IAB komt met statement over cookie-wetgeving

29 april 2010, 09:01

Op 15 april 2010 is de consultatieversie uitgebracht van het wetsvoorstel tot wijziging van de Telecommunicatiewet in verband met de omzetting in Nederlands recht van twee Europese richtlijnen van 25 november 2009 (‘richtlijn burgerrechten’ en ‘richtlijn betere regelgeving’). Deze twee richtlijnen wijzigen de bestaande richtlijnen op het gebied van elektronische communicatie, waaronder de ePrivacy richtlijn. Zowel de richtlijn betere regelgeving als de richtlijn burgerrechten moeten op 25 mei 2011 zijn omgezet in Nederlands recht.

Het wetsvoorstel omvat een groot aantal wijzigingen. De aanpassing die onze industrie het meest kan schaden is de informatieverplichting en het opt-in regime in relatie tot het plaatsen van cookies en het daarna toegang verkrijgen tot een eerder geplaatst cookie op de apparatuur van de gebruiker.

De Europese richtlijn laat ruimte tot interpretatie bij doorvertaling waarbij een verkeerde doorvertaling in locale Nederlandse wetgeving zou kunnen leiden tot een volledige stilstand betreffende intelligente doelgroepbenaderingen voor adverteerders via digitale media. Zo zou het kunnen dat straks elke campagne op internet of bezoek aan een website voorafgegaan moet worden door een ´opt in´ wanneer er een cookie geplaatst wordt. Terwijl deze cookie als techniek alleen maar het doel heeft de consument te bedienen met relevantere informatie en advertenties en een cookie bovendien niet persoonsgebonden is.

IAB Nederland onderzoekt momenteel wat de mogelijkheden zijn om de Nederlandse wetgever er in ieder geval van te overtuigen dat de Nederlandse wet niet verstrekkender moet zijn dan de initiële richtlijn. Dit zou dan betekenen dat er geen voorafgaande ´opt in´ per campagne noodzakelijk is, maar er persoonlijk via de browserinstellingen gewerkt kan worden. In de loop van de komende week publiceert IAB Nederland een visiedocument om helderheid te verschaffen in deze complexe materie. Op basis daarvan komt wordt op korte termijn het IAB-standpunt vastgesteld ten aanzien van deze wetgeving en onze volgende stappen bepalen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jasper Kusters

    Ik vraag me vooral af wat het voor mij als gebruiker voor gevolgen gaat hebben.

    Gaat het echt zo zijn dat ik eerst door meerdere schermpjes heen moet klikken om een pagina te zien?

    Ik vind het een compleet ridicuul idee waarvan mensen alleen maar last krijgen.


    29 april 2010 om 09:13
    media

    @Jasper in het ergste geval moet je inderdaad voor iedere online advertentie toestemming geven; inderdaad een ridicuul idee. Derhalve proberen we vanuit IAB ook te kijken naar een realistisch voorstel waarbij je (eenmalig) via browser aangeeft of je wel of niet cookies toestaat.


    29 april 2010 om 09:21
    Eijkb

    Volgens mij heeft iedere browser al de mogelijkheid cookies wel of niet te accepteren. Het zou van de gekke zijn als iedere website straks een opt-in moet gaan hanteren. Alhoewel, ’t is wel werkverschaffing.


    29 april 2010 om 10:58
    sequence

    De richtlijn schiet helaas z’n doel voorbij. Daar waar achterliggende gedachten zijn gebaseerd op vergroting van de privacy, maar daarbij wordt vergeten dat de uit te roeien cookie juist bestaat om gegevensopslag gedistribueerd te laten plaatsvinden. Juist met cookies is de eindgebruiker volledig bij machte om de data op zijn computer zelf in te zien, en desgewenst te verwijderen.


    3 mei 2010 om 04:12
    trafficb

    Inderdaad een belachelijk idee, juist ook beredenerend vanuit gebruiksvriendelijkheid voor de internetgebruiker, om per advertentieuiting een opt-in systeem te gaan hanteren. Bovendien lijkt het mij dat dergelijke wetgeving ook onuitvoerbaar is omwille van de controleerbaarheid. Want men kan het plaatsen van traditionele browser cookies wel verbieden, maar hoe gaat men om met de “non-killable” cookies die bijvoorbeeld via Flash kunnen worden geplaatst, of de “finger print tracking” methoden die bezoekers herkennen aan de hand van een unieke set browser, hostname en IP settings? Dat lijkt me nagenoeg niet te controleren, dus handhaving van dergelijke wetgeving is ook op z’n minst een uitdaging.

    Spannende tijden voor (online) marketeers in elk geval. Zeker nu de discussie over meetbaarheid van campagnes en conversie-attributie meer dan ooit wordt gevoerd.


    3 mei 2010 om 13:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!