5 tips voor een recruitmentsite die talent aantrekt

3 december 2015, 12:00

Hoe creëer je carrièresite die werkt?

Een eigen carrièresite, ofwel recruitmentsite is het kloppend hart van alle wervingsinspanningen en voor een werkgever een onmisbaar medium voor recruitment en employer branding. De plaats waar kandidaten alles kunnen vinden rondom vacatures, maar ook bij uitstek de plek waar een werkgever zichzelf kan presenteren en in contact kan treden met zijn huidige en toekomstige arbeidsmarktdoelgroepen.

Hoe zet je een recruitmentsite effectief in? En hoe zorg je dat je precies dat talent aantrekt, waarnaar jij als werkgever op zoek bent? Begin bij het begin en zorg dat je uitgangspunten helder zijn. In dit artikel een vijf tips die de basis vormen voor een goede start van je werken-bij website.

1. Zorg voor consistentie tussen de werken-bij site en de corporate website

De recruitmentsite is de plaats waar een werkgever zich kan onderscheiden van andere spelers op de markt. Hier kan hij potentiële kandidaten welkom heten, rondleiden en laten kennismaken met de unieke eigenschappen van de organisatie. Het visitekaartje van de werkgever, maar natuurlijk ook van de organisatie als geheel. Het corporate merk heeft invloed op het werkgeversmerk en andersom. Zorg daarom voor een consistente aanpak en uitstraling tussen corporate en employer brand.

Een mooi voorbeeld hiervan is energieleverancier Alliander, die voor alle onderliggende merken heeft gekozen voor een gemeenschappelijke look en feel.

2. Stel de kandidaat en zijn beleving centraal

Open deur? Dat zou je denken. Bezoek maar eens een willekeurig aantal werken-bij websites en oordeel zelf. Maak jouw ideale kandidaat leidend op de recruitmentsite. Stel bij elke beslissing rondom de recruitmentsite de candidate experience centraal. Naar welke informatie is je kandidaat op zoek? Op welke manier wil hij deze informatie graag krijgen? Op welke plek verwacht hij de content? Hoe ervaart hij het contact met de werkgever en in hoeverre voelt hij zich persoonlijk aangesproken?

Een mooi voorbeeld van een recruitmentsite waar de mensen achter de vacature (in dit geval de medewerker en de client) de hoofdrol spelen, is de recruitmentsite van Zorginstelling Amerpoort. Een aansprekende site die niet voor niets winnaar is van de Digitaal Werven Award 2015.

3. Ken je arbeidsmarkdoelgroepen

Hoe beter je je doelgroepen kent, hoe beter je hen kunt interesseren, binden en boeien. Een uitgebreid doelgroepenonderzoek kan je hierbij helpen. Definieer de doelgroepen zo scherp mogelijk aan de hand van eigenschappen, gedrag, behoeften en voorkeuren. Formuleer voor elke doelgroep een persona. Hiermee komt je doelgroep tot leven, wat je helpt om focus te behouden bij de inrichting en de vormgeving van de recruitmentsite.

Een organisatie die dit opvallend heeft doorgevoerd is de Rabobank, die naast de reguliere werken-bij omgeving, voor de schaarse IT-doelgroep een heel eigen recruitmentomgeving heeft gecreëerd met het ‘belevingsplatform’ Raboworkx.

4. Formuleer verschillende candidate journey’s

Per doelgroep kun je vervolgens een eigen route op de recruitmentsite inrichten, met eigen landingspagina’s, doelgroepgerichte content en eigen contactmomenten (call to actions). Voor elke doelgroep kan je vervolgens een recruitmentfunnel onderscheiden.

Zo’n funnel bestaat uit verschillende fasen: van niet op zoek naar een nieuwe baan en onbekend met de werkgever tot en met actieve belangstelling voor een vacature. In elke fase heeft de bezoeker behoefte aan specifieke informatie. In het stadium van awareness zal een bezoeker veelal uit interesse de site bezoeken voor inhoudelijke content in de vorm van blogs, nieuwsberichten en kennissessies. Wanneer een kandidaat daadwerkelijk wil solliciteren, gaat hij op zoek naar informatie over de sollicitatieprocedure, de arbeidsvoorwaarden en directe collega’s.

Bron: Merkcultuur, Kersbergen, Mensing, Rodenburg

5. Durf keuzes te maken

Het succes van je recruitmentsite is afhankelijk van de doelstellingen die je vooraf hebt geformuleerd. Natuurlijk is het verleidelijk om alles te willen, maar het is belangrijk om heldere keuzes te maken. Ligt de nadruk op het versterken van het employer brand of heeft het invullen van vacatures prioriteit? Is de site bedoeld voor het aantrekken van zoveel mogelijk talent of juist om schaarse doelgroepen aan te spreken? Is de site gericht op conversie, informatie of interactie? Als je weet wat je bestemming is, wordt de weg ernaartoe vanzelf duidelijk.

Download de whitepaper

Benieuwd hoe je een werken-bij website creëert die talent aantrekt? In onze whitepaper De recruitmentsite die werkt! gaan we uitgebreid in op de vraag wat een recruitmentsite succesvol maakt. Hoe geef je deze vorm, voor welke invulling kies je, hoe zorg je voor een soepele implementatie en hoe zorg je voor maximaal effect? Compleet met een handige checklist en talloze voorbeelden uit de praktijk. Je kunt de whitepaper hier gratis downloaden.

Manola van Diest
Marketing communicatie adviseur bij Connexys & freelance

In haar tijd als coördinator marketingcommunicatie bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie ontstond een passie voor arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Toen ze vervolgens werd uitverkoren als redacteur bij vakmagazine Werf& en kenniswebsite werf-en viel werd één en één twee en kon ze haar ei kwijt in beide passies. Inmiddels werkt ze als Social Media & Contentmarketeer bij Connexys, specialist in recruitment software, en is ze daarnaast zelfstandig marketingcommunicatie adviseur, redacteur en copywriter met als specialisatie arbeidsmarktcommunicatie. Behalve het schrijven van commerciële (web)teksten, schrijft ze voor diverse opdrachtgevers en kanalen in de vorm van blogs, artikelen en interviews op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en employer branding.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Sep

    Hi Manola,

    Interessant artikel!

    De Whitepaper; hoe een recruitmentsite geoptimaliseerd kan worden, kan ik niet openen. Is er een manier dat ik deze Whitepaper kan ontvangen?

    Ik hoor graag van je.


    22 februari 2019 om 10:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!