Angelique Schouten (Cloudtract): “Geen geld over de balk voor ongebruikte contracten”
Vrijwel elk MKB-bedrijf krijgt ermee te maken: je betaalt voor diensten die je niet langer gebruikt. Het tijdig opzeggen van een contract is vaak het probleem. Ook Angelique Schouten kreeg hiermee te maken. Het bedrijf waar zij werkzaam was, betaalde jaarlijks keurig voor ANP Perssupport, maar het laatste eigen persbericht was jaren geleden verstuurd. Toen er wederom 40.000 euro moest worden afgerekend voor een softwarepakket van Oracle terwijl het de wens was om over te stappen, was de maat vol. “Hier moeten we wat voor vinden”, was de overtuiging.
De oplossing lag voor de hand: een systeem waarin je al je contracten invoert en waar je met meerdere mensen toezicht op kunt houden. Desgewenst krijg je een alert wanneer de opzegdatum nadert. Die alerts kunnen ook aan specifieke personen worden toegewezen. Eenvoudig, maar doeltreffend.
Zo eenvoudig dat je je afvraagt of dit er niet al was. “Je hebt hele geavanceerde softwareoplossingen. Die zijn vaak onderdeel van een ERP-systeem, die kosten ontzettend veel geld. Die hebben heel veel toeters en bellen en om ze te begrijpen moet je vaak een dikke manual door. Dat is gewoon niet wat we wilden. Daarnaast heb je de optie te kiezen voor een systeem met veel functionaliteit, waarvoor je dan per gebruiker een licentie fee moet betalen. Voor een bedrijf met tachtig mensen, zoals dat van ons, betekent dat veel geld. Dus dat was het ook niet.” Uiteindelijk werd gekozen om het zelf te bouwen. Ruim een jaar later was Cloudtract een feit.
“Hoe meer functionaliteiten hoe moeilijker en complexer het wordt”
“Eén van de belangrijkste zaken is dat wij het heel simpel houden, geen toeters en bellen, geen vergaande integratie met workflowsystemen. Het moet gewoon zijn doel dienen en dat is een opslagfunctie en de alerts. Die simpelheid proberen we overal in door te voeren, want hoe meer functionaliteiten hoe moeilijker en complexer het wordt”, aldus Schouten.
Zij is ervan overtuigd dat het voor de kleinere MKB-bedrijven, tot circa 200 werknemers, een interessante oplossing biedt. De grote ingewikkelde systemen zijn simpelweg te duur. Een eenvoudig, gratis tooltje op maat is dan een perfecte oplossing. Het past volgens Schouten ook in een trend: niet langer kiezen voor een one-stop-shop, maar veel kleine werkelijk noodzakelijke tooltjes die dan onder de paraplu van bijvoorbeeld Slack gemanaged kunnen worden.
“Slack is dan de schil, de paraplu. Ik denk dat die schillen alles gaan combineren tot één overzicht, maar daardoor heb je wel flexibiliteit in je bedrijf. Je kunt zowel de schil als de onderliggende apps vervangen. Je kiest gewoon voor zowel de schil als de onderliggende apps voor de best in class.”
Een logische ontwikkeling aldus Schouten. “Innovatie en technologische ontwikkelingen gaan zo hard. Wil je dat op het hele spectrum aanbieden, is dat gewoon heel lastig.” Zelfs bestaande one-stop-shops als bijvoorbeeld Exact of Avas richten zich meer en meer op losse apps. “Zij hebben van die app stores waar al die integraties en apps in beschikbaar komen. Zij waren eerst die one-stop-shop en nu focussen zij zich op die integratiepartijen. Dus ook die traditionele partijen zijn zich aan het herontdekken.”
“Het doel is 15 tot 20.000 gebruikers eind dit jaar”
Naast haar werk voor Cloudtract is Schouten ook nog werkzaam voor softwarebedrijf Ohpen, verantwoordelijk voor de eerste bankingoplossing ter wereld in de cloud. “Wij hebben de hele achterkant van een bank opnieuw gebouwd op basis van de nieuwste technieken en dat rollen wij nu internationaal uit.”
In 2016 zal er als het goed is een kantoor in Londen worden geopend. “We hebben in Nederland twee verzekeraars en een bank en we gaan nu de internationale stap zetten. Het is de bedoeling dat we binnen vijf jaar in tien landen uitrollen.” De weekenden vult Schouten samen met haar man door reviews te schrijven voor hun eigen platform Sportz Guru. Daarbij worden de sporthospitalitypakketten, heel populair bij consumenten in Duitsland en Engeland, onder de loep genomen. Waarbij geld wordt verdiend door consumenten te helpen bij het boeken van een pakket en een kickback op de hotelboekingen die daaruit voort vloeien.
Schouten lijkt daarmee de regel dat een startup 100% focus behoeft te doorbreken. Dat dat niet ideaal is geeft ze zelf grif toe. “Twee fulltime jobs is wat te enthousiast, dus er is hulp nodig. Dus als er nog mensen zijn die zich geroepen voelen om een startup groot te maken, laten die zich alsjeblieft melden.”
Waarmee ze lijkt te kiezen voor haar baan bij Ohpen. Iets dat Schouten tegenspreekt: de roep om hulp bij Cloudtract is ingegeven door een duidelijke behoefte. Het is eenvoudig om daar een buitenstaander voor in te zetten. Het doel blijft helder. “Over een jaar hoop ik dat er tussen de 15.000 en 20.000 bedrijven gebruik maken van Cloudtract. En ik hoop dat we dan ons verdienmodel hebben geïmplementeerd.”
Daarbij gaan de gedachten op dit moment uit naar een freemium-model met geavanceerde functionaliteiten in een betaald pakket.