Articles, facts, en artificial intelligence

Artifact moet een sociale app worden die niet gebaseerd is op video maar op tekst. Of, makkelijker gezegd, een TikTok voor tekst.

6 februari 2023, 14:45 4140 x gelezen

De Week van Koot is een gecureerde nieuwsbrief die iedere week verschijnt. Het laatste nieuws over innovatie in het marketing-, marketingcommunicatie- en communicatievakgebied én wekelijkse update met ‘Nieuws met Van Alles over van Alles’. Deze week onder meer Trends in Digitale Media volgens GfK. Verder een overzicht waarbij iemand de moeite heeft genomen om per vakgebied de op dit moment beschikbare AI-tools aan te geven. En Vermeer. Natuurlijk gaat het over Vermeer.

#1 Newcom. Nationale Social Media Onderzoek

Ook dit is inmiddels een mooie traditie geworden. De laatste cijfers over het bereik en gebruik van social media in Nederland. Dus wil je weten wat de laatste stand van zaken is dan kan je hier de resultaten van het onderzoek van Newcom bekijken. De belangrijkste conclusies? Gebruik van social media is opnieuw gestegen. Met name onder de 40-plussers. Jongeren nemen afscheid van Facebook, Instagram en, heel opvallend, YouTube. Ze verplaatsen hun tijd naar Snapchat, BeReal en TikTok. Die laatste hadden we natuurlijk al zien aankomen maar nu wordt dit ook onderbouwd door de cijfers. Gelukkig is er ook dit jaar weer aandacht voor de “kleinere” platformen. Wat is overigens klein als je inmiddels een bereik van méér dan 1 miljoen gebruikers hebt opgebouwd? De conclusie van Newcom is dat Discord, Reddit en Twitch ‘blijvertjes’ lijken te zijn. Dat is gelet op de cijfers waar. Maar interessanter is de gedachte dat we te maken krijgen met een groep gebruikers die de echte kracht van “social” media aan het herontdekken zijn door de platformen te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Een beweging die van invloed gaat worden op de manier waarop communiceren.

#2 Trends in Digitale Media

Nog een oude bekende. GfK doet al jaren onderzoek naar de Trends in Digitale Media. Het originele onderzoek is niet vrij beschikbaar maar gelukkig publiceren opdrachtgevers soms wat stukjes uit dit rapport. Screenforce is een van die opdrachtgevers. Zij laten ons meekijken maar de cijfers rondom het fenomeen video. En in een iets bredere context ook wat cijfers over het bezit en gebruik van digitale apparaten. Dus als je wilt weten op welke wijze Nederland video content tot zich neemt kan je hier alle cijfers vinden. Wat de meest bekeken streamingdiensten zijn en wat we alle bekijken op de smartphone.

#3 Artifact

Gelukkig zijn cijfers een momentopname. Ze geven voor een groot gedeelte inzicht in wat er al was. Want ondertussen blijven er nieuwe initiatieven komen die weer een aanval doen op de bestaande situatie. Zo was er deze de aankondiging van Artifact. De naam is opgebouwd uit componenten van de woorden articles, facts, en artificial intelligence. Het moet een sociale app worden die in tegenstelling tot TikTok niet gebaseerd is op video maar op tekst. Of, makkelijker gezegd, een TikTok voor tekst. De app wordt gebouwd door de medeoprichters van Instagram. Artifact is dus een gepersonaliseerde nieuwsfeed die machine learning gebruikt om je interesses te begrijpen en die je artikelen met vrienden laat bespreken. Je zou er zelfs in de verte een stukje “Blendle” in kunnen zien maar dan in een meer sociale context. Het idee van personalisatie is natuurlijk niet echt nieuw maar tot op heden heeft nog niemand in de wereld van het nieuws de killerapp voor gevonden. Dus wie weet is dit de magic tool.

#4 Barnes & Noble

Ooit was het de grootste boekhandelsketen van de wereld. En toen…. kwam Amazon. En inmiddels zijn er tal van andere initiatieven in het landschap van het gedrukte woord. Denk maar aan de audioboeken van Apple die worden ingesproken met een synthetische stem. Toch is er ook goed nieuws te melden over Barnes & Noble. Positief nieuws zelfs. Want het gaat goed met de fysieke boekenketen. En de reden is minstens zo positief. Geen nieuwe technologie. Geen unieke vinding op basis van een algoritme. Geen nieuwe e-reader. Nee, niets van dat alles. De echte reden is net zo simpel als geloofwaardig. De liefde voor het vak. De man die dat allemaal mogelijk heeft gemaakt is James Daunt. Hij had dat al een keer gedaan bij Waterstones, een worstelende boekhandelsketen in Groot-Brittannië, maar inmiddels mag hij deze ook op zijn Palmares bijschrijven.

