De 25 grootste merkmissers van de laatste 25 jaar

2 november 2020, 13:56

Je concurrentie in de gaten houden kan makkelijker dan je denkt, twee geweldige toepassingen van AR, personalisatie en een Harley-Davidson zonder geluid. Dit en nog veel meer in deze update van de nieuwe week van Koot.

1. Visualping

Je wilt toch eigenlijk wel een beetje op de hoogte blijven als je concullega’s of concurrenten aanpassingen doorvoeren op hun website. Maar dit schiet er vaak bij in bij de dagelijkse gang van zaken. Hoe fijn zou het zijn als je dat zou kunnen automatiseren? Dat moet Visualping ook gedacht hebben toen ze begonnen met het bouwen van deze tool. Dus vanaf nu kun je rustig doorgaan met je werk want als er een aanpassing wordt gedaan op een site die je volgt dan krijg je keurig een berichtje. Hoe makkelijk is dat!

2. Personalisatie

We kennen allemaal het uitgangspunt dat we de juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment willen bereiken met de juiste boodschap. Display advertising is in de basis een handig middel maar dan is het nog niet automatisch ‘persoonlijk’. Daarom heeft bannerflow een handige gids gemaakt waarin stap voor stap alle onderdelen worden besproken die het mogelijk maken om zo persoonlijk mogelijk te communiceren. Een zeer uitgebreide en toegankelijk geschreven gids die ook na het verbod op ‘third party cookies’ nog steeds relevant blijft.

3. Clipdrop

In de update van 16 mei dit jaar hebben we al melding gemaakt van deze opzienbarende toepassing van augmented reality. Eigenlijk een van de eerste die echt vernieuwend en bruikbaar is. Helaas was deze tool toen nog niet beschikbaar en slechts te bekijken in een video. Maar nu, zes maanden later, is-ie klaar. Kun je Clipdrop gewoon downloaden op je smartphone. En de kracht van het idee staat nog steeds overeind. Kijk nog maar even op de website. Indrukwekkend.

4. Google Trends en YouTube. Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof deze twee niet zoveel met elkaar te maken hebben. Maar niets is minder waar. Google Trends blijkt een prima indicator te zijn voor de zoektermen op YouTube. Sterker nog, als je de informatie van Google Trends goed gebruikt kan het je enorm helpen met het maken van de goede content voor YouTube. In deze handige tutorial neemt Natalie Hoben je mee in de manier waarop je dat het beste kunt onderzoeken en toepassen.

5. Obsess

Dat er een impact is van covid rondom het online shoppen weten inmiddels allemaal wel, vaak zelfs vanuit eigen ervaringen. Dan is het natuurlijk wachten totdat retailers inspelen op deze ontwikkeling en ook de experience van online winkelen gaan optimaliseren. Obsess is een bedrijf dat hier de eerste stappen mee zet door de shoppers een platform te bieden waarop merken en retailers in staat zijn meeslepende winkelervaringen te creëren. In een brede categorie van onder andere mode, beauty, home, elektronica en telecom. Het platform maakt gebruik van AR en VR om een ​​digitale winkelruimte te bouwen zonder dat er een app moet worden gedownload of een headset moet worden gebruikt.

6. Amazon Advertising

Amazon in Nederland is nu ook beschikbaar als demand-side platform (DSP). Een DSP is een systeem waarmee online advertising-campagnes worden beheerd en ingekocht (programmatic buying). Inkoop van de advertentieruimte wordt gedaan via/op veilingen (exchanges). Wereldwijd kruipt Amazon al richting de 10 procent van alle advertentie-uitgaven met zijn Amazon Advertising. Dus heel benieuwd wat dit voor de Nederlandse digitale-advertentiemarkt gaat betekenen. En dat met de feestdagen voor de deur. De eerste adverteerders zijn Seat en Unilever. Lees hier alles over Amazon Advertising.

7. De 25 grootste brand failures van de laatste 25 jaar

Fast Company heeft de 25 grootste merkmissers op een rijtje gezet. Niet alle genoemde merken spelen ook een rol in Nederland maar het kan nooit kwaad om hier weer eens doorheen te scrollen en te zien hoe dingen uiteindelijk heel anders lopen dan vooraf was bedacht. Denk dan aan Windows Vista (The WOW starts Now), United Airlines (They break guitars), GAP-logo design enzovoort.

8. SketchAR

We zitten weer vaker thuis. Dus ben je misschien op zoek naar een alternatief voor het scherm. Of een scherm, maar dan op een manier die je creativiteit wat meer tot zijn recht laat komen. Tekenen en schilderen is dan wellicht een goed idee. Maar hoe pak je dat aan? Het wittepagina-syndroom is er niet alleen voor schrijvers. SketchAR is een tool die augmented reality gebruikt zodat jij met behulp van je smartphone verlost bent van dat probleem en zonder al te veel moeite prachtige tekeningen en portretten kunt maken.

9. Harley-Davidson

Je ziet ze niet alleen rijden maar je hoort ze waarschijnlijk nog eerder dan je ze ziet. En toch heeft ook dit merk besloten zich niet langer alleen te focussen op deze ronkende motoren maar leider te zijn in ‘the electrification of two-wheeled vehicles’. Dus mocht je ooit de ervaring hebben willen meemaken van een iconisch merk maar altijd wat moeite hebben gehad met de snelheid van de motor dan is er nu de elektrische fiets. Benieuwd of het merk Harley-Davidson deze uitbreiding succesvol kan doorvoeren.

10. Reuters Audio Report

Het gebruik van voice-technologie neemt toe en zorgt bij gebruikers voor minder irritatie en het toegankelijker maken van bijvoorbeeld nieuwsconsumptie. Er zijn veel mogelijkheden voor nieuwsuitgevers om dit snelgroeiende gebied van audio- en spraaktechnologie te omarmen. Reuters schakelde Modev in om een ​​onderzoek uit te voeren, toekomstige uitdagingen en kansen voor de industrie te identificeren en de strategieën voor spraaktechnologie in beeld te brengen. Mooi inkijkje in de wensen en de verwachtingen van voice-technologie. Voor de liefhebbers is er ook nog een webinar beschikbaar waar specialisten met elkaar in gesprek gaan over audio en voice.

Bonus. David Bowie

Het is 1999. Jeremy Paxman (BBC) gaat in gesprek met David Bowie. Terwijl Paxman nogal sceptisch kijkt naar de mogelijke toepassing van deze nieuwe ‘tool’ (het internet) schetst Bowie een beeld dat wel heel dicht bij de huidige waarheid is gekomen. Wat een briljant visionair.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Nils van der Knaap

    Hij had het goed gezien ja. “Total fragmentation” is wel een term die past bij vandaag de dag, helaas. Goede en minder goede dingen zijn gekomen met het internet. Al moet ik zeggen dat het internet wel een “tool” is, net als buskruit en het wiel. Het is aan ons om te bepalen hoe we het gebruiken, voor wegenbouw of bommen, voor personenauto’s of gepantserde voertuigen. We kunnen het internet gebruiken om samen te komen op lange afstand, zoals nu met de corona-crisis, of om bewust misleidende informatie te verspreiden. De keuze is aan ons.


    6 november 2020 om 11:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!