Je bekijkt een artikel van Company.info
partner

Bepaalt AI over 5 jaar het bestaansrecht van elke marketeer?

Is datagedreven marketing niet veel meer dan een buzzword? En bepaalt AI over 5 jaar het bestaansrecht van elke marketeer?

14 september 2023, 11:09 1556 x gelezen

Er is de afgelopen jaren veel veranderd in het marketinglandschap en marketeers hebben voor heel wat uitdagingen gestaan. Datagedreven marktbewerking speelt een steeds grotere rol in het helpen oplossen van die marketing uitdagingen en wij, Company.info, helpen B2B-marketeers daar dagelijks bij. Welke ontwikkelingen er volgens ons op komst zijn en hoe die invloed gaan hebben op het B2B-marketinglandschap en dus op de B2B-marketeer?  Je leest het in deze reeks van 3 artikelen (zie hier deel 1: “Hyperpersonalisatie: “Meer dan ooit komen de ingrediënten voor succes bij elkaar” en deel 2: “Een CRM-systeem met alleen maar juiste gegevens is een utopie”). 

In dit derde en laatste deel: is datagedreven marketing niet veel meer dan een buzzword? En bepaalt AI over 5 jaar het bestaansrecht van elke marketeer? Met Vincent de Pooter, CMO, Bas Kroon, Business Consultant, Lisa Ouweltjes, Senior Content Marketeer, en Stefan van Vliet, Accountmanager Relatiebeheer.

Datagedreven marketing is meer dan een buzzword

Bas Kroon – Business Consultant

“B2B-marketeers hebben sinds de afgelopen jaren steeds meer systemen tot hun beschikking om hun werk efficiënter te doen. De uitdaging hierbij is dat er gekozen moet worden welke systemen leidend zijn en waar de waarheid ligt. 

Veel marketeers willen vaak de relevantie en waarde aantonen van het combineren van data die wordt verzameld op verschillende platforms. Denk aan CDP’s, DMP’s en andere P’s (platformen). Met deze platformen kan direct de stap naar kanalen worden gemaakt. Daardoor zit de waarde niet in het samenvatten en combineren van data, maar juist ook in het verlengen van de funnel door mogelijkheden in uitstapjes naar social media kanalen, display en andere affiliates. 

Datagedreven marketing is daarom geen buzzword maar juist een harde noodzaak om efficiënt en winstgevend B2B-marketing te bedrijven. En ja… als een bedrijf net is gestart, worden vaak leads en omzetten echt wel uit de markt gehaald. Maar… structureel winstgevende leads opleveren aan sales of juist direct converteren lukt alleen met een datagedreven aanpak die bijna precies te voorspellen is. Wij hebben klanten die nu al kunnen inschatten hoeveel leads ze de komende maand gaan binnenhalen en welke waarde die hebben. Mocht dat gedurende de maand anders lopen, dan kunnen ze analyseren welke kanalen, doelgroepen en producten ander gedrag vertonen. Met deze platformen kun je daar dan op in spelen.”

“Het wordt pas een buzzword als marketing roept: we moeten datagedreven gaan werken zonder dat ze weten waarom, waarvoor en hoe.”

Stefan van Vliet – Accountmanager Relatiebeheer

“Vrijwel alle organisaties willen marketing bedrijven op basis van data, doen dat al of willen dit intensiveren door middel van meer of betere data. Datagedreven marketing is naar mijn mening geen buzzword zolang je dit als organisatie doet op basis van de eigen interne verwachtingen en doelstellingen en je dit vastlegt in een marketingplan. Het wordt pas een buzzword als een marketeer roept: we moeten datagedreven gaan werken zonder dat ze weten waarom, waarvoor en hoe.

Benchmark je interne organisatie jaarlijks op basis van behoefte, noodzaak, capaciteit en kennis en maak van daaruit plannen. Het stelt je als organisatie in staat om jezelf jaarlijks een rapportcijfer te geven en te stellen of je daadwerkelijk aan datagedreven marketing hebt gedaan of niet.”

Vincent de Pooter – CMO 

“Een marketeer zonder data is als een timmerman zonder hamer. Zoveel essentiële stappen in je marketingproces beginnen met of worden gevoed door data. Van het analyseren van je markt bij het lanceren van nieuwe producten tot het identificeren van cross sell potentie voor een klantactivatiecampagne en het targeten van de juiste bedrijven of consumenten vanuit online marketing. En data wordt steeds belangrijker voor marketeers; het merendeel van de nieuwe marketingtools is niet meer dan een lege huls als er niet de juiste data in zit. Wat doe je met een CDP zonder met data verrijkte profielen? 

