Adverteren via Twitter – schieten met scherp

27 januari 2022, 14:00

Voor branding of activatie; Twitter biedt nog immer behoorlijk verfijnde segmentatiemogelijkheden

Veel mensen denken dat Twitter een wat ondergesneeuwd kanaal is en dus minder populair om via te adverteren. Niet is minder waar. Het Nationale Social Media Onderzoek 2021 wijst uit dat er 2.900.000 gebruikers zijn in Nederland en 42% daarvan gebruikt het Twitter-platform dagelijks. Twitter heeft veel targeting opties die wellicht interessant zijn In dit blog lees je welke mogelijkheden er zijn en hoe je deze kunt inzetten.

Noot van de redactie: In de prehistorie van Marketingfacts werd ein-de-loos geschreven (en gediscussieerd) over Twitter en de mogelijkheden van Twitter als advertentiekanaal om marcom-boodschappen weg te zetten. In de afgelopen jaren liep die belangstelling wat terug, maar of dat terecht is. Tijd voor een heads up!

Op Twitter is het mogelijk om gericht te targeten op Demografie, Aangepaste Doelgroepen en Doelgroepkenmerken.

Demografie

  1. Targeten op gender

Via Twitter is het mogelijk om te targeten op gender, er is keuze tussen ‘alle’, ‘vrouwen’ of ‘mannen’. Twitter maakt gebruik van het gender dat gebruikers invullen op hun profiel, en maken gebruik van soortgelijke accounts om in te schatten welk gender zij hebben gebaseerd op hun profiel.

  1. Leeftijd

Er is een mogelijkheid om alle leeftijden te targeten maar ook om een leeftijdscategorie aan te geven, vanaf 13 jaar en ouder. Twitter maakt gebruik van de leeftijd die is ingevuld op het profiel van de gebruikers. Gebruikers waarvan geen leeftijd bekend is, worden geschat door middel van hun interesses en de gebruikers die ze volgen.

  1. Locatie

Via Twitter ben je verplicht om te targeten op locatie. Dit kan voor; landen, regio’s, steden en postcodes. Twitter’s Geo Targeting is gebaseerd op de actuele locatie én de recente locatiehistorie van gebruikers. Ze gebruiken hiervoor onder andere het IP adres en GPS signaal.

Tip: Als je wilt targeten en je hebt ‘Nederland’ en ‘Rotterdam’ aanstaan, dan bereik je alsnog heel Nederland. Als je heel specifiek wilt targeten is het belangrijk om alleen die specifieke locatie te selecteren.

  1. Taal

Deze targeting-optie geeft je de mogelijkheid om meerdere talen te gebruiken tijdens het adverteren. Twitter maakt gebruik van de taal die gebruikers ingesteld hebben en welke talen zij vaak gebruiken op hun profiel. Op dit moment kun je uit 46 talen kiezen.

  1. Apparaten (Devices)

Dit kan je gebruiken om het mobiele publiek te bereiken met relevante berichten. Gericht op mensen op basis van het type mobiel apparaat dat ze gebruiken, het besturingssysteem voor hun apparaat en/of de mobiele provider. Ook is er de mogelijkheid om gebruikers met nieuwe apparaten of een nieuwe provider te bereiken. Als je gebruik maakt van app installaties en app re-engagements is er ook de optie om te targeten op gebruikers die Wi-Fi gebruiken.

‘En’ targeting

Alle demografische targetingmogelijkheden zijn zogeheten ‘En’ targeting-types. Alle opties die je kiest worden gerespecteerd. Bijvoorbeeld:

‘Mannen’ tussen de ‘21 en 34’ in ‘Utrecht’ die ‘Engels’ en ‘Nederlands’ spreken.

Dan worden ook daadwerkelijk alleen mannen bereikt tussen de 21 en 34 die Nederlands en Engels spreken in Utrecht, die ook aan je zoekwoorden of interessetargeting voldoen, bereikt. Let wel op met deze functie; het kan er sneller voor zorgen dat je publiek kleiner wordt.

Aangepaste doelgroepen

Met aangepaste doelgroepen target je je bestaande volgers en klanten om zo relevante remarketing campagnes te creëren. Dit doe je door je eigen CRM-lijsten te uploaden. Er zijn 3 soorten aangepaste doelgroepen:

  1. Lijsten – gebruik lijsten om specifieke gebruikers te targeten, bijvoorbeeld door een lijst met e-mails te uploaden, of een lijst van @ gebruikersnamen om relevante influencers te targeten.

  2. Website Activiteit – Bereik de mensen die recent je website hebben bezocht, deze data kan je via Twitter’s website-tag verzamelen.

  3. App Activiteit – Bereik groepen die specifieke acties hebben ondernomen in je app. Bijvoorbeeld dat ze de app geïnstalleerd hebben of zich hebben aangemeld. Deze data kan je laten verzamelen als je een third-party mobiele conversietracker aan je Twitter-account hebt gekoppeld.

