Adverteren op Facebook: een wereld vol targetingmogelijkheden

16 januari 2015, 12:30

Sociale netwerken zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Vrijwel iedereen heeft wel een account op een of meerdere sociale netwerken. Toch is er één platform dat er met kop en schouders bovenuit steekt: Facebook. Niet alleen qua omvang, maar ook op het gebied van advertentiemogelijkheden. Facebook heeft op dit moment meer dan negen miljoen Nederlandse leden, die allemaal bereikt kunnen worden door de inzet van de advertentieproducten van Facebook. Het sociale netwerk is dan ook een ideaal advertentieplatform, zeker gezien de uitgebreide targeting mogelijkheden. Adverteren op Facebook biedt dan ook voor elke organisatie kansen.

De targetingmogelijkheden

Facebook biedt adverteerders de mogelijkheid om ontzettend specifiek te targeten. Dit komt omdat elke Facebook-gebruiker erg veel informatie deelt met Facebook. Deze informatie kunnen adverteerders vervolgens gebruiken om hun doelgroep mee samen te stellen. Zo is niet alleen mogelijk om op demografische gegevens te targeten, maar ook op interesses en gedrag.

Onderstaande afbeelding illustreert de verschillende targetingopties.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Op Facebook kunnen we dus precies de mensen bereiken die er echt toe doen. Zoals in bovenstaande afbeelding te zien is, zijn er gigantisch veel verschillende targetingmogelijkheden. Zo is het zelfs mogelijk om bij de interesse-targeting te targeten op bepaalde keywords. Deze keywords kun je zelf invullen en op het moment dat er voldoende mensen zijn die hebben aangegeven dat ze geïnteresseerd in dit onderwerp zijn, kun je deze keywords toevoegen aan de doelgroep.

Het mooie aan al deze opties is dat je ze ook met elkaar kunt combineren. Op deze manier kun je nog gerichter te werk gaan en mooie advertenties creëren die perfect aansluiten op de ontvanger.

Tips en voorbeelden

Facebook Advertising kan op ontzettend veel manieren worden ingezet. Om jullie te inspireren heb ik hieronder enkele interessante en effectieve voorbeelden neergezet.

Versterken van de e-mailmarketing

De custom audience is op basis van jouw klantenbestand. Deze doelgroep kun je voor ontzettend veel doeleinden inzetten. Denk bijvoorbeeld aan klantenbinding en re-activatie. Maar wat dacht je van een advertentie omdat die persoon bijna jarig is? Veel bedrijven sturen al een e-mail aan de jarige, maar dit kun je versterken door een advertentie op Facebook.

Zo kun je onder het kopje ‘levensgebeurtenissen’ targeten op mensen die bijna jarig zijn (binnen één week). Deze groep kun je vervolgens combineren met de custom audience. Hiermee kun je jouw doelgroep ontzettend persoonlijk benaderen en bijvoorbeeld een korting aanbieden bij hun volgende aankoop in verband met hun verjaardag.

Adverteer op basis van interesses – keyword targeting

Zoals eerder benoemd in dit blogartikel, is het mogelijk om op keywords te targeten. Zo kun je op allerlei verschillende termen, die natuurlijk relevant zijn voor de doelgroep, targeten. Zo kun je bijvoorbeeld gaan targeten op Run Apps. Denk hierbij aan RunKeeper, Nike+ Running en Runtastic. Deze mensen kun je vervolgens benaderen met relevante productadvertenties. Bijvoorbeeld hardloopschoenen of een nieuwe hardloopoutfit.

Facebook remarketing

Remarketing speelt perfect in op het fenomeen ‘de kracht van herhaling’. Met Facebook-remarketing kun je websitebezoekers opnieuw targeten met advertenties op Facebook. Het mooie hieraan is dat je hier ook nog extra targetingopties aan kunt toevoegen. Zo kun je aan mannen een andere advertentie tonen dan aan vrouwen.

Bovendien kun je voor iedere actie op jouw website een andere remarketing-doelgroep aanmaken. Op deze manier kun je ontzettend specifieke advertenties tonen. Wanneer iemand bijvoorbeeld het winkelmandje heeft bezocht, maar niet overgegaan is tot een transactie. Dit kan ook voor leadgeneratie: wanneer iemand de registratiepagina of de contactpagina heeft bezocht, maar zich niet heeft geregistreerd of geen contact heeft opgenomen.

Ad scheduling

Maak ook eens gebruik van ad scheduling. Deze functie maakt het mogelijk om de advertenties alleen op bepaalde momenten van een dag te tonen. Je zou als restaurant in de ochtend advertenties kunnen tonen over een lekker kopje koffie met een broodje, in de late ochtend en de middag over de lunch en later op de dag over een heerlijk diner.

