Consumenten vinden sportsponsoring-bemoeienis crypto en gokken maar niks

13 januari 2022, 09:30

Ondanks dat gokken vaak een nauwe band heeft met sport, zegt slechts 12% dat dat ook geschikte sponsoren zijn van professionele sport

Aan de vooravond van een jaar vol F1, Tour, WK en zodadelijk eerst een Olympische Winterspelen, heeft Brits onderzoeksbureau onderzoek verricht naar de financiering van topsport. Consumenten vinden auto-, technologie- en telecommerken de meest geschikte sponsors van professionele sportclubs, competities en atleten. YouGov verrichtte daarvoor onderzoek in 17 markten wereldwijd.

Meer dan een derde van de consumenten zei dat autofabrikanten (36%) geschikte sportsponsors zijn, met tech (34%) en telecommunicatie (34%) merken op de voet. Als succesvolle voorbeelden worden door hen onder meer het automerk ŠKODA, het technologiemerk Samsung en het telecommerk Vodafone genoemd. Banken en verzekeringsmerken (31%) en toeristische bestemmingen of reismerken (31%) worden ook als passend beschouwd. Farmaceutische bedrijven scoren aanzienlijk lager (17%). Sportsponsoring is aantrekkelijk voor veel adverteerders, zo stellen de onderzoekers, omdat het de mogelijkheid biedt om een ​​groot en betrokken publiek te bereiken. Onder meer WARC schrijft over het onderzoek en viste er onderstaand overzicht uit.

Slechts 7% vindt het gepast dat gokmerken aan sportsponsoring deelnemen

Ondanks dat gokken vaak een nauwe band heeft met sport, zegt slechts 12% van de consumenten dat dat ook geschikte sponsoren zijn van professionele sporten. Daarbij zijn de verschillen tussen verschillende landen groot: slechts 7% van de Britten, Italianen en Singaporezen vindt het gepast dat gokmerken aan sportsponsoring deelnemen, terwijl dat op 20% ligt voor consumenten in Frankrijk en het stedelijke Mexico.

Cryptocurrencies zijn vrij recent naar voren getreden als belangrijke sportsponsors, hoewel maar 10% van consumenten meent dat ze geschikte partners zijn. In het UK is dat draagvlak het laagst: Bij Britten ligt het percentage op 6%. Uit aanvullend onderzoek blijkt trouwens dat shirtsponsoring de meeste bekendheid oplevert. De onderzoekers wijzen er ook op dat gerelateerde kanalen, zoals e-sports en short-form content steeds meer ingeburgerd raken.

Lees ook: Is de Tour een sponsorfeest voor local heroes? Van Visma tot Qhubeka. Wat is het nut om als regionaal merk een mondiaal sportevent te sponseren? Of zijn ze helemaal niet zo ‘local’?

luuk ros
Team Lead Content & Community bij DDMA

Bij DDMA verantwoordelijk voor het aansturen van het team dat het kennisaanbod van onze vereniging samenstelt, met een mix van congressen, kennissessies en publicaties. Samen met onze commissies zorgen we ervoor dat de leden van DDMA altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie en wetgeving. Daarnaast verantwoordelijk voor de positionering van DDMA - als autoriteit op het gebied van o.a. privacy en ethiek - en onze standpunten over actuele dossiers. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts), negen jaar bij NIMA en inmiddels dus bij dé branchevereniginmg voor data driven marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!