7 tips voor het maken van waardevolle content

10 mei 2021, 06:03

Kennis omzetten in content

Content. Een breed begrip waar iedereen iets aan bij te dragen heeft. Maar wat is content nou precies? Hoe pak je dat nou aan, en waar begin je? Wij delen graag deze zeven tips om jouw kennis om te zetten tot waardevolle content!

Of je nou een ambitieuze ondernemer bent, een groot muzikaal fan, of een enthousiaste hobbyist, jouw kennis heeft waarde. Want jij weet tenslotte alles over dat waar je gepassioneerd over bent, toch? Deze kennis kun je delen met geïnteresseerde die op zoek zijn naar informatie. Een mogelijkheid om deze kennis te delen is het creëren en publiceren van content over het onderwerp.

Maar wat is content nou precies?

De term zelf is overgewaaid vanuit de VS en vertaalt zich binnen het Nederlands marketing- en communicatielandschap naar ‘inhoud, uitgedrukt door middel van een medium’. Er zijn diverse soorten media die zich goed lenen voor het produceren en delen van content. Denk maar aan die podcast van je favoriete auteur, of een do-it-yourself video op YouTube. Onder aan de streep is dit allemaal content, gecreëerd met één doel: het verspreiden van informatie. Maar waar begin je als je hebt besloten je kennis te willen delen en publiceren? Met deze zeven stappen helpen wij je alvast goed op weg.

1. Unieke content = waardevolle content

De eerste stap is misschien een voor de hand liggende, echter wel één van de belangrijkste. Want niemand wil horen dat het artikel waar je bloed, zweet en tranen in hebt gestoken afgeserveerd wordt als ‘dertien in een dozijn’. Daarom is het creëren van unieke content van onschatbare waarde voor zowel jou als je organisatie.

Onderzoek of er vraag is naar de content

Wat is het eerste dat je doet wanneer je snel informatie nodig hebt? Voor veel mensen is het antwoord op deze vraag ‘ik google het even’. Om te kijken of er vraag is naar de content die je wil schrijven, is dit dan ook een goede eerst stap. Google het onderwerp waar je over wil schrijven en analyseer de suggesties die Google aangeeft. Deze suggesties bestaan namelijk uit zoekopdrachten die door gebruikers zoals jij en ik worden ingevoerd. Sluit dit aan bij de informatie die jij kan en wil leveren?

Unieke content is zeldzaam

Wanneer je het onderwerp van je artikel googelt is de kans groot dat er eerder over is geschreven. Er bestaat ondertussen namelijk al meer content dan mensen ooit kunnen consumeren. Bekijk bij het googelen van jouw onderwerp eens wat erover geschreven wordt. Hoeveel wordt er over geschreven? Heb jij nieuwe informatie toe te voegen aan het onderwerp? Of heb je een geheel andere invalshoek die voor jouw lezers interessant kan zijn? Dan ligt daar dé kans voor je!

2. Wat is het doel van je content?

Zit je na het afvinken van stap één klaar met pen en papier om je eerste stuk content vorm te gaan geven? Wacht daar nog even mee, en stel jezelf eerst eens de vraag wat je wil bereiken met het maken van de content. Er zijn verschillende redenen om content te schrijven. Enkele voorbeelden zijn:

  • Nieuwe bezoekers aantrekken voor jouw organisatie
  • Een kenniscentrum vormen voor informatie over het onderwerp
  • Je publiek op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen jouw organisatie
  • Bijdragen aan bestaande content
  • Vervolgen schrijven op eerder geschreven content

Wanneer je duidelijk hebt waarover en waarom je een stuk content wil creëren kun je de focus verleggen naar de volgende stap, namelijk de minstens net zo belangrijke ‘wie’.

3. Definieer je doelgroep

Oké, je hebt nu inzichtelijk waarover je wil schrijven en waarom. De volgende stap is bepalen aan wie je de boodschap wil richten. De kunst is namelijk om je doelgroep helder te definiëren zodat jouw kandidaat, klant of medewerker zich ook echt aangesproken voelt. Een doelgroep vraagt dus om een eigen persona en daarmee een eigen ‘tone of voice’. Je converseert bijvoorbeeld geheel anders met een scholier dan wanneer je met een bankdirecteur in gesprek raakt. Omschrijf eens op papier hoe de ideale lezer van jouw content er uit ziet en maak een persona van een fictief persoon. Enkele punten die je hier als voorbeeld in mee kan nemen zijn bijvoorbeeld:

  • Leeftijd
  • Levensfase
  • Gezinssamenstelling
  • Visie
  • Hobby’s/interesses
  • Type auto
  • Type vakantie
  • Inkomen

Maak het persoonlijk en hang er voor de vorm een naam aan. Het is toch veel leuker om voor een persona genaamd ‘Edwin’ te schrijven dan voor ‘een werknemer met interesse in voetbal?

