Feestdagenmarketing het hele jaar door

Vijf tips om ‘Holiday Marketing’ het hele jaar succesvol in te zetten

5 december 2022, 11:00 1152 x gelezen

Black Friday, Sinterklaas, Kerstmis, Valentijnsdag, Koningsdag, Moederdag, Vaderdag, Juffen- en Meesterdag. Wat hebben deze dagen gemeen? Naast dat ze populaire (internationale) feestdagen zijn, bieden ze ook uitgelezen promotiemogelijkheden. Bedrijven en winkels die kleding, gadgets, boeken, parfums of andere producten verkopen die als cadeau kunnen worden gegeven, bloemisten en zaken die helpen bij een feestelijke aankleding hebben de mogelijkheid om hun producten of diensten rondom deze dagen onder de aandacht te brengen. We noemen deze promotionele acties ook wel Holiday Marketing, of in goed Nederlands ‘seizoensmarketing’, waarbij een marketeer zich moet afvragen op welke feestdagen de focus ligt voor optimaal gebruik van zijn/haar marketingbudget.

Maar wat ís ‘holiday marketing’? Holiday Marketing of seizoensmarketing is het gebruik van kanalen en tactieken om een merk, product of dienst intensief te promoten rondom een specifieke feestdag. Bij seizoensgebonden marketingcampagnes gaat het om speciale aanbiedingen die consumenten graag willen hebben. Branding is een belangrijk onderdeel van seizoensmarketing. Het stelt bedrijven in staat om de bekendheid van hun merk te vergroten, samen met de buzz die natuurlijk rond een feestdag of evenement hangt. Klassieke voorbeelden zijn de inhakers op Koningsdag, Sinterklaas en het WK voetbal en laten we de kerstreclames van de Nederlandse supermarkten en e-commerce-aanbieders niet vergeten!

Merken kunnen allerlei kanalen, strategieën en tactieken gebruiken voor seizoensmarketing. Hier gelden geen vaststaande regels, maar met deze vijf tips kunnen bedrijven het succes van Holiday Marketing aanzienlijk vergroten.

1 Consumenten winkelen doelgericht voor de feestdagen

Consumenten die voor een feestdag aankopen gaan doen, hebben een specifiek doel voor ogen. De typische aankopen voor bijvoorbeeld Moederdag zijn anders dan die voor Valentijnsdag. Marketeers stemmen hun campagneboodschap en hun benadering daarop af. Voorafgaand aan de feestdagen zijn consumenten dus zeer gericht op hun winkeldoelen. Het is niet zomaar wat rondneuzen – mensen zijn op zoek naar cadeaus, ideeën en aanbiedingen, die aan hun behoefte voldoen. Marketeers kunnen hier rondom de feestdagen hun voordeel mee doen.

Tip 1: De meest eenvoudige manier om inzicht in de koopintentie van consumenten te krijgen, is het analyseren van data. Er zijn veel bronnen beschikbaar die inzicht geven in winkeltrends en -patronen. Een voorbeeld hiervan is de website Holiday and Seasonal Trends van de National Retail Federation, die voortdurend wordt bijgewerkt en veel informatie biedt over nieuwe en nuttige gegevens over consumenten.

2 Consumenten staan open om nieuwe merken en producten te ontdekken

Vooral mensen die voor de feestdagen winkelen staan erg open om echt iets verrassends te kopen. Ze zoeken actief in de hoop het perfecte cadeau, de beste prijs of de meest verleidelijke aanbieding te vinden. Met een proactieve aanpak die zorgt voor een top-of-mind positie bij de consument kunnen marketeers trends benutten en deze omzetten in een krachtige boodschap van hun merk. De feestdagen zijn het uitgelezen moment om creatieve ideeën aan te boren en campagnes te organiseren die opvallen in een overvolle markt. Een “20% korting-aanbieding” is leuk, maar niet bijzonder en zal niet echt de aandacht van de consument trekken. In plaats van het aannemen van een passieve houding moeten marketeers zoeken naar nieuwe manieren om de aandacht voor hun koopwaar te trekken.