#5 AI-toepassingen

Als we het over AI hebben dan gaat de discussie vaak over Chat-GPT en de toepassingen over beeldgeneratie via bijvoorbeeld Dall-E. Maar er is natuurlijk veel meer. En soms ook nog in specifieke toepassingen voor een vakgebied. Dit is een mooi overzicht op Github waarbij iemand de moeite heeft genomen om per vakgebied de op dit moment beschikbare AI-tools aan te geven. En als je dit overzicht ziet dan krijg je een beetje een idee van de wereld achter de inmiddels wat bekende tools. Die zijn slechts de frontrunners in een explosie van toepassingen op werkelijk ieder terrein en domein.

#6 Microsoft Bing en GPT4?

En dan was er deze week het bericht waarop we allemaal al een tijdje wachten. Microsoft’s zoekmachine Bing staat op het punt om in de komende weken een snellere en rijkere versie van ChatGPT, beter bekend als GPT-4, in zijn product op te nemen. De nieuwste software van OpenAI is veel sneller dan de huidige versie en de antwoorden zijn gedetailleerder. Dus twee vliegen in één klap. Een betere versie van GPT namelijk GPT4 en de toepassing in een zoekmachine. Dus is het niet zo vreemd dat Google deze week ook met nieuws kwam over chatproducten op basis van kunstmatige intelligentie. Ze omvatten een nieuwe chatbot en een mogelijke manier om deze te integreren in een zoekmachine. De chatbot die een antwoord moet worden op ChatGPT heeft de mooie naam “Apprentice Bard”. Deze bot wordt momenteel getest door de medewerkers van Google.

#7 Social Media cringe

Wat zijn de dingen die we vandaag doen die gênant zullen zijn voor onze toekomstige zelf. Welke dingen die we nu doen zorgen straks voor koude rillingen als we terugkijken op de vroege jaren 2020? In dit verhaal van de New York Times kijken meer dan 30 mensen uit de academische wereld, de modewereld, de media, de kunsten en het bedrijfsleven vast terug op nu. Op een dag, misschien heel snel, zeiden veel van deze voorspellers, zullen we blozen als we ons herinneren hoe we naar likes op sociale media hebben gevist of onze meest persoonlijke gedachten (en foto’s) met vreemden hebben gedeeld. Maar ons online gedrag was slechts een van de vele gewoonten en trends die werden aangehaald door degenen die even de tijd namen om te voorspellen wat ons in de toekomst beschaamd zal maken. Toekomstige cringe-momenten voelen zeker minder gênant als je weet dat je niet de enige bent die ze heeft.

#8 Vermeer

Wat is dit mooi. En ja, ik ben enigszins gebiased. Want noem alleen al de naam van Stephen Fry en je hebt al mijn aandacht. Wat is er aan de hand? Het Rijksmuseum opent op 10 februari een overzichtstentoonstelling van Johannes Vermeer. En voor dit project is er natuurlijk ook een ondersteunende digitale variant beschikbaar. Maar hoe maak je zo’n verhaal nu minstens zo spannend als de vertoning van de echte werken? Dan heb je om te beginnen geld nodig. Want iemand inhuren als Stephen Fry kost echt wel een paar eurootjes. Maar als je dan vervolgens een aantal digitale rondleidingen begeleid met de zachte tonen van de eerdergenoemde Fry kan het effect niet uitblijven. Natuurlijk kan je ook met behulp van de interface je eigen collecties van werken uit de collectie samenstellen. Een ultiem voorbeeld hoe digitale curatie kan worden ingezet om iedere bezoeker echt zijn eigen pad door het werk en het leven van de kunstenaar te laten beleven.

#9 Content Briefing

Het is niet de eerste keer dat we in deze update een mooi format meenemen voor een content briefing. Dus het feit dat we er weer een opnemen moet eigenlijk wel betekenen dat het van een uitzonderlijk niveau is. Deze gids behandelt alles wat ze bij Keyword Insights AI hebben geperfectioneerd gedurende het afgelopen decennium. Dus doe er je voordeel mee. De gids staat vol met slimme en toepasbare voorbeelden hoe je tot een goede content briefing kunt komen.

#10 Microsoft maakt het nog makkelijker

Vanaf 21 februari is er een nieuwe “multi-channel” marketingstrategie beschikbaar via Microsoft. In essentie komt het hierop neer. Je geeft Microsoft je campagne doelstellingen, je levert wat materiaal aan en zij doen de rest. Gaat dit echt werken? Microsoft denkt van wel. Volgens de eigen tests van het bedrijf bezoeken gebruikers die een advertentie zien op zowel het zoeknetwerk als het doelgroepnetwerk een site 2,6 keer meer en converteren ze 6,6 keer meer. Time will tell. Het klinkt in ieder geval extreem eenvoudig.

# Kijktip: It’s magic Time

Met dank aan de mannen van de Podcast over Media voor de tip kan ik iedereen die even terug wil gaan naar de beginperiode van, wat we toen omschreven als, “interactieve communicatie”, aanraden om naar deze documentaire te kijken van het bureau magicminds. De opening van de het nieuwe pand aan de Prins Hendrikkade markeert het begin van een prachtig tijdsbeeld zo rond het begin van 2000. Hoe investeerders miljoenen guldens inbrachten in een tijd die niet eens kon worden tegengehouden door de hemel. Of toch wel?

Tot over twee weken!

 

 

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!