Autofabrikanten VS herschikken mediabudget
Het voorjaar is in de VS het momentum voor adverteerders om upfront mediaruimte voor de komende periode in te kopen bij de TV-netwerken van ABC, CBS, etc. De recente jaren hebben telkens een aanzienlijke stijging van de tarieven laten zien. Dit heeft uiteraard te maken met vraag en aanbod. Echter een kentering is te zien bij de autofabrikanten, goed voor 1 biljoen dollar (!) aan media-inkoop bij de TV-netwerken.
Zij hebben de TV-netwerken gedreigd hun mediabudget te herschikken ten faveure van onder meer internet, indien er dit jaar opnieuw aanzienlijke tariefstijgingen worden doorgevoerd en de kwaliteit van de aangeboden mediaruimte (targeting mogelijkheden) niet omhoog gaat.
Nissan
Nissan heeft te kennen gegeven dat, ondanks dat hun 2004 budget hoger is dan 2003, men dit jaar minder upfront wil besteden en het budget meer wil verspreiden over cable TV, outdoor, online en evenementen.
Ford
Ford heeft diverse scenario’s klaar liggen om te kunnen reageren op de upfront tarieven. Ongeacht de uitkomst hiervan wil Ford de bestedingen voor Internet en direct mail verhogen. Het overall budget voor 2004 zal 10% hoger zijn dan 2003.
Toyota
Toyota wil meer toegevoegde waarde van de netwerken zien, handhaaft echter de bestedingen aan netwerken van die van 2003. Aan Internet zal meer besteed worden in 2004 dan in 2003.
GM
GM denkt hetzelfde budget upfront te besteden, dit gegeven het feit dat een groot aantal nieuwe lanceringen gepland staan. Desondanks laat de autofabrikant weten dat de ’ ride-and-drive events’ betere resultaten gaven. GM verklaart het ‘oude marketing model’ als dood en zal derhalve meer budget gaan besteden aan niet-tradionele media als evenementen en, ook hier, internet.
KIA
KIA gaat 15% van haar upfront budget besteden aan magazines, kranten, radio en promotionele evenementen.
Ben benieuwd wat de Nederlandse autofabrikanten gaan doen ten aanzien van de verdeling van hun mediabudgetten?