Targeting/doelgroep kenmerken

Het is mogelijk om targeting-kenmerken te gebruiken om te targeten maar dit is optioneel. Je kan het gebruiken om zo gerichter te targeten en zo meer uit je campagne te halen. Dit kan door middel van:

  1. Trefwoordanalyse – Twitter raadt aan om tenminste 25 relevante zoekwoorden toe te voegen aan je campagne. Je kunt hier kiezen voor ‘add’ (toevoegen) of ‘exclude’ (uitsluiten). Met add kun je iemand targeten die getweet heeft met het zoekwoord, of een interactie heeft gehad met een Tweet die het zoekwoord bevat die je geo-, taal-, apparaat- en gender-targeting heeft.

Met exclude kun je gebruikers die een Tweet hebben geplaatst met het gekozen zoekwoord, of een interactie gehad hebben met dit zoekwoord, niet meenemen in je targeting. Als je teveel zoekwoorden uitsluit is de kans groot dat je doelgroep te klein zal worden.

  1. Volger Look-alikes – Met volger look-alikes is het mogelijk om mensen te targeten die vergelijkbare interesses hebben met de volgers van een specifiek account. Je kunt bijvoorbeeld een @/bedrijfsaccount gebruiken om mensen te targeten die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in adverteren op Twitter. Tip: Twitter adviseert om ongeveer 30 @/handles per campagne te gebruiken die het best passen bij je bedrijf.

  2. Interesses – Je kunt gebruikers targeten op basis van interesses, je kunt hier kiezen tussen 25 interessecategorieën en 350 subonderwerpen. Deze interesses worden gebaseerd op verschillende signalen; wie ze volgen, wat ze retweeten, klikken, tweeten en meer. Tip: Targeten op interesses is het meest effectief wanneer je interesses kiest die rechtstreeks aansluiten bij de Tweets en advertenties in je campagnes. Twitter raad aan om niet meer dan 10 subonderwerpen toe te passen in een campagne.

  3. Films en tv-shows – Met deze optie is het mogelijk om gebruikers te targeten die zicht uiten over tv-programma’s en films, voor, tijdens en na een uitzending.

Zo kunnen netwerken en merken makkelijk Tweets promoten bij mensen die zich hiermee bezighouden.

  1. Evenementen – Vanaf 2 weken voor en 3 weken na een evenement kun je deze evenementen targeten om zo interesse te genereren.

  2. Gespreksonderwerpen – Met gesprekstopics kan je snel doelgroepen targeten op basis van gesprekken waaraan ze actief deelnemen. Je kunt daarbij kiezen uit meer dan 10.000 onderwerpen in meer dan 25 categorieën, waaronder sport, lifestyle, videogames, boeken en meer.

  3. Volger targeting – Het is ook mogelijk om via 1 druk op de knop de volgers van je eigen Twitter-account te targeten. Ook is er een mogelijkheid om retargeting toe te passen op mensen die je Tweets hebben gezien of die interactie gehad hebben met je Tweets. Daarnaast kan je ervoor kiezen om je audience te vergroten door mensen te bereiken die karakteristieken hebben die lijken op de gekozen targeting-kenmerken.

‘Of-targeting’

Met Of-targeting worden de targetingcriteria van de doelgroep bij elkaar opgestapeld, waardoor je potentiële doelgroep groter wordt. Een persoon die past bij stuk 1 OF stuk 2 OF stuk 3 komt in aanmerking om de advertentie te zien.

Bijvoorbeeld: Een persoon die interesse heeft getoond in Jazz OF een persoon die interesse heeft getoond in Blues. Deze personen worden allebei getarget.

Plaatsingen

Home-tijdlijn

Je campagnes worden automatisch op de home tijdlijn geplaatst.

Profielen

Je campagne wordt getoond op profielen die bezocht worden.

Zoekresultaten

Je kunt promoten via gebruikers zoekresultaten.

Twitter Audience Platform

Je kunt ervoor kiezen je bereik te vergroten door je advertentie ook te laten zien via het Twitter Audience Platform. Als je website-kliks, app-installaties en app re-engagements hebt aangeklikt, verschijnt je advertentie niet alleen op Twitter, maar ook op het netwerk van duizenden mobiele apps via het Twitter Audience Platform. Er bestaat hier ook een mogelijkheid om je advertentie niet te laten zien op sommige apps.

Instructies voor de targeting spreadsheet

Door de vele mogelijkheden kun je het overzicht kwijtraken. Daarom hebben wij een overzicht gemaakt van de (niet-custom-) mogelijkheden in een handige spreadsheet.

(visual 1)

Hier vind je de download voor de targeting-spreadsheet:

Wanneer je het document hebt geopend, dan kan er uit verschillende hoofdcategorieën (in diverse tabjes) worden gekozen waarop de targeting kan worden ingesteld : ‘Doelgroepen’ en ‘Demografie’. Daarnaast is er een tabje ‘About’ dat de achterliggende informatie van de verschillende gegevens laat zien. Doordat er best een aantal mogelijkheden is via Twitter, zijn er meerdere categorieën geplaatst. Het is aan te raden het document van links naar rechts te lezen. Naast het opnemen van de targetingcriteria voor je gewenste doelgroep kun je de criteria ook gebruiken om deze uit te sluiten van je campagne.

Digital Marketing Trainee at MondoMarketing | Student International Tourism Management at Breda University.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief