Retail is in oorlog
Boekreview Retail in oorlog: power lessons voor retailers
Het boek Retail in oorlog door retaildeskundige Ger Boersma vertelt over de huidige stand van zaken in retail. De grote veranderingen die nu bezig zijn en hoe retailers zich daar tegen kunnen wapenen. Van verleden tot heden tot toekomst: van details tot grote lijnen.
Deze keer neem ik het boek Retail in oorlog geschreven door Ger Boersma onder de loep. Het lijvige (bijna 400 pagina’s) boek beschrijft Power lessons voor retailers” volgens de ondertitel. Daarnaast worden ook tientallen voorbeelden beloofd, zodat retailers (en anderen die hiermee bezig zijn) er mee aan de slag kunnen.
Achtergrond
De wereld van retail staat op dit moment voor grote veranderingen. Dit is in Nederland ook al goed merkbaar, onder andere vanwege de volgende zaken:
- Grote retailers en ketens zijn failliet gegaan dan wel doorgestart;
- E-commerce neemt een grote vlucht: Coolblue, bol.com groeien als kool;
- De ‘grote jongens’ uit het buitenland komen eraan: specifiek Amazon en Alibaba.
Online retail groeit nog steeds gestaag, zij het niet met extreme cijfers. Maart liet nog groeicijfers zien van 10% (voor webshops). Verder gaf Peter van der Schaar in een artikel op Marketingfacts van begin 2016 al wat voorzetten voor retailers om te overleven: een mooie opstap naar het boek dat het onderwerp van deze review is.
Het boek: eerste indrukken
Over het boek gesproken: de eerste indrukken zijn goed. Een leesadvies en voorwoord waarbij wordt aangegeven dat informatie in meerdere hoofdstukken kan terugkeren. En daarnaast het gegeven dat het vooral een boek van kansen is. Ook de kleine en middelgrote retailers met stenen winkels zullen zich echt kunnen redden: dit geeft hoop en de positieve insteek maakt dat je gretig begint met de eerste hoodstukken.
Deze hoofdstukken gaan al gelijk over de toekomst, met onder andere de voorspelling dat de kassa over niet al te lange tijd in het museum te vinden zal zijn: pijnlijk maar waarschijnlijk al snel waarheid.
Verder komen faillissementen aan bod, het 40:60 model, Amazon, eBay en Alibaba evenals het elfkanalenmodel.
Doelgroep
De doelgroep van het boek bestaat in de eerste plaats uit retailers die graag vooruit willen, maar waar (nog) de kennis en inspiratie ontbreekt om de volgende stap te maken. Daarnaast een breder publiek dat geïnteresseerd of bezig is in de online / offline wereld van retail en graag wil weten hoe de zaken ervoor staan.
Structuur
Het boek is opgedeeld in niet minder dan 43 hoofdstukken: deze gaan over de historie van retail en opkomst van de grote winkelcentra tot en met het heden en de toekomst waarbij vooral online partijen zoals Amazon, Alibaba en eBay een grote vinger in de pap hebben.
Zoals Boersma al terecht noemt: de Alibaba Group draait al meer omzet dan Walmart (april 2016). Ook dit jaar blijft de Alibaba Group groeien. Hoe kan een kleine tot middelgrote retailer hier weerstand aan bieden? Ger duikt er in de ruim 40 hoofdstukken bovenop.
Inhoudelijk
Kennis van zaken valt schrijver Ger Boersma zeker niet te ontkennen. Integendeel: uitgebreide achtergronden, inzage in trends en interessante feiten maken het boek de moeite waard.
Taal en feiten
Het taalgebruik is vlot, echter schort het her en der wel aan het scherpe oog van een editor. Missende woorden in zinnen, incorrect Nederlands of andere ‘vreemde’ fouten: het haalt de kwaliteit van het boek ietwat naar beneden.
Wat op taalgebied wèl noemenswaardig is, is het nawoord over de schrijfwijze (heel wat Engelse woorden) en een zes pagina’s tellende begrippenlijst. Dat laatste helpt vooral de mensen die nog niet zo thuis zijn in retail met het begrijpen van woorden en afkortingen zoals SKU, PIM, retail space management en dropshipment.
Feiten die buiten de retailwereld vallen, zijn helaas in sommige gevallen niet correct. Zo wordt genoemd dat Silicon Valley bij Los Angeles ligt, terwijl dit bij San Francisco ligt.
Daarnaast wordt FaceTime van Apple genoemd als mobiel betaalplatform, terwijl het toch echt iets anders is. Verder wordt ook genoemd dat er “nog steeds geen kroket bij McDonalds is” (over glocalization), terwijl McDonald’s toch echt al een tijdje de McKroket in z’n assortiment heeft, speciaal voor de Nederlandse markt. Dergelijke feitelijke missers zijn echter beperkt en zijn te overzien: zeker ten opzichte van de schat aan informatie en kennis die verder in het boek beschreven staat.
Voorbeelden en takeaways
De belangrijkste en waardevolste onderdelen van het boek zijn de tips en voorbeelden voor de retailer: hoe overleven ze de oorlog? Hier zijn aan het eind van het boek een paar hoofdstukken specifiek aan gewijd.
Denk hierbij aan IT-architectuur, waar hoofdstuk 41 aan is gewijd: alles over integraties, processen, ERP’s en de serieuze aanpak. De organisatie en aanpak krijgen ook een eigen hoofdstuk: hierin komen voorbeelden uitgebreid aan bod, waarmee retailers hun slag kunnen slaan. Terecht ‘power lessons’ voor hen die inspiratie zoeken om vooruit te komen.
Conclusie: informatief, leerzaam, nog wat scherpe randjes
Het lijvige boek is zeer informatief: voor iedere retailer of geïnteresseerde bevat het wel nuttige inhoud. Door het verweven van geschiedenis met het heden en de toekomst beschrijft Ger Boersma trends, duidt hij de opkomst van de grote spelers en wat de focus van retailers zou moeten zijn.
Als in een volgende druk bovendien de taalzaken en verdere feiten helemaal op orde zijn, is dit een perfect naslagwerk. Zeker een aanrader!
Interessant boek. De weg naar online zal steeds beter gevonden worden.