Consumer Technology Adoption Report 2005

25 oktober 2005, 16:32

Het voorspellen van de populariteit van nieuwe digitale consumentenelektronica is geen gemakkelijke opgave. Alle operators waren volledig verrast door het onverwachte succes van sms in de jaren negentig. Daarom kunnen de huidige gegevens over de digitale consumentenelektronica een waardevol inzicht geven over de markt.

Uit onderzoek van Hotwire en MORI (pdf) onder consumenten in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat digitale consumentenelektronica sneller geaccepteerd wordt als er minder aanbieders zouden zijn en het aanbod duidelijker was. Deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar hun gebruik van breedband, 3G mobiele telefoons, mp3-spelers, personal video recorders, digitale televisie en voice over internet protocol telefonie.

Internet

Van de Franse huishoudens heeft 42 procent internettoegang (20,1 miljoen mensen). In Duitsland is dat 67 procent en in het Verenigd Koninkrijk 55 procent. 34 Procent van de Franse huishoudens heeft breedband, maar slechts 14 procent gebruikt die voor goedkoop telefoneren via internet, de toepassing waarvan aanbieders dachten dat die populair zou zijn. In Duitsland is dat 11 procent en in het Verenigd Koninkrijk 7 procent. 35 Procent van de Franse huishoudens heeft een abonnement op digitale tv. Service provider TNT verwacht dat dat zal stijgen naar 50 procent in de 32 grootste steden.

MP3

De verwachting in Frankrijk vijf jaar geleden was dat 17 procent van de huishoudens in 2005 gebruik zouden maken van een mp3-speler. Dit blijkt 23 procent van de Franse huishoudens te zijn. In Duitsland was de verwachting 36 procent, maar dit blijkt in 2005 lager te zijn met 28 procent. Het Verenigd Koninkrijk dacht men in 2000 dat ruim een kwart van de huishoudens in 2005 een mp3-speler zouden gebruiken. Dit blijkt maar 19 procent te zijn bij de meting in 2005.

3G Telefoons

In het Verenigd Koninkrijk zijn 3G telefoons weinig populair. 83 Procent van de Britten heeft een mobieltje, maar slechts 2,8 procent heeft een 3G set. In Frankrijk is de penetratie van mobiele telefoons 74 procent, waarvan 3 procent een 3G telefoon is, en in Duitsland is dat 87 procent en 2 procent.

Via:

http://www.ag-rapportenservice.nl/(jwu13g3ib05umvepqkrtjv3p)/Default.lynkx?HomePointer=1-10&type=RapportView&RapportPointer=1-9-46781-46783-52196

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!