier lijkt om op een klein stukje website een grote hoeveelheid interessante informatie te delen, blijkt dit zelden te werken. 

Dit komt omdat ons brein hier helemaal niet op zit te wachten. We hebben simpelweg niet de motivatie of capaciteit om in zo’n korte periode zoveel content te verwerken. Dit zien we ook steevast terug in onze Usability onderzoeken bij Unravel Research

Wanneer er een carrousel op de homepage pronkt, dan schieten de ogen van onze participanten hier vastberaden overheen. En ook onze A/B tests bevestigen dat je beter afscheid kunt nemen van snel wisselende content. Vervangen we het caroussel hier voor een stilstaande afbeelding met één of twee duidelijke Call to actions, dan stijgt de conversie direct.

3. Verloren Aandacht

Marketeers strijden er dag in dag uit om: aandacht. In deze wereld waarin we overspoeld worden met prikkels, kan het een serieuze uitdaging zijn om toch de aandacht van jouw potentiële klant te grijpen en deze vervolgens ook vast te houden.  

En wat zonde is: vaak gaat er onnodig veel aandacht verloren omdat net kennis mist over de werking van aandachtsprocessen. Kijk maar eens naar deze twee afbeeldingen. Wat denk je dat beter werkt? In welke situatie denk je dat er meer boren werden verkocht?

Het antwoord is links. En niet zo’n beetje ook! Waarom? Omdat door deze positionering van de boor de aandacht automatisch gestuurd wordt naar de belangrijkste call to action (bestellen). We zijn namelijk geprogrammeerd om menselijke blikken, pijlen en dus ook producten te volgen. Leuk feitje: Het omdraaien van alle boren op de website van een van onze klanten leverde hen naar verluid 40% meer verkoop op. 

4. Teveel focus op prijs 

Zoals we bij punt 1 al zagen vinden we betalen niet leuk. Nu is dit (helaas) een stap die we niet kunnen verwijderen uit het aankoopproces. Maar gelukkig er zijn veel dingen die we wél kunnen doen om deze prijspijn zoveel mogelijk te verminderen. En dit is iets wat nog veel te weinig gebeurt. 

Zo staat er vaak op een button richting de check-out: ‘afrekenen’. Op zich logisch, want dat is wat de klant in de check-out gaat doen. Maar dit zorgt er wel voor dat er onnodig veel focus komt op de minder leuke kant van een aankoop (de betaling), terwijl je er ook voor kunt kiezen de aandacht te richten op de leuke kant van een aankoop namelijk: bestellen. 

In onze A/B tests zien we dan ook dat deze shift in aandacht helpt om potentiële klanten te overtuigen de pinpas te trekken. 

5. Te definitieve Call to actions 

En dan tot slot: pas op met te definitieve Call to actions. Bestellen kan spannend zijn. Zeker wanneer het gaat om een dure aankoop bij een webshop waar we niet eerder besteld hebben. In dat geval willen bezoekers pas daadwerkelijk bestellen wanneer zij volledig overtuigd zijn van hun aankoop. 

Om die reden kan een Call to action als ‘Boek nu’ of ‘Bestel nu’ te vroeg komen in bijvoorbeeld de winkelmand of in een vroege stap tijdens het boekingsproces. Deze knopteksten kunnen de potentiële klant namelijk het gevoel geven dat ze al ergens aan vast zitten wanneer ze een klik op de knop geven. Dit kan de drempel verhogen om op deze knop te klikken en – zo zien we in onze A/B tests – conversie flink belemmeren. 

Denk dus goed na bij het bedenken van een knoptekst: is deze niet té definitief? En wat gebeurt er concreet wanneer een bezoeker op deze knop klikt? Zet dit dan ook op de knop. 

Onschuldige fouten? Of toch niet 

Hoewel deze ‘fouten’ onschuldig lijken bewijzen de cijfers het tegenovergestelde. Zo kan het aanpassen van 1 woord zoals hierboven omschreven 10% verschil in conversie betekenen. Reken maar uit hoeveel omzet dit je waard kan zijn over een aantal maanden. 

Daarom zijn wij dan ook flinke voorstander van het doorlopend werken aan conversie. Benieuwd wat conversie optimalisatie voor jou kan betekenen? Neem dan vooral contact met ons op via diede@unravelresearch.com. We helpen je graag!

Bij Unravel Research kijken we in het brein om marketing effectiever te maken. Daar komt heel wat bij kijken. We beschikken over de meest precieze en comfortabele apparatuur – en werken uitsluitend met wetenschappelijk gevalideerde metrics. Maar ons ware geheim... dat zijn de mensen die hieruit elke dag weer de maximale potentie halen. We brengen een nauw samenwerkend team bijeen van onderzoekers, gedragsdeskundigen en marketeers. Zo komen we tot praktische resultaten die je werkelijk meer inzichten, zekerheid en omzet bieden.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!