Alles vertraagt in 2023, behalve de ad spend op TikTok

TikTok ligt al tijden onder vuur wegens privacyschendingen. Het weerhoudt "de markt" er niet van fors te investeren in advertising op het sterk groeiende social platform.

27 maart 2023, 11:00 1623 x gelezen

WARC Media voorspelde vorige week voor 2023 dat alle productcategorieën de advertentie-investeringen op TikTok gaan verhogen. De technologie- en elektronicasector zal de adspend zelfs met 14,3% opschroeven tot 2 miljard dollar. Volgens het Future of Media rapport van WARC is 75% van de marketeers van plan dit jaar hun advertentie-uitgaven op TikTok te verhogen.

Alex Brownsell, Head of Content, WARC Media, zegt in de aankondiging van het rapport vorige week:

“TikTok speelt een steeds grotere rol in cultuur over de hele wereld (lees ook zeker de columns van Sander Duivestein, MvdB). Het potentiële advertentiebereik bedraagt ​​1,05 miljard, inclusief 409,1 miljoen gebruikers van 18 tot 24 jaar. In 2022 was TikTok volgens gegevens van Sensor Tower voor het derde achtereenvolgende jaar de meest gedownloade app ter wereld. Het verticale videoformaat op volledig scherm is de voedingsbodem voor copycat-producten als YouTube Shorts en Instagram Reels.”

15,2 miljard dollar aan wereldwijde advertentie-inkomsten voor TikTok

WARC verwacht vertraging op de digitale advertentiemarkt, en TikTok trotseert de trend omdat groei dit jaar doorzet. Volgens de laatste prognose voor advertentie-uitgaven van WARC Media zal TikTok in 2023 £ 15,2 miljard aan advertentie-inkomsten bereiken, een stijging van 51,7% en een upgrade van bijna $ 2 miljard ten opzichte van de prognose van vorig jaar.

Alle productcategorieën verhogen investeringen in TikTok advertenties

“TikTok is van groot voordeel geweest voor marketeers die ervoor kozen om budgetten opnieuw in evenwicht te brengen in het licht van mediafragmentatie”, analyseert WARC. De voorspelling is, dat alle categorieën de advertentie-investeringen op TikTok in 2023 zullen verhogen, inclusief sectoren die naar verwachting een algemene daling van de advertentie-uitgaven zullen zien, zoals auto’s en frisdranken.

Elk van de top vijf bestedingscategorieën: technologie en elektronica (2 miljard USD), toiletartikelen en cosmetica (1,8 miljard ), detailhandel (1,7 miljard ), kleding en accessoires (1,7 miljard) en telecom en nutsbedrijven (1,5 miljard) zal naar verwachting laten zien dat hun gecombineerde jaarlijkse uitgaven aan TikTok in 2023 de 8,5 miljard USD overschrijden. In andere categorieën zal de groei bescheidener zijn.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!