B2B-marketeer, investeer eens in je personal brand

Met een sterk personal brand leer je sneller, ontmoet je gelijkgestemden en bouw je geloofwaardigheid op bij je collega's.

20 april 2023, 07:00 1369 x gelezen

“Investeren in m’n personal brand? Ik moet helemaal niks!” hoor ik je denken. “Ik heb het druk genoeg!” is er nog zo één. Toch moet er een lans gebroken worden voor je persoonlijke ontwikkeling. Niet door nóg een cursus te volgen waarvan je de kennis niet gaat toepassen. Ga alsjeblieft ook niet beginnen met een nieuwe, zeer efficiënte lifestyle die je één maand volhoudt en na een jaar helemaal vergeten bent. Nee. Stop je tijd liever in iets duurzaams: je eigen “personal brand”.

Als B2B-marketeer in loondienst ben je dagelijks bezig met het verbeteren van een merk. In kleinere B2B-bedrijven ben je vaak zelfs de enige die zich hier mee bezig houdt. De lone-wolf marketeer. Bekende pijnpunten zijn dan: het missen van sparringpartners, onzekerheid over je activiteiten en weinig draagvlak in de organisatie. Ik pink even een traantje weg, want dit heb ik zelf ook ervaren.

Laten we snel vooruitspoelen naar de schatkist onder het rode kruis. Door je personal brand op te bouwen kun je sneller leren, hulp krijgen van mensen die in hetzelfde schuitje zitten en je wint geloofwaardigheid bij je collega’s. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn hè? Laat me deze bubbel ook meteen even doorprikken. Het komt niet vanzelf aanwaaien. Het kost tijd, moeite en doorzettingsvermogen. Duidelijk? Nog niet gedemotiveerd? Mooi. Laten we dan bij het begin beginnen.

Wat is een personal brand?

Een personal brand is het zichtbaar maken van wat jij als persoon wilt uitstralen. Door actief je waarden naar buiten te brengen probeer je te beïnvloeden hoe anderen naar je kijken. Klinkt ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn. Liever niet zelfs.

Dit is ook niet alleen weggelegd voor grote LinkedIn influencers of andere hotshots. Iedereen kan laten zien wat ze belangrijk vinden en waar ze goed in zijn. Dit doe je niet alleen voor wildvreemden op social media, maar juist voor de mensen om je heen of de mensen die je om je heen wilt hebben. Collega’s, vakgenoten of de doelgroep van het bedrijf waar je voor werkt. Allemaal afhankelijk van je doel natuurlijk.

Net als met een echt merk is je eigen merk niet één ding, maar een optelsom van activiteiten. Zo kun je starten met een website, blog, artikelen schrijven, een podcast, nieuwsbrief of simpelweg je LinkedIn activiteit opkrikken. Alles om jouw overkoepelende doel te bereiken.

Bijvoorbeeld

  • Mijn doel: B2B-marketing minder eenzaam maken.
  • Hoe: Door mijn ideeën en inzichten te delen probeer ik een netwerk aan B2B-marketeers op te bouwen. Zo staan we samen sterker.
  • Waar: LinkedIn 

Waarover moet ik het dan hebben?

Veel marketeers vinden dat ze vanuit hun rol content over hun bedrijf moeten plaatsen. Marketeers hebben namelijk productkennis, een commerciële rol en weten als geen ander hoe ze de doelgroep moeten bereiken. 

Wat er dan vaak gebeurt is dat alle bedrijfsupdates als repost over de schutting worden geslingerd of de ene succesvolle installatie na de andere wordt gedeeld. Zonder toegevoegde waarde. Dat interesseert niemand wat.

Ik ben van mening dat je op je eigen profiel jouw kennis, ideeën of expertise moet delen. Iets waar je elke dag mee bezig bent of waar je oprecht enthousiast van wordt. Dit proef je namelijk in alles wat je maakt. Bijkomend voordeel: je laat je zien dat je goed bent in wat je doet. En dat doe je voor jouw bedrijf. Dus dan zullen die wel met leuke en goede mensen zoals jijzelf werken. Of niet? 

Dit draagt dus op de lange termijn bij aan je merkbekendheid.