Tip 2: Native advertising is een uitstekend manier om de aandacht van het publiek te trekken als ze op zoek zijn naar iets nieuws. Native ads zijn niet opdringerig en volledig geïntegreerd in de look en feel van de webpagina waarop ze verschijnen en zorgen voor een eersteklas gebruikerservaring en een maximale betrokkenheid. Bovendien verschijnen native advertenties op sites van bekende en betrouwbare uitgevers en dat vertaalt zich in grote betrokkenheid van consumenten en grotere kansen op leadgeneratie van hoge kwaliteit. Marketeers kunnen zelfs de targeting aanpassen en verfijnen om hun ideale doelgroepen te bereiken. In deze gids is alles te lezen over het opzetten van native advertentiecampagnes.

3 Marketing voor de feestdagen begint meestal vroeg

Een van de valkuilen bij het opzetten van campagnes is om die pas op het laatste moment te starten. Afgezien van extra stress bij het starten van campagnes vlak voor de feestdagen betekent het ook dat bedrijven klanten missen die hun aankopen zo vroeg mogelijk willen doen.

Maar dit is niet altijd een harde regel. De uitverkoop op Black Friday begint meestal vroeg en consumenten kunnen wekenlang van tevoren zoeken naar de beste aanbiedingen – het is dus een goed idee om ook de campagne vroeg te starten. Aan de andere kant begint het winkelen op Valentijnsdag heel dicht bij of op de dag zelf, dus zelfs als een bedrijf laat start met een campagne, kunnen ze hun doelgroep nog laten profiteren van last-minute acties. Zoals alle digitale marketingactiviteiten vereist seizoensmarketing een degelijke planning en voldoende tijd om de campagnes geleidelijk te optimaliseren.

Tip 3: Er is echt geen reden om te wachten – marketeers beschikken over alle data, dus plan dienovereenkomstig en vooraf.

4 Holiday Marketing is vaak lokaal (maar niet altijd)

Sommige feestdagen worden wereldwijd gevierd, denk aan Valentijnsdag. Andere feestdagen hebben een lokaal karakter, zoals Moederdag en Vaderdag, die overigens per land op verschillende data vallen. Afhankelijk van de locatie en het soort bedrijf horen marketeers hiermee rekening te houden bij de aanpak van seizoensmarketing. Bij een wereldwijd beschikbaar aanbod, of het nu een download is of een internationale bestelling, campagnes moeten hierop worden aangepast en gericht zijn op de juiste locatie.

Tip 4: het lokaliseren van seizoensmarketingcampagnes bestaat uit het aanpassen van de berichtgeving, het vertalen van content, het gebruik van geschikte afbeeldingen of het aanpassen van het aanbod aan lokale markten, denk aan prijzen of kortingen. Meer informatie over het lokaliseren en wereldwijde marketing is hier te lezen.

5 Het plannen van Holiday Marketing kan het hele jaar door

Zoals gezegd: alle marketingdata zijn van tevoren bekend, dus er is geen reden om tot het laatste moment te wachten met het opstarten van een campagne. Het is verstandig om te kijken naar seizoensgebonden marketing als een manier om gedurende het gehele jaar door een feestdagenbuzz op te bouwen. Specifieke zoekwoorden verbeteren de vindbaarheid in zoekmachines rondom de feestdagen. Het is belangrijk om budgetten en advertentie-uitgaven goed af te stemmen op de seizoenscampagnes. Als het product of dienst niet populair is tijdens de wintermaanden, dan is het beter meer budget beschikbaar te stellen voor zomercampagnes (een inkoppertje).

Tip 5: Zelfs wanneer bedrijven zich richten op seizoensmarketing, is het een goed idee om deze activiteiten goed in te passen in het grotere marketingplaatje.

Gids voor Holiday Marketing: Maand voor maand

Omdat niet alle feestdagen relevant zijn voor iedere markt of locatie, is het voor bedrijven belangrijk om zich te concentreren op de feestdagen die de beste mogelijkheden bieden om de product en diensten onder de aandacht te brengen.

Ernst Dirkzwager
Head of Sales Benelux bij Outbrain

Ernst Dirkzwager is sinds juli 2022 Head of Sales Benelux bij Outbrain, een toonaangevend aanbevelingsplatform voor het open web. Dirkzwager optimaliseert met zijn team en partners oplossingen voor Native Advertising, waarmee adverteerders en agencies in staat zijn hun KPI’s te behalen op het gebied van branding, awareness, ROAS en Cost per action. Dirkzwager heeft ruim vijftien jaar ervaringen in de wereld van online advertising strategie en contextueel adverteren.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!