Sluit doelgroepen uit

Om ervoor te zorgen dat de doelgroep relevant is voor jouw bedrijf en de doelstellingen die je wilt behalen, is het niet alleen belangrijk om mensen toe te voegen aan de doelgroep. Het kan ook erg waardevol zijn om bepaalde groepen mensen uit te sluiten. Wanneer je bijvoorbeeld een campagne met als doelstelling ‘nieuwe registraties’ gaat inzetten, is dit erg waardevol.

Hierbij is het belangrijk dat je al bestaande klanten gaat uitsluiten, zodat zij niet irrelevante advertenties te zien krijgen. Maak hierbij niet alleen gebruik van de custom audience, maar ook van Facebook remarketing. Zorg ervoor dat de remarketingpixel op de bedankpagina staat. Vervolgens maak je een doelgroep aan voor de bezoekers van deze bedankpagina, welke je uit kan sluiten.

Op deze manier zorg je er niet alleen voor dat de huidige klanten uitgesloten zijn voor deze campagne, maar ook dat mensen die zich in de toekomst registreren de advertentie(s) vanaf het moment van registreren niet meer te zien krijgen.

Maximaal resultaat

Om het maximale resultaat te kunnen behalen, is het belangrijk dat Facebook wordt geïntegreerd binnen de gehele onlinemarketingstrategie. Op deze manier wordt de gehele onlinemarketinginzet versterkt. Op deze manier kun je Facebook inzetten om mensen aan te trekken die nog niet eerder in aanraking met jouw organisatie zijn geweest. Deze mensen kun je vervolgens weer retargeten op Facebook, maar ook op bijvoorbeeld Google. Dit werkt uiteraard ook andersom. Zo wordt je remarketingdoelgroep op Facebook (flink) vergroot door de traffic die door SEO en/of SEA wordt binnengehaald.

Zo kun je namelijk bij Facebook remarketing gebruikmaken van de traffic die door SEO en/of SEA binnen gehaald wordt en maak je gebruik van jouw e-mailbestand om jouw huidige klanten te targeten.

Facebook adverteren voor iedere organisatie

Dankzij de gedetailleerde targetingopties en het enorme bereik op Facebook, biedt adverteren op dit platform voor iedere organisatie kansen. Of je nu klantenbinding wilt creëren, de naamsbekendheid wilt vergroten of juist directe leads en/of verkopen wilt genereren. Voor elke organisatie en doelstelling zijn er geschikte advertentiesoorten en doelgroepen te vinden op Facebook. Op Facebook is het mogelijk om de mensen te bereiken die er voor jouw organisatie ook echt toe doen.

Wat zijn jullie ervaringen met het adverteren op Facebook?

Renee Nijhuis
Vakspecialist Social Media bij Adwise Internetmarketing

Als social media specialist bij Adwise Internetmarketing duikt Renee iedere dag de social wereld in om op deze manier altijd op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast houdt Renee zich onder andere bezig met social strategies, het opstarten en optimaliseren van social advertentiecampagnes en het schrijven van content. Ook geeft Renee regelmatig social media trainingen waarin alle ins en outs van de sociale netwerken worden verteld.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marloes Smit/ Buro Foss

    Beste Renee,

    Je geeft in het artikel vele mogelijkheden voor Facebook adverteren. “Dankzij de gedetailleerde targetingopties en het enorme bereik op Facebook, biedt adverteren op dit platform voor iedere organisatie kansen.” Ik moet hier toch een kritische noot bij plaatsen. We moeten ook eerlijk zijn om te zeggen dat niet voor alle organisaties er goede mogelijkheden zijn op Facebook. Klanten binnen bepaalde branches benader je toch echt beter via andere kanalen. Alleen even om aan te geven dat het online marketing spectrum breder is dan alleen Facebook, dat maakt het ook zo’n interessante wereld! Laten we hopen dat dat ook zo blijft. Dank voor je artikel!


    20 januari 2015 om 09:22
    Hendrik

    Beste Marloes,

    Ik ben het niet helemaal met je eens. Facebook is zeker niet het enige platform waar je goed op kan targeten maar afkraken kan je ook niet doen. Als je nu een campagne zou maken kan je precies de doelgroep pakken die je wilt hebben. Dat zie ik nog niet zo snel bij andere portalen gebeuren. Ik ken een platform http://www.bestebedrijven.nl dit is een platform waar je lokaal op kan adverteren. Heel handig voor ondernemers die lokaal werken. In ieder geval ik vond het een goed artikel!


    26 januari 2015 om 19:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!