Geef een slinger aan je vliegwiel

Met een sterk personal brand is het net alsof je je eigen bedrijf runt, maar dan laagdrempelig. Dit is ook meteen het eerste voordeel: je wordt ondernemender en gaat steeds beter begrijpen hoe je je tijd moet verdelen en soms harde keuzes moet maken. Net als een echte ondernemer.

Als marketeers worden we snel enthousiast, maar het is belangrijk om je tijd slim in te zetten. Begin dus met één kanaal en zorg dat je dat onder de knie krijgt. Zo leer je een heleboel over hoe dat kanaal in elkaar zit en wat (niet) werkt. Dit is kennis die je direct kan vertalen naar het bedrijf waar je voor werkt. 

Zodra je een beetje zichtbaarheid hebt gewonnen bouw je als vanzelf een netwerk op. Vaak zitten hier mensen tussen die misschien niet passen in je beoogde doelgroep, maar zelf ook werken aan eigen projecten. En hier komt de verrassing: hier zit de grootste toegevoegde waarde. Het gaat namelijk helemaal niet om al je nieuwe connecties of het aantal likes op een post. Je leert het meeste van het samenwerken (en soms struikelen). Werk samen aan een post, een artikel, of interview iemand, organiseer een live-sessie of webinar. Het kan niet gek genoeg. 

Het is even op gang komen, maar hiermee trek je je aan elkaar op en kom je tot een beter eindproduct. Als je eenmaal op gang bent, ben je niet meer te stoppen.

Supercharge je geloofwaardigheid

Door consistent over één onderwerp te praten en je eigen publiek op te bouwen, zul je ook opvallen bij collega’s. Zorg dat dit open besproken wordt en dat ze begrijpen waarom je het doet, zodat je scheve blikken voorkomt. 

Je kunt er namelijk van uit gaan dat onderwerpen die je openbaar bespreekt ook gelezen of op z’n minst gezien worden door collega’s. 

Dit kun je echter ook in je voordeel gebruiken. Je kunt ideeën valideren bij je publiek. Vaak krijg je nuttige feedback waarmee je het idee of de manier van presenteren kan verbeteren. 

Als je collega’s dan meekijken en je een idee wilt pitchen:

  1. Hoef je niet alles vanaf nul uit te leggen
  2. Hebben ze al een idee welke kant je op wilt
  3. Je kunt je al een zaadje planten voordat je het presenteert waardoor ze kunnen wennen aan het idee
  4. Kun je de meningen van anderen gebruiken om je argument te versterken of twijfels te weerleggen 

Begin gewoon

Eigenlijk wilde ik hier een stappenplan uitwerken om handvatten te geven hoe je kunt starten. Maar weet je wat het is? Dan maken we het allemaal al snel veel te groot. Dan klinkt het ingewikkeld, zijn er te veel opties, wordt de todo-lijst te lang en bevriezen we.

Het feit is dat ik een vrij duidelijk doel voor ogen had toen ik begon. Althans, dat dacht ik. Het doel is namelijk in de tussentijd verfijnd en steeds scherper geworden. Mijn koers en content is ondertussen al ik weet niet hoe vaak veranderd. 

Dus ga niet eindeloos nadenken over wat je wel en niet moet posten, welke series je wilt volhouden  en hoe je succes gaat meten. Begin met een doel op een bierviltje en werk dit uit naarmate je vordert. Je krijgt direct feedback van je publiek en zo kun je weer verbeteren. 

Je zult zien dat je er snel steeds beter in wordt. Zo wordt je, door te bouwen aan je eigen projecten, een betere marketeer.

Denny van Veen
Marketing Manager Benelux bij Kardex

B2B-marketing is vaak eenzaam, maar veeleisend. Als een ware Don Quichot probeer je de enorme windmolens te bestormen. Maar wie ben je zonder je side-kick Sancho Panza? Ik ben Denny, Marketing Manager Benelux bij Kardex en al 10+ jaar actief in marketing voor machinebouwers. Als B2B-marketeer ben ik actief op LinkedIn om mijn ervaringen te delen en zo kennisuitwisseling op gang te brengen tussen andere B2B-marketeers. Zo ben ik op zoek gegaan naar mijn side-kick. Dit is voor mij niet één persoon, maar een groep aan mensen, allemaal in het B2B-marketingveld. Door al deze mensen bij elkaar te brengen worden we allemaal slimmer en staan we sterker in onze schoenen.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!