AH verliest marktaandeel
Het marktaandeel van supermarktketen Albert Heijn is hard aan het zakken, blijkt uit de supermarktmonitor van marktonderzoeksbureau GfK.
In het tweede kwartaal van dit jaar had de keten 22,1 procent van de markt in handen. Een jaar eerder was dat nog 24,5 procent. Elk procentpunt marktaandeel betekent op jaarbasis een omzet van circa 250 miljoen euro. Albert Heijn had in het eerste kwartaal een marktaandeel van 22,8 procent, tegen 24,7 een jaar eerder.
Ook Laurus (Edah, Konmar, Super de Boer) zag het aandeel fors dalen. Vooral door het afstoten van vestigingspunten zakte het aandeel van Laurus in het tweede kwartaal van 20,8 naar 17,2 procent.
Albert Heijn wil niet reageren op de cijfers. Een woordvoerster wil alleen kwijt aan het ANP dat het marktaandeel door het jaar heen aanzienlijk fluctueert. ?Het vierde kwartaal is traditioneel het beste voor Albert Heijn.’
De grote winnaars in de supermarktwereld zijn Superunie en de goedkope supermarkten Aldi, Lidl en Dirk van den Broek. Superunie groeide in aandeel van 21,5 procent naar 23,7 procent. De winkels van Dirk van den Broek waren goed voor een stijging in het tweede kwartaal van 6,6 procent naar 7,4 procent. Lidl klom van 2 procent naar 3,9 en de Aldi van 8,5 procent naar 9,9.
Bron:
Het succes van Aldi
Theo en Karl Albrecht, de grondleggers van Aldi, behoren met een geschat vermogen van 25,6 miljard dollar tot de rijksten der aarde.
Het begon allemaal na de Tweede Wereldoorlog, toen de broers het winkeltje van hun moeder overnamen. Langzamerhand bouwden ze een kleine winkelketen op. Klanten werden gelokt met een basislevensmiddel dat tot op heden concurrentieloos goedkoop wordt verkocht: boter. In 1961 wordt de keten van inmiddels 300 winkels om nog altijd onduidelijke redenen gesplitst: Karl krijgt de winkels zuidelijk van het Ruhr-gebied, Theo de noordelijke. Ondanks enkele verschillen, onder meer in bedrijfsvoering en bedrijfsklimaat, zijn beide ketens uitermate succesvol. De totale omzet wordt momenteel in Duitsland op zo’n 25 miljard, wereldwijd op 39 miljard euro geschat.
Waaraan dankt Aldi zijn succes? Is een winkel met nauwelijks merkproducten en een beperkte keuze, die zijn 600 à 700 artikelen vanuit pallets en dozen verkoopt en die services als creditcardbetalingen of thuislevering stelselmatig weigert, niet gedoemd te mislukken? Niet als je Aldi heet. Service is volgens Aldi de doodsteek voor discounting. Dus concentreert het bedrijf zich op het wezenlijke: kwaliteit voor een gunstige prijs. Daaraan worden geen concessies gedaan. De kwaliteit wordt constant getest en gecontroleerd, en zonodig worden artikelen geretourneerd aan de leverancier.
Ook eenvoud maakt het verschil. In tegenstelling tot concurrenten heeft Aldi absolute beslissingsbevoegdheid. De broers gaan consequent hun eigen weg. Ze groeien organisch, houden het assortiment overzichtelijk, en zien af van weelderige schappen ten gunste van de hoogste kwaliteit voor voordelige prijzen.
Bron:
Wirtschaftswoche
Het marktaandeel van Albert Heijn is in het tweede kwartaal 2003 teruggelopen tot 22,1%. In dezelfde periode vorig jaar had de grootgrutter nog 24,5% marktaandeel. Een procentpunt marktaandeel is goed voor een omzet van zo`n 250 miljoen euro omzet op jaarbasis. Laurus, (Konmar, Edah en Super de Boer) zag het aandeel ook fors dalen. Vooral het afstoten van vestigingspunten was debet aan de daling van Laurus van 20,8 tot 17,2% marktaandeel.Winnaars zijn Superunie, die aan supermarkten Deen, Dekamarkt en Sperwer levert en de goedkope supermarkten Lidl, Aldi en Dirk van den Broek. Het aandeel van Superunie steeg van 21,5 tot 23,7%. Dirk van de Broek zag het marktaandeel van 6,6% tot 7,4% toenemen. Lidl steeg van 2 naar 3,9% en Aldi komt nu op 9,9% marktaandeel, tegen nog 8,5% in dezelfde periode vorig jaar. Een woordvoerster van Albert Heijn laat weten niet te willen reageren op de cijfers. Wel laat zij weten dat ook AH tegenwind van de economische ontwikkelingen ondervindt. Daarnaast zijn klanten van AH minder trouw de laatste tijd.
Bron:
De Telegraaf p. 1 en 2, 1/7 p.