“Wat doe je met een CDP zonder met data verrijkte profielen?”

Wel hebben marketeers nog de uitdaging om hun scope van data te verbreden. Het analyseren van data in Google Analytics is maar een fractie van wat datagedreven marketing echt is. In essentie heb je als marketeer minimaal 3 typen data op je vizier. Ten eerste marktdata om bijvoorbeeld te bepalen hoe groot je markt is, welk aandeel je hebt en om te ontdekken waar kansrijk potentieel te vinden is. Idealiter is je eigen klantdata gekoppeld aan de marktdata. 

Ten tweede: audience data. Data van prospects en klanten, al dan niet verrijkt, om gericht te kunnen targeten voor het genereren van leads, upsellen van klanten, enzovoort. Hierbij is het steeds belangrijker om first party data beschikbaar te hebben voor relevant bereik. 

En ten derde: respons data. De data die inzicht geeft in het succes van branding campagnes, conversies online, klantactivatiecampagnes, enzovoort. Weet je deze data met de juiste tools te organiseren en toepasbaar te maken, dan ben je je concurrenten – aangevuld met je creativiteit – al snel een stap voor.”  

AI bepaalt over 5 jaar het bestaansrecht van elke marketeer

Lisa Ouweltjes – Senior Content Marketeer

“Marketeers die AI niet omarmen, lopen over 5 jaar heel ver achter. Dat geldt zeker voor Content Marketeers, Copywriters en SEO-specialisten. 

AI en AI-gestuurde chatbots gaan voornamelijk waarde toevoegen voor Content Marketeers en Copywriters bij het bedenken van contentonderwerpen en bij het schrijven van artikelen. Voor dat laatste blijft een chatbot vooral een goed basisstuk opleveren. Content Marketeers en Copywriters zullen nog steeds nodig zijn om een artikel authentiek te maken. Ook over 5 jaar kan een chatbot namelijk nog niet de onderscheidende factor van een merk toevoegen aan content.  

SEO-specialisten gaan ook efficiënter te werk vanwege AI-gestuurde chatbots. Zij doen het zoekwoordenonderzoek al voor hen en ze spugen kwalitatief goede teksten uit om landingspagina’s mee te optimaliseren. Ik verwacht dat hun rol straks meer verschuift naar consultant waarbij zij de onderzoeken en resultaten vanuit AI inzetten om hun klanten te helpen deze te implementeren, volgen en bij te sturen.  

“Een ding is zeker: marketeers moeten de komende jaren werken aan hun skills voor het opstellen van goede prompts.”

AI gaat ook helpen bij scherpe(re) targeting. Geef een zoekopdracht in als ‘geef mij 1.000 bouwbedrijven die ik op social media kan targeten met meer dan 500 medewerkers, gelegen in Brabant, met een plat dak en energielabel C’. Het maken van de selectie doet de chatbot voor je. Een ding is zeker: marketeers moeten de komende jaren werken aan hun skills voor het opstellen van goede prompts. Want: garbage in is garbage out.” 

Stefan van Vliet – Accountmanager Relatiebeheer

“Het bestaansrecht van een marketeer zal afhankelijk zijn van de mate waarin hij of zij AI gaat adopteren en succesvol weet te gebruiken. Maar toch vliegen moderne vliegtuigen al jaren autonoom en hebben we nog altijd 2 piloten in de cockpit aan boord die op elk moment kunnen ingrijpen…

AI hoeft geen bedreiging te zijn voor marketeers en kan zelfs kansen creëren. Je moet als marketeer straks weten welke vragen je moet stellen om de beste resultaten te krijgen. Op basis van eigen data en inzichten kan een marketeer AI juist voor hem of haar laten werken.”

Hi! Wij zijn Company.info. We gaan graag naast een B2B-marketeer staan, we kunnen je heel goed helpen met het inzichtelijk maken van je marktdomein, hoe groot het is en waar je belangrijkste nieuwe potentieel zit. Zin om eens langs te komen in Amsterdam? Of om te bellen, mailen, appen, zoomen, teamsen? We ontvangen en zien je graag!

 

Kom in contact met ons!

Company.info helpt marketeers aan uitgebreide, overzichtelijke en betrouwbare informatie voor leadgeneratie en marktbewerking. Door slim gebruik te maken van bedrijfsinformatie en tools vergroot je je markt- en klantinzicht en creëer je een 360-graden klantbeeld. Hiermee optimaliseer je je segmentatie, vind je B2B-leads met een hogere scoringskans en weet je welke bedrijven je wanneer het beste kunt benaderen en met welke boodschap. Daarmee verhoog je het aantal conversies op B2B-campagnes.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!