A.P. start multimediale nieuwslijn voor jongeren
Het bereiken en vasthouden van 18 tot 34 jarigen is een gigantisch probleem voor de hedendaagse nieuwsindustrie. Het 157 jaar oude ‘Associated Press’ gaat de uitdaging aan met een speciaal op deze doelgroep toegesneden nieuwsdienst.
Het nieuwe initiatief, dat de naam ASAP (uitgesproken als ‘eej, es, eej, pie’) meekreeg, bedient haar publiek met artikelen en “experiences” in multimediale formats vol audio (podcasts), video, blogs en SMS. De 37-jarige eindredacteur gaat hiervoor A.P.‘s journalisten aansporen om hun verslagen te voorzien van audio- en videoclips, die ze zelf – on the spot – kunnen opnemen.
Het USP van A.P. is haar wereldwijde karakter:
“While bloggers often write about domestic events, rarely do they venture out to report firsthand on the outside world. The A.P.‘s ability to do this could underscore for readers the strength of traditional news organizations that can afford to base reporters around the world.”
… maar dat moet natuurlijk wél op een andere manier gebracht worden:
Both Mr. Anthony and Ms. Gersh said they learned through focus groups and prototypes that young readers want a sophisticated view of the world and they want to be engaged. They said ASAP would use the word “you” more in its articles but would maintain A.P. standards.
“We want to bring people closer to the news and closer to their world, and we do that by recognizing that there are real people who are gathering the news; they aren’t simply automatic fact-gatherers,” said Mr. Anthony, who was a foreign and national correspondent for The A.P.
“We’re pushing the envelope in terms of some of the things The A.P. has done, but we’re maintaining A.P. values, not being biased, getting our facts right, being fair, giving people their say,” he added. “But the fact is, some of what resonates the most with this audience is not necessarily traditional journalism, and so it will be a hybrid.”