Belangrijke rol internet bij oriëntatie op levensverzekeringen

27 oktober 2004, 07:09

Internet neemt een belangrijke plaats in bij het oriëntatieproces van consumenten op levensverzekeringen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO onder ruim duizend huishoudens die recentelijk een offerte hebben aangevraagd voor een levensverzekering.

In de oriëntatiefase zoekt men vaak eerst informatie via internet voordat contact wordt gezocht met assurantiekantoor, bank of verzekeringsmaatschappij. Het daadwerkelijk aanvragen van een offerte voor een levensverzekering gebeurt nog nauwelijks via internet.

Aan de respondenten is gevraagd welke stap zij als eerste hebben genomen bij de ori?ntatie op een levensverzekering. Internet, zowel via zoekmachines (36%) als via sites van banken of verzekeringsmaatschappijen (22%), blijkt het belangrijkste startpunt te zijn bij de ori?ntatie. Telefonisch of persoonlijk contact, met een financieel adviseur (37%), huisbank (28%) of verzekeringsmaatschappij (17%), zijn andere belangrijke kanalen.

Als we kijken naar het distributiekanaal dat wordt gebruikt bij de offerte-aanvraag, dan blijkt dat internet slechts een marginale rol speelt: slechts ??n procent heeft de offerte via internet aangevraagd. Twee op de vijf (38%) consumenten die zich ori?nteren op het gebied van levensverzekeringen vragen offertes direct aan bij de verzekeringsmaatschappij. Drie op de tien (31%) vragen de offerte aan bij een assurantiekantoor en zeventien procent doet hetzelfde via een bank.

Kanaal waar de offerte is aangevraagd. Basis: alle ondervraagden (n=1.042)

Bron:

http://www.tns-nipo.com/

Ook gelezen bij:

http://www.mediaonderzoek.nl/

http://www.dutchcowboys.nl/

Zie ook:

Internet dient vooral als informatiekanaal

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!