4. Kies het juiste medium voor je content

Het juiste medium kiezen voor je content komt vanuit een combinatie tussen boodschap en doelgroep. Niet elke combinatie werpt namelijk even veel vruchten af. Sommige vormen van content vertalen zich beter naar video, waar anderen weer praktischer zijn om te kunnen lezen of luisteren. Houd hierbij ook rekening met het kanaal waar je het op wil delen. Want waar zit jouw doelgroep precies? Een voorbeeld: ICT-specialist Edwin heeft ontdekt dat er erg veel vraag is naar informatie over hoe je een schone installatie van Windows op een pc kan installeren. Welke van de volgende opties denk je dat voor Edwin het beste zijn?

  • De oplossing in korte video’s delen op TikTok
  • Een video met uitleg publiceren op YouTube
  • Een lange tekst met de oplossingen op Facebook publiceren
  • De oplossing uitschrijven, visueel maken, en op een technisch blog plaatsen

Waar in Edwins geval opties twee en vier het beste aansluiten bij wat hij wil bereiken hoeft dit niet voor alle vormen van content de beste manier te zijn. Bekijk dus van tevoren goed op welke kanalen jouw doelgroep zit om jouw content de beste kans van slagen te geven.

5. Content is goed geschreven

Je hebt vast wel eens een surprise-avond gehad met SinterKerst-en-Nieuw. Bij het zien van al de in elkaar geknutselde surprises valt het altijd op dat er twee groepen zijn. Groep een is ijverig twee maanden van tevoren begonnen om een doordachte en originele surprise in elkaar te zetten. Groep twee komt aan met een stoomboot gemaakt van een lege schoenendoos met twee wc-rollen er op geplakt. Van welke ben je meer onder de indruk?

Dit voorbeeld sluit aan bij het vormgeven van je content. Je wil bij groep een horen en een goed product leveren dat aansluit bij de vorige vier stappen: wat, waarom, voor wie en waar. Voor geschreven content zijn onderstaande punten een goed begin:

  • Schrijf op het juiste taalniveau
  • Gebruik de juiste aanspreektoon (tone of voice) voor je doelgroep
  • Spreek je doelgroep aan op wat ze zoeken, niet wat jij wil vertellen
  • Verhoog je leesbaarheid met koppen/bullet points/foto’s
  • Keep it simple, stupid (houd de tekst eenvoudig)
  • Vertel geen onwaarheden
  • Wees zorgvuldig met taalfouten er uit filteren
  • Vraag om een second opinion

6. Maak je content visueel

Wist je dat het bekende gezegde ‘een foto zegt meer dan 1.000 woorden’ ook wetenschappelijk onderbouwd is? Het is bewezen dat lezers informatie beter opslaan wanneer er om de 75 tot 100 woorden een gerelateerde afbeelding getoond wordt. Voeg daar aan toe dat mensen over het algemeen ‘lui’ zijn met het lezen van content en liever plaatjes/video’s zien en je hebt een sterke case omtrent het belang van visuele content.

Stel je het volgende scenario voor; je rijdt met 50 km/uur door de stad en ziet volgend bord voorbij komen. Waar reageer je het snelst op?

Verkeersbord

90 procent van de informatie die onze hersenen registreren is visueel. Dit geldt voor de informatie die we binnenkrijgen, maar ook voor wat we in de omgeving waarnemen.

Deze informatie wordt maar liefst 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Daarbij onthouden mensen 80 procent van wat ze zien, in tegenstelling tot 20 procent van wat ze lezen en 10 procent van wat ze horen. Dus heb je zojuist een interessant stuk geschreven? Vergeet het dan vooral niet visueel te maken!

7. Content biedt kansen voor een follow-up

Het creëren van content is geen one-time-job, maar een doorlopende taak. Je wil tenslotte relevant blijven en lezers blijven informeren met jouw kennis om jouw uiteindelijke doel te bereiken. Hiervoor kun je een contentstrategie uitwerken. Daarin houd je bij wat voor content je verder gaat schrijven, wanneer je dit gaat doen, en via welk kanaal je dit gaat verspreiden. Met meer relevante content blijft jouw lezer terugkeren en bouw jij een stabiele relatie op!

Interessant? Houd dan vooral ons blog in de gaten waar we verder op het onderwerp in gaan in onze follow-up! 😉

Wij zijn jouw online marketing partner en adviseren, ondersteunen en nemen, indien gewenst, de gehele online marketing uit handen. Als Marketingbureau bouwen we continu aan de relatie met je klanten en beïnvloeden we op verschillende manier het koopgedrag van je doelgroep. We werken vanuit concrete doelstellingen waarna we starten met een strategisch en operationeel plan. Door de juiste combinatie van online marketing, grondige analyses en heldere targets maken we impact die ervoor zorgen dat jouw doelstellingen behaald worden. Full service voor de full package: de klantreis bestaat immers uit meer dan quick wins.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!