#createthenew

17 september 2017, 13:27

me Convention 2017

Een ‘conference without limits’ beloofden Mercedes-Benz en SXSW. Uiteraard met hier en daar een automotive sausje, al viel het aantal auto’s over het algemeen reuze mee. Gedurende de afgelopen drie dagen lag namelijk ook mijn focus op de vijf centrale punten van de meConvention; New Creation, New Leadership, New Realities, New Urbanism en New Velocity. Een samenvatting? Dat is haast onmogelijk en daarnaast wisten ze op de website van me Convention deze onderdelen al in de juiste woorden te vangen. Ik ga proberen er slechts een aantal zaken uit te pikken, die wellicht voor jou als ondernemend persoon interessant zijn. Hier en daar een mooie aanvulling op diverse sprekers van TNW conference, waar we in mei van dit jaar met het hele team waren.

Maak het verschil

De wereld is redelijk fucked-up in more ways than one. Voor ons – als creatieve geesten – ligt er de uitdaging om daar verandering in te brengen. Niet alleen door te kijken, maar vooral door te doen. Actie! Schroom niet om zelf verandering in gang te zetten. Schroom niet om eens buiten de gebaande paden te treden. Laat technologyniet zomaar zijn gang gaan en scherp je ethische standpunt aan. Het is te makkelijk om onbezonnen door te skippen naar ‘het volgende’. De vraag is dus: waar kun jij voor jezelf én je omgeving het verschil maken? Tenminste, nu we nog de mogelijkheid hebben om zelf keuzes te maken… (agency)

Vertrouwen en empathie

Volgens meerdere presentaties verdienen die twee woorden best wat meer aandacht van jou als ondernemer: vertrouwen en empathie. Zeker nu thema’s als technologie, individualisatie en anonimiteit centraal staan in onze wereld. Want vertel eens: wie vertrouw jij nog? Zowel online als offline. Kunnen we de grote jongens als Google en Facebook wel vertrouwen? Moeten we hen juist meer vertrouwen geven om van deze wereld een betere plek te maken? Of gaan we er vanuit dat zij te veel biased zijn en laten we het aan de overheid over? Misschien moeten we ons eerst afvragen of we zelf iets kunnen doen…

En dan empathie. Een natuurlijk vermogen van de mensheid. Maar hoe zit dat bij merken? Welke kansen zie jij om empathie in het DNA van je onderneming op te nemen? De opkomende AI’s worden dan wel steeds slimmer, maar krijgen we het ook voor elkaar om wat empathie mee te geven? Wat mij betreft draait het om balans. De juiste balans tussen technologische vooruitgang en echte menselijke emoties – zoals vertrouwen en empathie.

Kostbaar is de wijsheid die door ervaringen is verkregen

En dan bijvoorbeeld de terugkeer van vinyl: verklaarbaar en zelfs logisch gezien onze behoefte aan offline-ervaringen. Ervaringen waarbij al onze sensoren worden geprikkeld. Een event als meConvention is daar eveneens een mooi voorbeeld van. Want wat als ik alle presentaties thuis – vanachter mijn laptop – had bekeken? Of vanaf mijn e-book zou lezen over het evenement? Heel anders dan de ervaring die ik nu op zak heb. Helemaal in het moment. Noem het ‘inspiratie’ uit onverwachte hoek. Als je het mij vraagt is dat heel veel waard!

Brein en computer

Uiteraard gaat het ook over de connectie tussen brein en computer (nee, nog niet tussen computer en brein). Op verschillende manieren proberen we het uitlezen van onze hersenen te gebruiken in het verbeteren van diensten en producten. We bevinden ons hier weliswaar nog in een vroeg stadium – bij de basics – maar voor ons liggen bijzondere ontwikkelingen en waanzinnige mogelijkheden! Al komt ook hier ethiek al snel om de hoek kijken…

Last but not least

Tussen de regels door proefde je misschien al wel aan mijn laatste, meer algemene boodschap: wees zuinig op onze wereld. Minder massa en meer recyclen. Een beetje minder mag ook. Immers, ons eigen voordeel hoeft toch niet ten koste te gaan van de maatschappij? Bomen planten, een compensatie van offline activiteiten en de auto die ik rijd… Mooie stappen, maar lang niet voldoende. Zelfs bedrijven – zoals Patagonia – die het al heel goed doen, vinden namelijk dat ze er nog lang niet zijn. Geef jij al iets terug aan onze samenleving? Wellicht dat je die suggesties met ons wilt delen? Let me know.

Merkwaardig

Jeroen van IJzendoorn
Merkfilosoof bij Oempff

‘Merken denken’ is de beste benaming voor wat ik doe. Ik geloof dat de kracht van een sterk merk ligt in het spanningsveld tussen emotie en kennis. Creativiteit, originaliteit en intuïtie spelen een grote rol in mijn resultaatgerichte werkwijze. Ik ga op zoek naar de ziel van een merk. Het bepalen van de brand basics en vanuit daar verder bouwen aan het merk is, voor mij, een logisch vervolg. Via online strategie, concept en realisatie bouw ik aan merken. Je merk. Het fundament van al je beslissingen. De belofte, het bereik én je fans. En jij geeft het vorm, invulling en betekenis. Want de vertegenwoordiger van je merk? Dat ben je zelf. Daarom hebben we een opdracht voor je: "Maak je merk"

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!